Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 09/06/12 in alle zones

  1. @Rosinfield, daar zit een nuance in hoor, in wat je schrijft. Er wordt uitgebreid getest, maar wel met de bestaande 'setting' Hoe moet ik dat uitleggen met een realistisch voorbeeld. Bijvoorbeeld met de ketting van een motorfiets. Een constructeur zet een ketting op een bepaalde spanning, niet te los, maar ook zeker niet te strak. Daarna testen ze 50.000 km met die motor in alle omstandigheden. Ze kijken de ketting en de lagers van de tandwielen na, alles perfect. Nu vervang ik mijn ketting eens, maar span ze wat strakker aan. Binnen 10.000 km zijn mijn lagers kapotgedraaid. Waren die uitgebreid getest, ja, maar onder bepaalde omstandheden. Als je ze niet overbelast kunnen ze heel lang mee, en ze worden ruim voor ze kapot gaan vervangen (de marge dus). Maar met wat overbelasting is het meteen gedaan. Er is daarom geen lineair verband tussen de levensduur van een onderdeel en de kracht die je er op zet. En nogmaals, 35 pk die moet overgebracht worden naar de wielen, is niet niks. Wat ik hier eerder merk is dat CH, Skoody, enz niet echt tegenstanders zijn van de tuning, maar wel aangeven dat er een zeker risico/onzekerheid is. Het lijkt me eerder dat jij dat nooit ofte nimmer zal onderkennen. Skoody heeft aangegeven dat ze het bij de constructeur zelfs niet altijd weten, namelijk de kettingen waren niet voorzien op al die pk's. Het is dus niet ondenkbaar dan nog extra pk's net te veel worden voor een ander onderdeel. Dat is een risico dat je neemt of niet, maar daarom hoef je het niet te ontkennen. Race Eend kent ongetwijfeld wel kwaaltjes van bepaalde modellen, waar ze moeten op letten als ze die tunen. En die kenden ze waarschijnlijk ook niet allemaal toen ze de eerste modellen gingen tunen. Maar eigenlijk zou ik zeggen, neem gewoon die OBD tuning, niemand zal ooit zijn gelijk halen in deze discussie. Als je koppeling binnen 4 jaar versleten is, zal jij zeggen, dat zou ze anders ook zijn. En een tegenstander zal zeggen, nee hoor, je kon er zonder tuning zeker 10.000 km mee verder.
    2 punten
  2. Zo lust ik er nog een (om iemands anders z'n woorden maar eens te gebruiken...). Als je het goed leest, bedoel ik nou juist dat getunede auto's NIET zo zwaar getest worden om te bepalen of ze langdurig het volhouden onder extreme omstandigheden. Die extremen simuleren echter ook een langere(durige) belasting bij wat normalere waardes. Zo langzamerhand begint me het gevoel te bekruipen dat hier een non-technisch persoon probeert te vergoeilijken waar hij/zij voor gekozen heeft. In weerwil van wat voor een valide argumenten dan ook. Er zijn nou eenmaal niet of zeer geringe hoeveelheden lange termijn gegevens beschikbaar over getunede auto's versus de 'normale' af-fabriek uitvoeringen. Nogmaals: ik geloof er niks van dat eenzelfde PK/koppel uitvoering van een af-fabriek model versus dezelfde vermogensuitvoering (bereikt door manipulatie door een externe tuner) op gelijke technische wijze verkregen zijn... (beide uitgaan van een tammer basismodel). M.a.w. VAG doet iets 'anders' om van een 1.2 TSI van 63kW naar 77kW te gaan, dan dat een tuner dat doet om van 63kW naar 77kW te gaan. (?)
    2 punten
  3. En zo verzandt het in een stemming. Dat boeit mij niet.
    1 punt
  4. Kom op zeg, heren internet is leuk hoor, maar als je een lezing wilt, hoe tune ik een auto. Dan moet je je daar in gaan verdiepen. Registreer je op een chiptuners forum. Als ik helder uitleg hoe het uitlezen van een 1.2 TSi werkt, dan kan men het al niet volgen. En dat is alleen nog maar het bestandje downloaden en uploaden. Het eigenlijke tunen (het aanpassen/optimaliseren van de kernvelden van de ecu) is vele malen lastiger. Dat is ook de reden dat er maar weinigen zijn die een auto echt goed kunnen tunen. Harder laten lopen is, zeker bij een diesel motor, niet zo lastig, maar een fijn rijdende auto creëren is veel lastiger. Zie maar weer bij de 'buren', "lampje-motorstoring-brandt-17705" Een siemens ecu werkt heeeeeeel anders dan een bosch motorcomputer. Zo ook een benzine en een diesel. Je KUNT het ene niet tunen als het andere, de hele kernvelden structuur etc is anders), natuurlijk kun je met je 'bosch' ogen/hersenen naar een siemens stuurapparaat kijken. Maar dan krijg je het niet voor elkaar. Bedenk overigens dat het uiteindelijk alleen maar gaat om de juiste hoeveelheid lucht/brandstof en de juiste timing van de ontsteking. Wat dat betreft zijn fora af en toe dramatisch. Op het moment dat een model 'noodgedwongen' met een externe ecu getuned moet worden, is men pessimistisch omdat het niet de mooiste manier van tuning is. Op het moment dat er dan eindelijk OBD tuning dan beschikbaar is, gaan we weer zeuren dat dat weer problemen met garantie gaat geven. Het is overigens onzin dat het koppel van een motor beperkt wordt om een distributie ketting te sparen. De Software update van de 1.2 TSI was puur vanwege de (elec) wastegate op de 1.2 TSi die nog wel eens storingen gaf in combinatie met de motorsoftware (noodloop). Bij sommige motoren had dit als gevolg dat het koppel er wat ' soepeler' in kwam. De 1 ervaart dit als een groot voordeel omdat de motor er soepeler van wordt. De ander vind de auto veel trager door. Puur een gevoelskwestie. Injectoren etc kunnen prima meer, de motor kan absoluut ook meer hebben, maar het kleine turbotje wil simpelweg niet meer. Ja nog wel een paar pk als je hem geheel uitknijpt. Maar dan beperk je simpelweg de levensduur, alles wordt veel te heet, dat mag nooit de bedoeling zijn.
    1 punt
  5. Zo eindelijk is het dan zover. Heb vanmorgen eerst een bezoek aan de dealer gebracht voor een update die uitgevoerd moet worden en daarna even langs de zaak gereden om de waterzuiger en diamantboormachine met benodigdheden terug te brengen ( ruimte in de schuur) En vanmiddag na dan eindelijk de fut in me gekregen om de kruipruimte weer te trotseren voor het laatste stukje loodgieterswerk. En gelukkig viel het allemaal 100% mee en na een uurtje zat het koperwerk er allemaal tussen en waren de gaten van de doorvoeren ook dichtgepurd. Troep is en blijft het en die bende valt altijd naar beneden , en tsja ik had massel ........... me haren zijn ook geisoleerd nu op 2 plekjes. Na alles goed aangedraaid te hebben de hoofdkraan weer geopend en alle lucht uit de leidingen laten lopen. En leuk altijd wel dat gesputter, en verbaasde me over de kleur van het water toen ik het nieuwe stuk leiding even doorspoelde , volledig rood de eerste 2 emmers ! Had haast het idee dat ik stalen pijp met een koperkleurige verf had aangeschaft. Na doorspoelen de vaatwasser aangesloten en hem een keer laten draaien zonder spullen erin. Hierna het pak met vaatwaszout in de vaatwassergedonderd en had idee dat gehele pak er wel in zou passen, maar niet dus. en nu ben ik overal vaat aan het vergaren ( schoon of niet ) om zijn eerste echte wasbeurt te laten doen. Of ik er blij mee ben ? geloof het wel ! Zal de toekomst gaan uitwijzen
    1 punt
  6. Deze week ging voor de 5e (!!!) keer dit jaar de straat voor mijn huis open. Na vervanging van: 1. de gasleiding 2. de waterleiding, 3. de huisaansluitingen, 4. de bekabeling van de straatverlichting is nu (5) een complete vervanging van de riolering aan de beurt. In de brief welke de bewoners een tijdje terug ontvingen staat letterlijk UW WONING BLIJFT ALTIJD TE VOET BEREIKBAAR !! Nou als je geen bergschoenen en een klimgeit bij de hand hebt heb je toch een behoorlijk probleem. Het tuinpad eindigt in een hoop zand van ongeveer 1,5 meter hoog en direct daarachter gaapt een gat van ongeveer 3 meter diep met daarin een lekkere sloot rioolwater.Op de eerste dag reden ze bij het verwijderen van de stenen bestrating direct al mijn tuinhek aan gort. Ach ja, kan gebeuren maar als je als veroorzaker dan net doet of je neus bloedt en gewoon daarna wegrijdt, ja dan komt bij mij even de stoom uit de oren. Een, ik mag wel zeggen, heel pittig gesprek met de uitvoerder luchtte gelukkig wel wat op. Wat ik echt niet snap is het feit dat nu onderhand een hele buurt op de schop ligt. Ik kan de wijk alleen nog maar bereiken via z.g. puinbanen. Je wilt niet weten wat daar allemaal inzit. Diverse lekke banden door glas en een enorme stofwolk telkens weer wanneer een auto hier doorheen ploegt. Voor 5 verschillende handelingen moet 5 keer de boel open. Doe alles gewoon in 1 keer, dan blijft de overlast voor bewoners, bezoekers e.d. wel tot een minimum beperkt. Binnenkort komt het stuk weg voor mijn garage aan de beurt. Moet ik voor mijn geliefde Yeti maar een parkeerplaats gaan zoeken bij het winkelcentrum even verderop. Daar hebben ze vrij recent nog 2 auto*s op blokken aangetroffen na diefstal van de LM wielen. Ik denk dat ik maar alvast een nieuwe Pioneer ga bestellen want de kans dat die erin blijft zitten is vrijwel uitgesloten. We wachten af. En oh ja, vanmiddag liep de hond van de overburen heel enthousiast dwars door mijn rolhordeur heen. Kwam even een koekje halen. Nou, dat kon er ook nog wel bij
    1 punt
  7. dat doet er allemaal niet toe, of het een x- of y-fout is. Het is zoals ik eerder heb aangegeven, totaal bezijden de discussie. Zoals RE ook al zegt, het gaat hier om een ondeugdelijk gebleken onderdeel, dat gewoon vervangen moet worden. Of je auto nu getuned is of niet, heeft er niets mee te maken. In verreweg de meeste gevallen openbaart het euvel zich bij ongetunede auto's.
    -1 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe