Gisteravond was er een interessante discussie bij Kassa (VARA) over mobiel internet. Vodafone ging (m.i. niet geheel terecht) aan de schandpaal omdat een paar mensen een (onterecht) hoge rekening kreeg en Vodafone niet in detail kon aangeven door welke programma's de data was gebruikt. Wij kennen een privacy-wet en hebben net-neutraliteit, waardoor wettelijk vast ligt dat providers niet eens mógen bijhouden, bijvoorbeeld op je rekening, waaruit je dataverkeer bestaat. Nu is het zo dat dit ten beheve van opsporingsinstanties wel degelijk een gedetailleerde registratie van je datagebruik plaats vindt, maar Vodafone (en andere telco's) hebben geen toegang tot die registratie. Het interessante hieraan, is dat de privacy-wetgeving zich dus ook tegen je kan keren. Want hoe wil je kunnen aantonen dat er onterecht datagebruik in rekening wordt gebracht? Dat Vodafone in de uitzending aan de schandpaal ging, omdat Vodafone geen datagebruik-appje heeft en bij ongelimiteerde data-abonnementen niet evengoed bij tijd en wijle een SMS met een waarschuwing stuurt bij bepaald gebruik, vond ik zelf nogal overtrokken. Waarom zou de leverancier de enige moeten zijn die hier op let? Waarom zou de consument daar niet zelf ook op moeten letten? Maar dat past dan wel weer in de - m.i. vervelende - trend dat consumenten steeds minder verantwoordelijkheid nemen maar vinden dat zij door leveranciers tegen eigen falen beschermd zouden moeten worden. Maar goed, dat is een andere discussie