Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.
Erelijst
Populaire inhoud
Toont inhoud met de hoogste reputatie op 06/27/21 in alle zones
-
1 punt
-
De eerste race op het Red Bull circuit dit jaar. Vooraf hoge percentages opgegeven met kans op regen tijdens de race, maar daar werd ook al een kanttekening bij gemaakt: door de bergen is het op de Red Bull Ring voorspellen van regen net zo lastig als op Spa-Francorchamps. Dan de race, aan het eind van de 'formation lap' zie je dat Hamilton probeert een flink gat naar Max te laten vallen, zodat Max lang stilstaat voor de start, en zijn banden en remmen verder afgekoeld zijn, Max vangt dit op door als ie halverwege de grid is, heel langzaam te rijden en steeds even kort aan te zetten en te remmen om extra temperatuur in banden en remmen te krijgen. Dan gaat het veld van start, Max en Lewis zijn goed weg, Max steekt over om Lewis te blokken zodat ie er bij de 1e bocht achter zit, en zij gaan netjes door bocht 1. Op de 2e startrij tussen Norris en Perez is het al meer echte strijd, maar ondanks dat beiden op een zachtere compound staan dan rij 1, geen kans om het Lewis of Max lastig te maken. Verder naar achteren is het op verschillende plekken dringen, waarbij LeClerc probeert om Gasly te verschalken, maar als dat niet lukt, en hij Gasly moet laten gaan, stuurt ie te vroeg naar rechts waardoor ie zijn eigen voorvleugel kapot rijdt en de achterband van Gasly. Gasly krijgt dan ook nog een tik van Giovinazzi, die probeert buitenom Gasly te rijden maar dan te snel instuurt, waardoor ie tegen de voorvleugel van Gasly rijdt. Gasly rijdt op de lekke band wat te hard terug naar de pitt, waardoor de wielophanging breekt (door onbalans kapotte band). De race van Gasly is dus al snel over. Norris weet Perez en Bottas de eerste ronden netjes achter zich te houden, en zet een nette prestatie neer. Ook Russell weet zijn Willams op plek 8 te krijgen, terwijl LeClerc en Latifi ver terugvallen door de malaise van het eerste rondje. Het middenveld zit steeds kort bij elkaar, en dat is eigenlijk de enige plek op het veld waar je echte gevechten om plaatsen ziet. Dan na een rondje of 10, klaagt Ricciardo ineens via de radio over 'low-power' en in een mum van tijd is ie 4 plekken kwijt, voordat het vermogen weer terug is. Een paar rondjes later is het Norris die ineens de snelheid kwijt is, en komen Perez en Bottas hem voorbij. Mogelijk een vergelijkbaar probleem als Ricciardo, al geeft Norris bij een interview na de wedstrijd aan, dat dit het verschil is tussen een McLaren en een Mercedes of een Red Bull. Ondertussen is de wedstrijd een rondje of 15 onderweg, en begint men naar elkaar te kijken of er al coureurs op rode banden naar binnen gaan voor een wissel, en rond ronde 20 beginnen de radioberichten over slechte grip, versleten banden enz. Rond de 25e (van 71) rondes heeft Hamilton een moment, waar ie met een achterband even in het grind zit, en ondanks een forse zwabber de schade beperkt weet te houden. Russel komt binnen voor een bandenwissel, en een eerder wat geheimzinnig radiobericht lijkt te gaan over een pneumatisch probleem: er wordt tijdens de stop ook perslucht in de auto gepompt, dat is normaal als er een probleem is met de pneumatische bediening van de versnellingsbak. Dit kost Russel een tiental extra seconden en hij valt dan ook een stuk terug in positie. Ook Perez komt binnen in ronde 27 om zijn banden te wisselen, waar Bottas net daarvoor al naar binnen was gegaan. Helaas loopt de bandenwissel van Perez niet lekker en in plaats van zo'n 2 seconden, staat ie 4,6 seconden stil. Bottas doet direct in de volgende ronde zijn stop, en door zijn stop van 2,5 seonden zit ie na het verlaten van de pitt, een paar seconden voor Perez, en dat verschil is net te groot om door beter opgewarmde banden (al 1 rondje gedaan) Bottas direct terug te pakken. Vervolgens komt Hamilton binnen en daarna ook Max. Russel is ondertussen uitgevallen de extra perslucht heeft er niet voor kunnen zorgen dat ie serieus de strijd aan kon gaan met de concurrentie. Voor de wissel naar de harde band had Max een voorsprong van een seconde of 5 op Lewis, na de bandenwissel zo'n 4,5 seconden. Lewis begon vervolgens wat tijd goed te maken op Max, waar Max het radiobericht kreeg 'Lewis loopt iets in, maar laat hem maar even, deze banden moeten nog 42 rondjes mee'. Met andere woorden, laat Lewis zijn banden maar oproken, hij houdt dit toch niet vol tot het eind van de race (en er was bekend dat er geen nieuwe set witte of gele banden meer was voor Lewis). In de tussentijd was Perez niet in staat om Bottas onder dtuk te zetten, zo als ik vorige week al schreef, lijkt het er op dat Perez moeite heeft om snelle tijden neer te zetten met een zware auto. Verder naar achteren op de baan binden een paar Ferrari motoren de strijd aan met elkaar. LeClerc en Raikkonen zijn volop in gevecht, en LeClerc tikt nu met zijn achterband de voorvleugel van Kimi aan, waardoor de wing-end-plate van Kimi het luchtruim kiest. Ondertussen her en der in het middenveld groepjes die de strijd aan gaan voor posities. Rond lap 50, staat nog steeds de snelste ronde op naam van Hamilton, een stukje daarachter rijdt Bottas en daarachter Perez die eindelijk een klein beetje inloopt op Bottas, en een heel stuk daarachter pas Norris. Perez wordt binnengehaald om op een nieuwe gele band de snelste rondetijd weg te halen bij Hamilton, en kan dat doen, omdat ie na de stop nog ruim voor Norris zit. Perez zit na zijn 2e bandenwissel zo'n 22 seconden achter Bottas, en lijkt nu eenzelfde scenario te krijgen als Max vorige week, maar nu gaat het om plaats 3 en is het tussen Bottas en Perez. Perez weet direct de snelste rondetijd te pakken, om die het rondje daarna al weer te verbeteren, en loopt ondertussen snel in op Bottas met nog een rondje of 15 te gaan. Als de voorsprong van Valteri is teruggebracht naar 10-12 seconden, stokt het inhaalproces een beetje, Checo Perez pakt nog maar een paar tienden per rondje. Ondertussen aan kop is het gat tussen Lewis en Max gegroeid naar een seconde of 8, en is het duidelijk dat Lewis geen kans heeft om Max bij te halen op eigen kracht. Dan 2 rondjes voor het eind gaat Lewis naar binnen om een setje rode banden te halen, en zo alsnog het punt voor de snelste ronde te kunnen pakken. Ook deze taktiek is van Red Bull gejat: Max kan dan niet meer naar binnen, omdat ie dan een ronde te kort komt om de snelste rondetijd neer te zetten, en als Max eerder gegaan was, was Lewis doorgereden en had het hoogste treetje op het podium opgeëist. Kortom weer een race waarbij taktieken tussen verschillende teams worden gekopieerd, en waarbij Max onbedreigd de overwinning opeiste. Opvallend dat LeClerc ondanks dat ie 2 auto's heeft aangereden door te kort achter/voor de auto in te voegen, toch 'driver of the day'. Perez bleef uiteindelijk op anderhalve seconde achter Bottas steken. Bij de finish gaf Max nog een kleine show weg, door extra langzaam naar de finish te rijden, en dan het laatste stukje flink op het gas te gaan, zodat ie nog even strepen trok naar de finish waarbij de kont van de Red Bull nog even van links naar rechts zwabberde door de wielspin. Hamilton wist het extra punt voor de snelste ronde te pakken, terwijl Bottas kans zag Perez voor te blijven. Norris eindigde op een verdienstelijke 5e plek, terwijl Sainz onopvallend maar stabiel de 6e plek veroverde voor Ferrari. Het lukt Charles DeVlerk niet om de auto's van Stroll en Alonso te beschadigen, maar hij pakte wel de 7e plek. Dat is al weer even geleden dat we 2 Ferrari's in de punten zagen finishen. Stroll reed een vrij kleurloze maar goede race met plek 8, plek 9 voor Alonso en Yuki Tsunoda wist het laatste punt voor Alpha Tauri te pakken (Gasly was al door DeVlerk uitgeschakeld).1 punt
-
Bottas had al vóór de kwalificatie een gridstraf van 3 plekken te pakken, door zijn 'oefening straatje keren' (vanaf ca. 50 sec. in de video). Zoals verwacht zat het veld vanmiddag bij de droge kwalificatie kort bij elkaar zat. Alleen beide Haas-auto's (team zou omgedoopt moeten worden naar 'Turtle'), lukt het niet om het snelste rondje van de kalender binnen 66 seconden af te raffelen. Ook Lafiti die na Q1 klaar was, was geen verrassing, maar Ocon, en Raikkonen die in Q1 bleven steken, was minder vanzelfsprekend en ook Ricciardo die ternauwernood wist te ontsnappen, terwijl teamgenoot Norris de strijd aanging met Red Bull en Mercedes. Ook Russel liet trouwens mooie tijden noteren voor een Williams auto. In Q2 begon het bandenspel: wie is snel genoeg op de hardere band om door te dringen tot Q1, en wie weet te verrassen en tot Q3 te komen? Mercedes en Red Bull durfden op de gele band te starten bij Q2, terwijl de langzamere teams op voorhand al veroordeeld waren om op de rode band te rijden, om een kansje te maken om de top tien te bereiken. Russel en Norris wisten in de beginfase weer een nette ronde af te leveren, waar de Ferrari's, Ricciardo en de Aston Martins aan het worstelen waren, en ook Alonso had het niet makkelijk in de Alpine. Tsunoda en Gasly wisten Alpha Tauri ook goede zaken te doen, waardoor ze vooraan meededen met het middenveld. Na de eerste stint in Q2, werd Perez op de zachte banden naar buiten gestuurd om zijn tijd aan te scherpen, zodat ie tenminste mee mocht doen aan Q3. Verschillende coureurs die al een toptijd in Q2 hadden staan, voelden zich niet safe door de kleine tijdsverschillen op deze baan, en waren in de eindfase van Q2 naar buiten gekomen op de zachte band, zodat ze hun tijd konden verbeteren als dat nodig was, maar ook het gas los konden laten als duidelijjk was dat ze met hun eerdere tijd al safe waren. Op deze manier kunnen ze dan toch op de hardere gele band starten, omdat je in de top tien (behalve bij regen) op de band moet starten waar je je snelste tijd in Q2 op hebt gezet. Perez was op zijn zachte banden uiteindelijk de snelste in Q2, maar Verstappen, Hamilton en Bottas? moeten morgen op de gele band starten, de rest van de top 10 op rood, en vanaf plek 11 is het vrije bandenkeuze voor de race. Dan Q3, opvallend dat Hamilton vroeg de baan opging, terwijl Mercedes en Red Bull normaal de laatste zijn die in een kwalificatie de baan op gaan. Door een fout van Hamilton was zijn eerste tijd niet al te snel, en de rest van de coureurs ging hem al snel voorbij of zat hem qua tijd op de hielen. Max ging iets later naar buiten en zette direct een wereldtijd neer van ruim 63 seconden. Hamilton deed uiteindelijk 3 pogingen (normaal maar 2) om de snelste tijd neer te zetten, maar het lukte hem niet. Bottas wist zich op de 2e plek te kwalificeren, en was tijdens de kwalificatie aan het schelden op Tsunoda omdat ie in de weg reed. In werkelijkheid reed Tsunoda aan de buitenrand van de baan, en kon ie door een hoogteverschil(bult) in de baan, Bottas niet op tijd achter zich zien, en was Tsunoda ook niet op tijd gewaarschuwd door zijn team. Tsunoda bleef mooi aan de buitenrand van de bocht rijden, omdat alsnog oversteken naar de binnenkant volgens hem (en bijna iedereen) veel gevaarlijker was, met grote kans op een aanrijding. Helaas krijgt Tsunoda wel 3 plekken gridstraf dankzij het gemekker van Bottas, alleen krijgt Tsunoda maar 1 strafpunt op zijn licentie terwijl Bottas 2 strafpunten voor zijn vrijdag actie heeft gekregen. Max dus opnieuw op pole, Bottas op 0,2 seconden als 2e gekwalificeerd, maar door gridstraf start ie als 5e. Hamilton de hele kwalificatie achter Bottas, dus ook in Q3, maar door de gridstraf van Bottas staat ie morgen naast Max op de eerste rij. Lando Norris wist weer een fantastisch rondje neer te zetten met de McLaren en start vanaf plek 3, Perez schuift door de straf van Bottas op naar plek 4, dus normaal gesproken moet ie mee kunnen doen met het spel om de knikkers morgen. Op plek 5 dus Bottas, met naast hem Gasly die ook een nette kwalificatie neerzette. LeClerc wist het tot plek 7 te schoppen, en staat dankzij de gridstraf voor Tsunoda morgen naast Alonso. Stroll schuift op naar plek 9 en staat naast George Russell die vrije bandenkeus heeft, omdat ie niet in de top 10 heeft gekwalificeerd. Tsunoda mag op plek 11 starten naast de Ferrari van Sainz. Op 13 een teleurstellende Ricciardo die naast Vettel staat. Nu zijn de weersvoorspellingen dat er morgen 90% kans is dat het (flink) regent tijdens de race, in dat geval heeft het hele veld vrije bandenkeus tussen Intermediates of Full wets (of de droog-weer-band die ze anders zouden gebruiken). Door de hoogteverschillen op de baan kunnen er bij regen 'riviertjes' op de baan ontstaan, en dat kan voor rare situaties zorgen. Ook door de spray van voorgangers bij een regenrace, kan de race morgen wel eens aardig op zijn kop gezet worden.1 punt
-
Zowel bij irritatie als op vakantie kan Azaron uitkomst bieden.😉1 punt
-
Aanvullend op coming-home en leaving-home heeft de Enyaq een soort lichtshow als je in de buurt komt met de sleutel waarna hij de auto ook opent. Dit is incl. de verlichting aan de voorzijde welke vervolgens 10 seconden (of zo lang leaving home ingesteld is) aan blijft. Nou is dat niet zo handig als je een huis hebt met de auto in de voortuin, dus heb ik besloten het uit te doen. Hoe doe je dat? Ga naar de wageninstellingen Kies voor het kopje 'buiten' Kies voor 'centrale vergrendeling' (door te swipen naar links/rechts) Zet 'Wagen ontgrendelen bij het naderen' uit Sorry voor de vieze vingers, maar de reflectie van het scherm werkt niet echt mee 😉 Vanaf nu kan ik weer gerust een glaasje cola pakken zonder de overburen direct in het zonnetje te zetten. En elke keer de sleutels wegleggen ga ik ook een keer spijt van krijgen als je al jaren gewend bent ze altijd in je zak te hebben 😛1 punt