Nog even wat updates nu over een weekje het circus weer begint.
Allereerst het protest van Aston Martin (AM)tegen de diskwalificatie van Vettel. AM heeft aangegeven dat er aan het eind van de race 1,74 liter brandstof in de auto zat, maar dat door een kapotte brandstofpomp de brandstof niet uit de tank kon worden gepompt. De FIA heeft aangegeven dat die kapotte pomp weliswaar een feit was, wat niet bekend was bij de beslissing van de diskwalicatie, maar dat het kapotte pompje geen geldig excuus is. Als ik het goed heb begrepen, is er ongemerkt brandstof gelekt, bij het oppompen van 0,3 liter voor het verplichte 1 liter brandstofmonster. Ik neem aan dat het hier óf om de brandstofpomp in de auto zelf gaat, óf om een ander pompje van AM zelf. Als het een FIA-pompje was, zou AM volgens mij wel een geldig excuus hebben.
Verder wordt er volop gespeculeerd over de racestoeltjes voor volgend seizoen, en als Bottas niet heel snel resultaten neerzet zal hij plaats moeten maken bij Mercedes. Deze 3 weken rust, zou gebruikt worden om een beslissing over Bottas te nemen, als er komende dagen geen nieuws is over een nieuw contract voor Bottas, kun je er zeker van zijn dat ie mag vertrekken. Ook voor Perez hebben veel mensen al vervangers bedacht, dus ook Chico moet aan de slag komende races.
Naar aanleiding van de crashes van de laatste races heeft Mattia Binotto (teambaas Ferrari), aangegeven dat hij vind dat schade door ongelukken niet ten koste moet gaan van het budget van de eigenaar van de auto, maar dat het team dat de schade veroorzaakt (als er 1 duidelijke schuldige is, zoals Bottas en Hamilton de laatste races) het team van de schuldige dit van het eigen budget mag halen. Probleem is niet zozeer de rekening op zich, maar het feit dat alle teams een maximum jaarbudget hebben voor de auto, ontwikkeling en productie van onderdelen en het runnen van het hele team (inclusief de fabriek). Als je dan een budget hebt van 145 miljoen, en je bent meerdere miljoenen kwijt door crashes die door anderen veroorzaakt zijn, belemmerd dit dus ook de ontwikkeling van je auto. De auto van Max had bijvoorbeeld op Silverstone meer dan 1,8 miljoen schade, als ik het goed heb bleek er zelfs in Hongarije nog meer schade, waardoor het bedrag naar 2,4 miljoen ging en bovendien twijfel of de verse motor van Silverstone nog wel gebruikt kan worden (waar max. 3 motoren over het hele seizoen gebruikt mogen worden, iedere extra motor, versnellingsbak enz. kost je een gridstraf bij de race waar je deze onderdelen voor het eerst inzet. Eigenlijk pleit Binotto voor hetzelfde als wat ik al sinds Silverstone zeg.
Overigens zag ik bij toeval vorig weekend een race op de Red Bull ring in Oostenrijk: winnaar een Red Bull met startnummer 33 (=start nr. van Max):