Ga naar inhoud

Velgen reinigen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Zoals sommigen hebben gezien in de SB ben ik gister druk bezig geweest om mijn velgen schoon te maken.

post-2-0-09537000-1312453582_thumb.png

De foto's zijn wat klein, maar het resultaat mag er zijn. Met name de binnenzijde en achterkant van de velg is vele malen schoner geworden.

post-2-0-58723900-1312453991_thumb.jpeg post-2-0-99251000-1312453994_thumb.jpeg post-2-0-35906900-1312453998_thumb.jpeg post-2-0-14464000-1312454002_thumb.jpeg

Wat ik heb gedaan

1. Velgen en banden goed wassen (in mijn geval met een simpel Turle Wax sopje)

2. Velgen reinigen met velgenreiniger (Michelin spray)

3. Velgen in de wax zetten met Turtle Wax Ice (ook geschikt voor de lak trouwens, is een vloeistof, geen pudding/vla)

4. Banden in de 'wax' zetten met een Michelin bandengoedje

Auto op de krik (op aangegeven plek - er zit een soort kuiltje in de onderrand daar waar je hem moet plaatsen), klein bokje eronder voor het geval de krik het begeeft of iemand er tegenaan loopt. De auto stond gewoon in zijn 1 en niet op de handrem (volgens mij is dat namelijk niet zo goed voor je auto als je er 'aan trekt' door hem op te krikken).

Het was hard nodig en helaas kreeg ik met name de voorste velgen niet helemaal schoon. En dat terwijl ik de velgen altijd goed reinig tijdens het wassen en ook in de wax zet. Er bleven toch wat zwarte plekjes op de velg achter. Misschien zoals Ed zegt moet ik een andere velgenreiniger zoeken die wat sterker is. Op deze fles staat namelijk ook 'ecologic', misschien dus wat milder ten gunste van de natuur of zo...

Na het reinigen de velgen er weer op gezet, voor montage nog wel even alle stangen e.d. waar ik nu goed bij kon met een doekje af gedaan. De 5 bouten handvast aangedraait, auto iets zakken, 120 Nm met momentsleutel (waarvan ik nu weet dat het klikje het gewenste bereik aangeeft). Eerst de 4 normale buiten kruislings, daarna de slotbout.

Voldaan keek ik naar mijn auto, de zere vingers, knieen, voeten en rug neem ik dan maar voor lief :)

Nu de auto zelf nog stofzuigen, van binnen poetsen en wassen van buiten.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat vond ik nog niet schoon genoeg ;)

De spikkeltjes die er nog zitten zie je niet op de foto. De details foto (laatste) is van de achtervelg, die zijn echt als nieuw.

Het ziet er wel een stuk frisser uit en als je het dus op tijd doet blijven ze ook zo. Niet te vaak anders moet je zelf een oplapbeurt hebben <_<

Ben nog wel benieuwd naar het goedje dat Ed gebruikt van de Halfords. Misschien hebben ze online een plaatje? http://www.halfords.nl/shop/auto-onderhoud/auto-exterieur

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu, de auto in de kast en zo opbergen?? :blink:

Ik zet de auto altijd op d e handrem, ook bij t opkrikken.

Handrem werkt op de achterwielen en bij t opkrikken rollen de voorwielen mee.

Wel een blokje tegen het andere wiel om te voorkomen dat de auto toch kan wegrijden en van de krik afschuift.

De auto in de versnelling laten, daar heb ik een hekel aan. Als men tegen de auto aanrijdt (bumpertje tikken) dan komen de krachten in de aandrijflijn en dat is niet zo prettig voor de bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je maakt je schoenen toch ook weleens schoon, poetsen en zo.. Marco maakt zijn fiets schoon en de volgende keer gaat hij weer door de blubber. Gewoon iets om met regelmaat te doen om langer van je nieuwe spullen te kunnen genieten :)

Het is me bij het opkrikken van andere auto's wel vaker opgevallen dat de handrem vreemd reageert als je de auto opkrikt. Komt denk ik mede doordat je het frame als het ware tordeert. Vaak begint de rem te kraken bij het krikken, en als je klaar bent zie je duidelijk dat de auto vreemd op zijn wielen staat. Alsof de wielen onder spanning staan, duidelijk hoorbaar als je de handrem weer los maakt. Bij deze auto nog niet geprobeerd.

Punt van de schade bij bumper-tikken heb je helemaal gelijk in, het is me ook vanuit de rijschool geleerd hem altijd in z'n vrij op de handrem te zetten. Naar mate je meer rijdt en een winter hebt meegemaakt begint dat te versloffen. En wat doe jij bijvoorbeeld als je op en helling staat en de handrem zelf niet genoeg kracht heeft?

Ik ben er in ieder geval blij mee, ziet er netjes uit B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat doe jij bijvoorbeeld als je op en helling staat en de handrem zelf niet genoeg kracht heeft?

Dan draai ik de wielen naar de stoeprand toe, zodat als de wagen gaat lopen, door de stoep wordt tegengehouden.

En nee, als er geen stoep is, dan rij ik dus niet door, dan gaat bij uitzondering de auto in de versnelling.

Maar ik bewonder je hoor, de wielen ook aan de binnenkant reinigen, nee dat heb ik nog nooit gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:notworthy: Niet te vaak doen want dat is echt niet goed voor je...

Ik stond pas dus op een oprit naar de dijk toe, voor de verandering eens met de neus naar beneden. Maar ik wilde mijn auto niet onder de laaghangende takken van de wilg zetten. Dus, remmen, handrem erop, zachtjes los, en hij ging vrolijk verder... Dus de handrem nog net wat harder aangetrokken en in zijn 1 gezet. Zo vast als een huis :) Overigens waarschuwde de bewoner mij voor het feit dat je de handrem niet te hard moet aantrekken omdat de kabel kan loskomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu glimmen ze dus en volgende week denk je van shit ze zien er al weer uit als 2 weken terug !

Maar ja nooit schoonmaken houdt in dat ze nooit meer goed schoon krijgt op bepaald moment

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet schoonmaken zorgt ervoor dat ern een laag op de autolak/velgen komt, een patinee laag of zoiets heet dat?

Dat beschermt de onderliggende laag, dus niet wassen, niet peotsen, dan blijft de lak t beste.

Erik zal helemaal wel begrijpen wat ik bedoel, want de braad pan mag je ook nooit schoonschuren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

wacht even, het ging over velgen en nu heb jij het over ruitontdooier die je gebruikt om je ruiten schoon te houden? Of begrijp ik iets niet?

Ach jij hebt het ook over zure bommen op de albert Cuyp terwijl we het over zoute haring hadden !

Dus waar ligt het verschil ?

Nou, verrassing. De mijne zijn ook niet bevroren :P

Dus je gebruikt het ook elke ochtend momenteel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat beschermt de onderliggende laag, dus niet wassen, niet peotsen, dan blijft de lak t beste.

Erik zal helemaal wel begrijpen wat ik bedoel, want de braad pan mag je ook nooit schoonschuren..

Een gietijzeren braadpan is heel wat anders dan de buitenkant van een auto hoor Fred. :lol:

Massief ijzeren Hackman, dan zeg ik ja, die moet je idd nooit met sop wassen, maar altijd gewoon met heet water en goed afvegen.

De lak blijft echt NIET het beste als je 'm nooit wast hoor... (of was dat ook grappig bedoeld). En idd, ik heb m'n wielen er ook al eens afgehaald en ook aan de binnenzijde helemaal gereinigd. Onvoorstelbaar wat een zwarte bagger er af komt.

Ik gebruik trouwens gewoon een vaatwasborstel (een brede kunststoffen) en afwasmiddel van de Lidl, werkt perfect is ook niet zo agressief chemisch (en ook niet zo absurd kostbaar) als al die speciale middeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het schoonmaken denk ik dat dat meer als voldoende is, dan alleen die spikkels er nog af en ik ben tevreden. Zo niet dan toch, want het zit er eenmaal op. Blij dat ik niet de enige ben die de moeite neemt om de velgen er gewoon een keer af te halen :)

Overigens ben ik tot op heden zeer tevreden met de Wax die ik op de velg heb gedaan en zeker zo blij met de Wax voor de banden! De banden blijven nu goed zwart en het mooie is nog wel, alle viezigheid/water loopt er zo weer vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht, dat ik al erg fanatiek bezig was, als ik de motorruimte schoonmaak, maar dat valt in het niets bij het schoonmaken van de binnenkant van de velgen, je moet zoiets trouwens niet tegen mij zeggen, want na verloop van tijd ga ik het toch maar doen.

Nu ben ik nog niet zo ver.

En wat dat patina betreft, wat je er af zou wassen, dit doet mij denken aan de opmerkingen van mijn medische vriendin :

vervuilde oude mannen, die onverwacht in het ziekenhuis belanden, mogen niet in

1 keer schoongewassen worden, ze verliezen dan hun extra weerstand en worden voor van alles en nog wat vatbaarder !

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat dat patina betreft, wat je er af zou wassen, dit doet mij denken aan de opmerkingen van mijn medische vriendin :

vervuilde oude mannen, die onverwacht in het ziekenhuis belanden, mogen niet in

1 keer schoongewassen worden, ze verliezen dan hun extra weerstand en worden voor van alles en nog wat vatbaarder !

Zie je wel, dus is t ook slecht voor de lak om te wassen :)

bovendien, zo steriel, geeft meer kans op bacterien die de lak opvreten. De lak moet juist weerstand krijgen, we zijn te schoon geworden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwam van het weekend de normale (niet eco) versie van Michelins velgenreiniger tegen, aangezien die andere op is en deze goedkoper is (7,20 ipv 8,50 euro) dan de Eco versie gewoon maar eens proberen (bij mijn pa bijvoorbeeld :P).

Op deze fles staat zelfs 'expert', nou als dat niks is.. Ohja, werkt ook veel sneller claimt de verpakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

En gelukkig is die sinds zaterdag open (na maanden durende rechtzaak)...

Zelf ben ik nog voorzien, maar ik zal het hier eens laten vallen (voor het geval ze in de buurt komen) [broertje werkt daar ;) ]

En waar zie jij die aanbieding? Of hebben ze dat altijd? Om dat je zo direct naar die winkel in Culemborg linkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe