Dat is niet alleen beperkt tot gedrag in de auto hoor...
Enerzijds zeg je nu trouwens dat Skoda (of een andere fabrikant) voor je moet denken en doen, maar anderzijds wil je dat je complete vrijheid hebt en alles op een dienblad krijgt wat betreft diagnose en reparatie. Is dat dan ook niet inherent aan wetgeving (wie is waar voor verantwoordelijk) en garantie (hoeveel wil je mensen laten doen zonder er later zelf meer geld aan kwijt te zijn of rechtszaken voor aan je broek te krijgen al was het maar omdat iemand ze handen heeft opgehaald aan een onderdeel). En dan heb ik het wel over wereldwijd, want VAG levert ook in de US bijvoorbeeld. Zoals je weet starten ze nog een rechtszaak over de dorpel voor je deur die net 2mm te hoog was...
Dit is trouwens overal van toepassing, bijvoorbeeld op je eigen werk. In mijn geval IT, daar beperken we ook wat een beheerder (van de klant) kan. Simpelweg omdat ze geregeld meer slopen dan ons en hun eigen werkgever lief is. Dus houden we ons netjes aan de wederzijdse verplichtingen, met her en der dus een restrictie 🙂 Overigens zijn die natuurlijk te bespreken, maar dan snijdt het mes wel aan twee kanten.
Snelheidsrecords zijn voor de berijders zoals jij en ik zinloos. Voor een fabrikant of een engineer is het super vet natuurlijk.
Daarnaast kijken we allemaal wel naar een sport waar het gaat om de snelste zijn, bijv, Formule 1 of een andere race met voertuigen.
Wat betreft maximum snelheid. Ik ben me er wel bewust van dat de door mij bestelde Enyaq zometeen maximaal 160 km/uur kan. Ja dat ga ik vast wel een keer merken (in Duitsland bijvoorbeeld), maar heb ik het nodig? Nee natuurlijk niet, 130 is hard zat en zo nodig kan ik nog steeds even iemand voorbij gaan met +30 verschil.
Makkelijker zou het dus zijn om de auto veiliger te maken door te zorgen dat deze helemaal niet het vermogen heeft om hard-hard te gaan zeg maar. Daarmee kan je in mijn beleving ook resultaat boeken wat betreft zuinig rijden. Een 7 of 8 traps automaat van 0-160 afstellen levert andere vertanding op dan 0-240 denk ik zo? Maar ja, ook dat is zometeen achterhaald als alle auto's richting een accu gaan. Laat staan als autonoom rijden echt iets gaat worden, dan rijden alle nieuwe auto's waarschijnlijk netjes conform wetgeving (zie al een soort colonne voor me) en gaat de oude wagens er tussendoor...