Ga naar inhoud

Ruitenwissers


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

RUITENWISSERS: VEILIGHEIDS-

MAAR OOK SLIJTAGEONDERDELEN

GOEDE RUITENWISSERS, PROPERE VOORRUIT

Ruitenwissers zijn belangrijk voor de veiligheid. Daarover is iedereen het eens. Daarom moeten ruitenwissers dan ook op regelmatige tijdstippen worden vervangen. Bij de nieuwere modellen waar er geen stalen frame meer aan te pas komt, is dat nu nog gemakkelijker dan bij de traditionele wissers. Een nieuwe innovatie in de recentere wagens zijn de regensensoren. Daarbij wordt het ruitoppervlak automatisch gereinigd wanneer er vocht op de ruit gedetecteerd wordt. De snelheid van de wis inter­vallen hangt af van de mate van vocht op de voorruit.

Door Michel Van den Bosch

Functies en belang van ruitenwissers

Iedereen weet dat de basisfunctie van de ruitenwissers het droog­wissen van het glasoppervlak is. Maar het is wel een functie die naar behoren dient te worden uitge­voerd onder de meest uiteenlo­pende en ongunstige omstandig­heden. Een gemiddelde ruiten­wisser maakt in zijn leven 150.000 wisbe­wegingen. Om alles wat het gezichtsveld van de automobilist kan belemmeren het hoofd te bieden, moeten ruiten­wisserbladen en andere onderdelen perfect in orde zijn. Je moet je ervan bewust zijn dat ruitenwisser­bladen een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van de verkeersveilig­heid en zelfs onder moeilijke omstandigheden, waarbij ze aan grote snelheden worden blootge­steld, goed moeten blijven pres­teren.

Evolutie van ruitenwissers

Het grootste gedeelte van de wagens rijdt nog rond met ruitenwissers met een haakaan­sluiting: het conventionele wisser­blad. De laatste jaren zien we dat de nieuwste voertuigen steeds minder gebruik maken van een wisarm met haakbevestiging. In plaats hiervan worden nu steekbevestigingen gemonteerd op de wisserarm (flatblades). Hierdoor wordt de ruitenwissermontage nog eenvoudiger.

SOORTEN RUITENWISSERS

Conventionele ruitenwisser

Een conventioneel ruitenwisserblad is een (rubberen) strip die op een frame is gemonteerd en die wordt gebruikt om water en vuiligheid van de ruiten af te wissen.

Flatblades

De flatblade is een nieuw type ruitenwisser waarbij het wisrubber niet aan een stalen frame, maar direct aan een flexibele strip is gemonteerd. Het profiel bestaat uit drie delen: een flexibele rug voor het geruisloos wissen, een slijtvaste wislip voor een optimale reiniging en een lange levensduur en een grafietcoating voor een lage wrijvingsweerstand.

OPBOUW

Het ruitenwissersysteem is opge­bouwd uit vier verschillende onderdelen.

Ruiten wisserarm

Aan de ruiten wisserarm wordt het wisserblad gemonteerd. De arm is voorzien van een veer die ervoor zorgt dat het wisserblad de juiste druk levert voor een goed wis effect. Deze loopt door tot het einde van de wishoek.

Ruitenwisserbladen

Ruitenwisserbladen zorgen ervoor dat de autoruit wordt schoon­geveegd zodat de bestuurder een vrij zicht heeft. Het conventionele ruitenwisserblad is opgebouwd uit de volgende basisonderdelen:

• De adapter: dit is het gedeelte waarmee de ruitenwisser vastzit aan de arm. Bij ruitenwissers die de monteurs monteren is deze zo gemaakt dat er geen speling zit tussen het ruitenwisserblad en de arm. Hierdoor drukt de wisser beter op de voorruit en maakt hij dus de ruit beter schoon. Tevens voorkomt het dat de ruitenwisser gaat 'zwabberen'.

• Het harnas (frame): dit is het gedeelte van de ruitenwisser waar het rubber op gemonteerd is.

• Het rubber: deze veegt de ruit schoon en zorgt voor een vrij zicht.

Verbindingssystemen

Het verbindingssysteem zorgt ervoor dat de wissers de gewenste beweging maken. Er wordt nu veelvuldig gebruik gemaakt van wormwielaandrijving, dit om het geproduceerde lawaai zo veel mogelijk te beperken. Een ander voordeel van dit mechanisme is dat men bij een gelijk aantal onder­delen een grotere vertraging kan krijgen dan bij tandwielen.

Ruitenwissermotoren

De ruitenwissermotor zorgt voor de aandrijving van het verbindings­systeem (wormwiel­aandrijving) die de ruitenwisser­armen in beweging zet. Als we kijken naar welke ruitenwisser­motoren er nu op de markt zijn, dan treffen wij vrijwel alleen motoren aan met een permanent magnetisch veld.

Regensensoren

De werking van een regensensor is gebaseerd op het principe van totale interne reflectie. Deze fysische wet zegt dat wanneer een lichtstraal een grens passeert tussen mate­rialen met verschillende refractie- of afbuigings­eigenschappen (zoals glas en lucht) ze deels afgebogen zal worden en deels gereflecteerd. Die afbuiging is bijvoorbeeld de reden waarom zaken onder water dichterbij kunnen lijken dan ze werkelijk zijn. Wanneer het licht echter vanuit een grote (schuine) hoek invalt, dan zal de afgebogen straal de grens tussen beide mate­rialen niet meer overschrijden en zal er dus alleen nog totale interne reflectie optreden. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van een pluvio­meter met water­reservoir: een gevoelige druksensor die de druppels op de voorruit telt. De regensensor die in de auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt dan ook een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar de voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruiten­wissers uitgeschakeld. Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terug­kaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terechtkomt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe sneller de wisserbladen bewegen. De eerste experimenten met een regensensor dateren al van 1950, toen Buick een watergevoelige schakelaar het dak van het open Le Sabre concept bij regen automatisch liet dichtplooien. Het eerste moderne gebruik van de regensensor dateert van 1996, toen Cadillac er voor het eerst de ruitenwissers mee aanstuurde.

SLIJTAGE

Oorzaken

Lange inwerking van de zon (uv-straling), extreme weersomstandig­heden, vuil en temperatuurs­wisselingen beschadigen het wisrubber en beïnvloeden de wiskwaliteit sterk. De elasticiteit van het rubber, ook van de synthetische uitvoeringen, neemt snel af.

Gevolgen

Bestuurders die geen helder zicht op de verkeerssituatie hebben, kunnen bij een ongeluk betrokken raken. Een uitgedroogd ruitenwisserblad veegt de voorruit niet meer naar behoren schoon. Ook het inschakelen van een vastgevroren wisserblad beschadigt de ruitenwisser.

Slijtage meten

Als een wisserblad aan vervanging toe is, ziet of hoort men dit direct. Een piepend geluid, vloeistof die achterblijft op de voorruit of wisserbladen die strepen achter­laten op het glas duiden erop dat het de hoogste tijd is om de wisserbladen te vervangen. En vergeet ook de achterruitenwisser niet! Slijtage kan op verschillende manieren gemeten worden. Zo zijn er wisserbladen met een slijtage-indicator. Bij montage is deze zwart. Naarmate het blad wordt blootgesteld aan uv-straling en dus verslijt, wordt de indicator geel. Wanneer hij een fel gele kleur vertoont, wordt het hoog tijd om de wisserbladen te vervangen.

Hoe vaak vervangen?

Het is aan te bevelen de ruitenwisser­bladen ieder jaar (in de herfst) en bij veel kilometers tweemaal per jaar te vervangen (lente en herfst). Wacht niet tot de weersomstandigheden slechter worden om erachter te komen of de wisserbladen aan vervanging toe zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van de slijtage uiteraard Kees

En doordat het slijtage proces er langzaam insluipt heb je het vaak niet meteen in de gaten

Maar wat is het toch fijn als je zicht goed blijft , ook bij een zwaardere regenbui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Veel reactie is hier nog niet op geweest...

Hoe vaak vervangen jullie je ruitenwissers?

In het verleden had ik steeds lease wagens (all-in), dus moest ik me over al die dingen geen zorgen maken.

2 x jaar lijkt me toch wel sterk overdreven, zelfs jaarlijks lijkt me veel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er natuurlijk maar helemaal van af hoeveel je de ruitenwissers gebruikt hebt? En onder wat voor een condities? Veel op de Autobahn in de winter of in modderige streken? Veel in de zon staan uitdrogen? Veel droogwissen of zorgen dat er altijd voldoende water is, als je wist, kortom, daar is geen standaard termijn voor...

Ik laat mijn ruiterwisserbladen bij de aankomende onderhoudsbeurt (45KKm) vervangen, want ik vind dat ze inmiddels strepen gaan trekken. En dan zitten ze er 17 maanden (af-fabriek) op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe