Ga naar inhoud

Verbruik e.d.


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

En Ed, waar tank jij zo goedkoop? 45 liter voor 1,65, dat wil ik ook!

Ach is het weer eens zover , is me al meerdere keren overkomen dat ik in dat veld de literprijs neer propte

Affijn is dus 45 x 1,65 = 74,25

En als ik zin heb één deze dagen ( vrijdag niet) dan veranderen we dat wel weer !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook even zitten rekenen. Na 15 tankbeurten wijkt de BC bij mij 1,71% af, dat wil zeggen dat de BC gemiddeld 1,71% te weinig aangeeft.

Gehanteerde rekenmethode: procentuele verschil tussen het gemiddelde echte verbruik (6,58) en het gemiddelde volgens BC (6,47).

Ik doe het iets anders. Ik heb een spreadsheet waarin ik de echte waarden noteer en de BC-waarde. Die reken ik dan theoretisch om naar liters (voorbeeld bc geeft aan 6,1 liter/ 100 km en ik rij 100 km, dan noteer ik 6,1 liter). Die theoretische waarden tel ik dan allemaal op net als de echte getankte liters. Over een langere periode en veel tankbeurten middelt het nogal willekeurige tanken dan behoorlijk weg en kom ik dus maar op een heel klein verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sodela: heb ik ook nog even gedaan, het resultaat is exact hetzelfde. Blijft bij mij een gemiddeld verschil van 1,71%.

Controle op berekening: totaal aantal getankte liters is 675, theoretische verbruikte liters op basis BC is 663. Verschil ook nu 1,71%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.bijdehandjes! ;)

Lekker hoor, vooral die krokante !

Maar mij valt de laatste tijd op dat verbruik met echt warme dagen lijkt op winter dagen

En als de temparaturen rond de 11 tot 19 graden liggen ik ook met gemak de 1 op 14 momenteel bereik

En als ik dan kijk naar werkelijk verbruik op dat moment, dan zie ik waarde's van 1 op 26 in scherm met een snelheid van 80 tot 100 Km/pu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt dan wel een keertje fiks windje mee hebben, zie eerst maar eens je gemiddeld verbruik over de lange termijn naar beneden te krijgen.

Als ik zo naar je spritmonitor.de gegevens kijk, zit je toch rond de 1:13,8.

Ik zie dat bij het verbruik van mijn Roomster ook. Per tankbeurt zit ik zo tegen de 1:16 a 1:17, maar toch hakken lage standen vanaf het begin er nog steeds op in. :(

Daarom vrees ik met grote vreze zometeen ritjes over de duitse Autobahn. Tegen 160km/h over lange einden ben ik bang dat dat heel slecht is voor het (gemiddeld) verbruik. :huh: Veel meer nog dan destijds met m'n O2 2.0 TDI (die was echt verbazend zuinig, ook bij hoge snelheden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik maar denken dat je nooit hard reed, maar ga je nu opeens toch jakkeren op die duitse autobahn ?

Ook daar geld net als in nederland dat het bijna in tijd niets scheelt gezien over de afstand hoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat viel mij nu juist reuze mee; hele end naar Tsjechie heen en weer op de Autobahn 140/150 gereden en geen invloed op het gemiddelde! Denk dat het verband tussen snelheid en verbruik niet lineair is. Heb de indruk dat 110 of 120 meer effect heeft dan 120 of 140. Zelfs nog even 184 gereden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, Ed. Juist gezien de lange afstanden, scheelt het daar juist wel...

Vooral als je een hoog gemiddelde kunt aanhouden.

Je hebt volkomen gelijk als je op een van de berucht drukke zaterdagen gaat rijden. Dan is het ene moment vol gas, en het volgende moment vol in de ankers. Dat schiet niet op nee, en zuipt brandstof, en stressvol.

Maar ik zoek EN de dag EN de route zodanig uit dat ik in één keer kan doorrijden. Vaak lukt het dan om soms tientallen kilometers vol op de cc te gaan. Lange stukken achter elkaar. En dan over de hele rit van 1100km een gemiddelde (!) halen van tussen de 120-130km/h. En dan redt je niet met 130km/h kruissnelheid....

Zelfs nog even 184 gereden

Bergaf zeker? :D

Volgens mij ligt de topsnelheid van jouw Yeti toch echt lager. (volgens de fabrieksgegevens 175km/h voor de 1.2 TSI) Komt mede door de hoge cw-waarde. Bij toenemende snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee hoor, gewoon op een recht vlak stuk en vol beladen. En het was de max gereden snelheid zoals door de Nuvi aangegeven.

Misschien heb ik toevallig een wat krachtiger exemplaar. Begreep dat daar nog wel enig verschil in kan zitten bij dezelfde tsi motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

D'r zit idd behoorlijk vermogensstrooiïng in de TSI/TDI motoren bij VAG. Meestal meer powerrrr dan in het boekje staat.

Maar voor die topsnelheid zou je minstens 90kW nodig hebben en zoveel wijken die motoren nou ook niet af.

Ik heb al een keer mijn Roomster getest en toen wilde die tegen de 190km/h op de teller, maar dat lijkt mij een onwaarschijnlijke waarde. <_<

Cruciaal bij die snelheden is de luchtweerstand. Daarom haalt een Yeti, een Roomster en vervolgens een Octavia (in oplopende waardes) hogere topsnelheden met dezelfde motorisering.

En dat kan fors schelen.

Ik heb het eens opgezocht en de verschillen zijn frappant.

Alle modellen met een 1.2 TSI motor (handgeschakeld)

Yeti 174km/h cw=0,37

Roomster 184km/h cw=0,33

Fabia Combi 193km/h cw=0,32 (laag gewicht naar verhouding!)

O2 191kmh/h cw=0,30 (hoger gewicht dan de F2)

Opvallend toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel mijn 1,4 heeft toch een andere topsnelheid dan dat jij opgeeft hoor !

Dus ga er maar zoet sieflijk van uit dat je nu alleen met cijfers met de 1,2 TSI bedoeld

want ik ga jou met de yeti echt inhalen hoor :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En jullie maar denken dat je de GL gaat inhalen... hahaha

Met dit weer daalt mijn brandstofverbruik ook, dus het verschil blijft en lopen jullie niks in op de Gl..

Had vandaag over 120 km heen en terug incl een traject van 35 km (dus 70 km heen en terug) met 100 km/h een gemiddeld verbruik van 3.3 l/100km. en ja, dus echt 100 km/h gerden volgens de tomtom en 80 waar 80 mocht.

Ik klaag niet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe