Ga naar inhoud

mdi aansluiting achteraf inbouwen


hellemansd
 Delen

Aanbevolen berichten

yokes,

wij zijn sinds januari in het bezit van een nieuwe skoda fabia combi 1.2 TDI

nu zouden wij graag een mdi aansluiting willen plaatsen.

ik heb even prijs gevraagt bij de dealer en het zou op een 400€ komen om dit in te bouwen!

is er hier iemand die dit al zelf heeft gedaan en ook dus weet waar ik de stukken kan krijgen om dit te doen ?

mvg davy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen probleem, soms moeten we even een handje helpen. Dit forum moet het van jullie als leden hebben, samen maken we er hier wat leuks van. Een leuk gevuld profiel en een welkomst berichtje maken het dan compleet hè ;)

Goed, dan nu MDI.

Ik heb gekozen om het er niet in te plaatsen, vind het te duur (ook de losse kabels moet je kopen) en je kan er uiteindelijk ook niet echt alles mee. Zelf ben ik uitgekomen op een Navigatiesysteem welke ook USB/Bluetooth functionaliteiten aan boord heeft. Alles in één dus, één keer wat meer kwijt met wel alle centen waard.

Het plaatsen van MDI lijkt erg eenvoudig. Zover ik weet hoeft er alleen maar één draad naar de radio gelegd te worden. Wel moet zowat je hele console los (midden en rechts) om overal goed bij te kunnen en het rechter deel te vervangen (incl. gat zeg maar). Voor foto's van de kabels die er origineel in zitten verwijs ik je graag door naar mijn albums.

Als bijlage heb ik wat handleidingen gekoppeld over het in/uitbouwen van MDI en de aansluitingen op de radio/navi.

Overigens kan het natuurlijk zo zijn dat de MDI ook nog voeding vereist door een speciale connector, er zal tenslotte 5V aanwezig moeten zijn om een ubs-stick/harddisk aan te kunnen sturen.

20110814 MDI uit en inbouwen.pdf

20110814 Stekkeraansluitingen op de radio.pdf

20110814 Stekkeraansluitingen op het navigatieapparaat.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van mijn dealer trouwens vernomen dat het goedkoopst is om de MDI gewoon in een dashboardkastje te plaatsen. Er zijn zover ik kan zien bijvoorbeeld ook geen onderdelen voor onder het kastje te bestellen (incl. MDI opening). Mocht je informatie willen zou je contact kunnen zoeken met De Waal in Tiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik wil dus ook MDI achteraf inbouwen en heb het eens goed uitgezocht. Het is veruit het goedkoopst als je via niet officiele kanalen (marktplaats, ebay) een MDI naar usb kabeltje koopt, en dat dan inbouwt of in laat bouwen in het dashboardkastje. Ik heb op ebay dit kabeltje gezien wat voor alle Skoda met MDI in te bouwen zou moeten zijn: http://cgi.ebay.nl/Original-Skoda-MDI-Mobile-Device-Interface-Kabel-USB-/220729345404?pt=Kabel_Stecker&hash=item33647e857c Op deze manier ben je voor 20 € klaar.

Als je gaat zoeken op het partnr van het officiele kitje (1Z0051592) dan vind je dat ook wel, maar dat is dus tussen de 300 en 400 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch klopt er iets niet RP, wabt als ik op link van je kijk dan zie ik ook staan "Originalpreis bei Skoda 22,00 € "

Maw die 3 tot 400 eurie die jij aangeeft moet toch iets meer inhouden kwa onderdelen.

En is dat kabeltje dus maar één van de meerdere onderdelen om te krijgen wat jij uiteindelijk wilt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt. Voor die 400 € krijg je een kitje (partn 1Z0051592). Daarmee kan dan een soort dockje onder het dashboardkastje ingebouwd worden. Dan kun je daar een usb stick of harddiskje inschuiven. Dat is dus allemaal wat netter, maar is de meerprijs naturlijk niet waard. Ik wil hem toch vooral voor usb sticks gebruiken en die mogen best in het dashboardkastje liggen. Volgens mij zitten in het kitje ook alle kabeltjes, dus ook voor een ipod bijv. Aangezien ik een broertje dood heb aan apple is dat niet aan mij besteed.

Dit is zo als ik het begrijp, ik hoop dat ik gelijk heb, maar weet het ook nog niet zeker. Het lijkt wel alsof dit bewust een beetje vaag wordt gehouden door Skoda/VW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat dat het probleem is met alle firma's dat ze bepaalde technische gegevens achter houden

Dit om derden op het idee te brengen om massaal op die markt te gaan zitten voor lagere prijzen

Net als in de woningbouw en dus ook de wagens is op de naleveringen van spullen goud geld te verdienen.

En vandaar dat men met gegevens niet zo happig is.

VagCom (VCDS) is ook zoiets, men verteld niet wat er allemaal mogelijk is, en gaat ook nog eens in bepaalde gevallen zover dat men doet alsof het niet kan.

Terwijl het een mooi stuk service zou wezen als men bij aankoop van een nieuwe wagen juist een vragenlijst zou geven van wat je zou willen ingesteld hebben zodat dit bij oplevering ook ingesteld is.

En om weer op kabel terug te komen, waarom komen ze zelf niet met de optie's van we kunnen het supernetjes en gelikt uitvoeren voor 300 eurie en dan kunt u dit en dat allemaal

Of we hebben voor 40 eurie een kabeltje dat in uw dashboardkastje met een usb kabel eindigd en daar kunt u alleen een USB stick met mp3 files op aansluiten

Dan heb je zelf de keuze en uiteindelijk wat je wilt en verdienen ze op één van de producten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het niet zo dat je nu enkel de kabel hebt gevonden op ebay? Die prik je in de mdi interface en die zit weer op de radio aangesloten. (zo'n kabel kost bij de dealer ook iets van 20 euro). Op marktplaats staat een setje: http://link.marktplaats.nl/482021619

Daarnaast is er nog een usb aansluiting die zich als wisselaar laat bedienen (150 euro bij bm-onderdelenshop) en voor zo'n 200 euro kun je ook een solisto kopen.

MDI interface kost daar (bij bm-onderdelenshop) zo'n 240 euro inclusief ipod kabel..

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bakkertje heeft het bij het juiste eind. MDI bestaat uit meer dan alleen een kabel.

Zoiets zal het zijn (zie ook PDF's een stukje terug - zie je de module ook)

MDI voeding/data aansluiting

MDI Module zelf (incl. printplaat als het ware)

MDI naar >> .. kabel

Als jij hem voor 20 euro kan krijgen dan ga ik een handeltje beginnen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Jongens , ik ben nu dus helemaal de draad kwijt......!! :bash:

Ik ging er van uit dat mijn Columbus just mijn Columbus was , maar nu heb ik dus te maken met een Columbus , die gekoppeld is aan een Kufatec carkit en eigenlijk zou er een MDI aan moeten zitten , om m'n iPhone te koppelen voor het media gebeuren .

Kreeg van de dealer te horen dat die MDI NIET alsnog ingebouwd kan worden...... :mad:

Dan is er nog de AV , die ik NIET kan vinden , zit er dus misschien ook niet in ????? :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals elders al genoemd zou ik inderdaad verwachten dat je een MDI aansluiting zou hebben om fatsoenlijk gebruik te kunnen maken van je iPhone (en of andere USB apparaten).

Dit is WEL achteraf in te bouwen. Zowel door de dealer als (vermoedelijk) met behulp van de hiervoor geplaatste set. Nadeel van achteraf inbouwen is dat het niet meer zomaar op de originele plek geplaatst kan worden. Ik heb dat pas geleden nog nagevraagd bij mijn dealer (Skoda De Waal - Tiel), ze hebben het al weleens gedaan maar dan de kabel laten uitkomen in een dashboardkastje of wat voorhanden is.

De vagcar oplossing kan je waarschijnlijk zelf plaatsen, afhankelijk van het aantal rechterhanden... Dat is bovendien goedkoper hoewel het dan ook geheel op eigen risico is natuurlijk.

Lees ondertussen hier dat je het in principe opgelost hebt zonder MDI: Voor wie een Columbus hebben...

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd, Skoda de Waal in Tiel doet het en heeft het dus vaker gedaan. Je kan ze altijd even bellen/mailen, vraag in dat geval naar Tonnie voor aftersales t.b.v. je Skoda. Als je dit forum noemt en dat je achteraf MDI wilt denk ik dat hij al wel weet waar het over gaat. http://www.dewaalautogroep.nl/contact.php >> rechter tabje Skoda de Waal

Als ik dat zo hoor blijft het niet hebben van MDI of vergelijkbare oplossing anders een eeuwige ergernis...

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 8 maanden later...

carsystems

MDI voor € 127,-

Inbouwen kan je zelf.

radio loshalen met torks, quadlock los, quadlock van de MDI plaatsen, quadlock op de radio terugplaatsen, aanmelden via VCDS en KLAAR.

Mijn radio ziet alleen de MDI (nog) niet, mogelijk omdat ik een storing heb, waardoor ik ook tear-wiping en hazard blinking niet activeren kan. :-(

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe