Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 09/18/14 in alle zones

  1. Leuke vraag! In de onderlinge verhouding tussen die twee bloedgroepen is de afgelopen jaren veel veranderd. Vroeger had je de deurwaarder, die strikt opkwam voor de schuldeiser (typje Dreverhaven, zeg maar), en de schuldhulpverlener (vaak geitenwollensokkentype) die strikt opkwam voor de belangen van de schuldenaar. Die twee takken van sport stonden direct tegenover elkaar. De afgelopen jaren is daar veel in veranderd. De schuldhulpverlener is over het algemeen veel professioneler geworden en heeft een bredere kijk op de wereld van schulden gekregen. Daar is het besef geland dat het niet betalen van schulden weer leidt tot nieuwe schulden, dankzij het feit dat niet-betaalde rekeningen ieder jaar een hausse van ontslagen en faillissementen veroorzaken. De deurwaarder is nog méér veranderd. Die is veel meer zelf in een adviserende, coachende en begeleidende rol gekomen. Niet persé uit empathie; maar ook noodgedwongen: als je een kale kip niet meer kunt plukken, moet je zien dat ze eieren gaat leggen. Aan de deur zijn onze gesprekken meer zoekend naar een oplossing, en niet alleen keihard afdwingend. Dat volgt indien nodig in een latere fase alsnog wel. Een mooi voorbeeld: GGN (mijn werkgever) heeft zijn naam een paar jaar geleden aangepast. Dat was "GGN Gerechtsdeurwaarders en Incasso", en is nu "GGN Mastering Credit". Daarmee is de omslag gemaakt van sec een incasso-organisatie naar een organisatie die de hele order to cash-keten faciliteert. We hebben nieuwe afdelingen als Facturatie en Debiteurenbeheer en Bewindvoering gestart. Bij F&D stappen we als het ware bij de klant binnen en nemen vanaf de factuur het hele traject al over. Als dat goed op orde is, is het aantal wanbetalingen ook minder en is dus het aantal instromende schuldenaren ook lager. Bij Bewindvoering brengen we mensen onder die zelfstandig niet in staat zijn om hun vermogen te beheren. Dat hoeft niet alleen om schuldensituaties te gaan, maar ook om verstandelijke en emotionele beperkingen. Ook als deurwaarder ben ik hier bewust mee bezig. Wij hebben samen met Annemarie van Gaal een kasboek ontwikkelt. Gewoon eem ouderwets, fysiek kasboek. Ik heb er dozen vol van liggen, en steeds als ik aan de deur het gevoel heb dat iemand moeite wil doen om inzicht te krijgen in zijn of haar situatie, laat ik zo'n kasboek achter. Daar staan ook allerlei tips & trucs in, en door je uitgaven bij te houden en te categoriseren creeer je inzicht. Als ik er een volgende keer kom, krijg ik regelmatig terug dat dat hen enorm heeft geholpen. En kijk, dáár doe ik het dan weer voor 't Klinkt misschien wat raar dat we als gerechtsdeurwaarders investeren in het voorkomen van schulden. Maar in deze veranderde maatschappij is het accent in onze dienstverlening gewoon verschoven, inderdaad deels richting het sociale vlak. Daarmee is onze marktpropositie ook sterker als we het hele palet aan kunnen bieden aan de klant. Die wil geen tijd en geld hoeven investeren in incasso, die wil gewoon ontzorgt worden. Als je de uitzendingen van RTL volgt, zul je dit patroon ook terugzien. Eerst helpen en adviseren we, maar daarna gaat, als het moet, het mes op de keel. En die uitdaging maakt het vak ook zo mooi; er zit heel veel menselijke en sociale aspecten in, maar tegelijk ook enorm juridisch inhoudelijke en pittige aspecten. That's the job I love Sorry voor het hele epistel, maar als ik over mijn vak ga schrijven spat het enthousiasme er altijd af!
    4 punten
  2. Mwah, ik vind de prijzen van de HA (tegenwoordig!) nog wel meevallen, zeker als je de aanbiedingen voor je favoriete producten in de gaten houdt. Ik heb geen tijd en geen zin om vier supermarkten af te lopen om overal het goedkoopste te halen. De AH zit 100 meter bij mijn huis vandaan, dus dan is de keus écht niet moeilijk. Maar, ik denk dat jij je, als je een jaar lang de Deen-bonnetjes optelt, je ook kapot schrikt... En nee, die slagger is om een beetje beter aan te sluiten bij de bakker. Zolang ik ze niet ga mixen tot bagger is er niks aan de hand toch?
    2 punten
  3. Dan moet ik even zoeken, Ed. Heb ik ooit wel gehad, als drukproef volgens mij. Had je interesse? In principe verstrekken wij de kasboeken alleen in papieren versie aan schuldenaren, juist omdat het fysiek ermee bezig zijn helpt om gevoel en inzicht te krijgen. Edit: gevonden! GGN Kasboek_LR1.pdf
    2 punten
  4. Nog een mooie verhaspeling uit mijn studententijd (vliegtuigbouw): beter één stewardess aan de hand, dan de lucht van tien.
    1 punt
  5. Wel kan je vertellen dat AH minimaal aan mij verdiend, want toen ik voorheen wel eens daar boodschappen deed kwam ik er snel achter dat ik bij hun minder voor meer € had. Dus ik ben ergg blij met de Deen winkels alhier.... En de Slagger is om Menno te misleiden dat je bij de slager komt ???
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe