Ga naar inhoud

Auto vakantieklaar?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Wat doen jullie eigenlijk om je auto vakantieklaar te maken?

Ja, we kennen wel de vakantie(zomer)check van de dealer, maar eigenlijk is dat een beetje wassen neus...

Want vragen ze b.v. of je met veel of weinig belasting in de auto op vakantie gaat, en passen ze dan navenant je bandenspanning aan? Nee dus.

En trekken ze voor de zekerheid alle wielbouten nog een keer na met het juist aandraaimoment? Nee dus.

Geven ze je een extra litertje koelvloeistof, olie en ruitensproeiervloeistof mee? Nee dus.

Geven ze je nog tips als je b.v. veel bergpassen gaat rijden? Nee dus.

En daarnaast reinig ik de auto ook nog eens goed vantevoren (van binnen en buiten). Dan rijdt een stuk prettiger (vind ik), met een schone, frisse auto op pad.

Kortom, wat doen jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik

- controleer zelf alle vloeistofpeilen,

- controleer zelf bandenspanning,

- maak ook de auto van binnen goed schoon, prullebakje leeg,

- verzeker me ervan dat ik de reservesleutel ook meeneem,

- verzeker me ervan dat ik alle papieren e.d. van dealer, auto en anwb meeneem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de reservesleutel heb ik ook altijd in een tas van mijn vrouw zitten. Papieren liggen er altijd al in. Vloeistoffen check ik ook, neem altijd 5 liter diesel mee in een tankje voor noodgevallen?

Even wassen voor de dag dat we gaan rijden en verder niets geloof ik. Hij heeft net een grote beurt gehad vorige week!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gewoon thuis maar bij m'n pa hebben we het volgende gedaan

- APK, hier bleek 1 van de 2 (?) veren bij het linker achterwiel te zijn afgebroken!

- Voor de APK zijn vervangen: Oliefilter, olie, brandstoffilter, interieurfilters

- Ook hebben we achterband na herstel van de veer (2e hands gelukkig) laten controleren. Had was onbalans.

Al het eerder genoemde, incl. de 5 liter reserve (die blijft zolang in de caravan tijdens het rijden)

- Bandenspanning van de caravan. Die bleek op minimaal 3,5 te moeten! Want er zitten van die speciale banden onder, klasse C. In tegenstelling tot de 2,5 vernoemd in het boekje zou je niet lager dan 3,5 mogen gaan bij deze banden. Max 4,5.

- Lampen van de caravan, ook bij alles aan. Linker achterlamp werkte soms niet, zat niet helemaal goed in de fitting. Als alles aan is (dubbel knipperlicht) dan knippert de rest lichtjes mee, zowel bij mijn auto als die van m'n pa terwijl de massa geheel in orde is (doorgemeten van voor naar achter)

En, voor wie de luxe heeft, wat je zelf kan uitlezen/resetten hoeft de ANWB niet te doen ;)

- VCDS (in mijn vader z'n geval OP-COM)

- Laptop met volle accu + ELSA (TIS voor de Opel)

Maar goed ook want ze hebben meermaals een storing gehad op de Turbo. Onderdruk waardoor de meetwaarde te laag was. Lijkt probleem van de sensor of van de software (verkeerde waarden). Probleem treed alleen op met caravan zodra ze onder de 2200 toeren komen bij het nemen van een flinke berg. (2,2 TDI)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleer inderdaad zelf de bandenspanningen maar ook die van het reservewiel !

Alle vloeistoffen controleren op juiste peil

Indien je tegen een servicebeurt aanzit, dan deze vervroegd laten uitvoeren

Controleer je gereedschapset of deze nog compleet is

Zorg dat je de juiste zekeringen mee hebt

Een lampensetje

de bekende hesjes die zeker in buitenland wettelijk aanwezig moeten wezen in de wagen !

Ach en binnenkant zou ik lekker met de franse slag uitzuigen want hij wordt toch vies in de vakantie , en kun je beter de tijd erin steken na je vakantie !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, DomDom adviezen houd ik me toch niet aan.

En dankzij het feit dat ik altijd mijn eigen weg ga, sta ik eigenlijk nooit in de file. De routes die ik rijd door b.v. Duitsland, die krijg je nooit uit zo'n navi-dinges. Want de grote meute schuift aan in de Stau en wacht braaf op z'n beurt. :notworthy:

Dus alstublieft, blijf allemaal slaafs die DomDoms volgen, dan kan ik mijn eigen weg zoeken.

Stel je voor zeg, dat je zelf gaat nadenken. :P

ps: hoe deed iedereen dat vroegah dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach dat is niet geheel waar Erik

Met mijn Garmin en de juiste software kan ik me eigen route's plannen op de PC en in de Garmin schieten !

En dan rij ik uiteindelijk me eigen route alleen kan ik me meer op autorijden concentreren ipv die papieren kaart voor me raam ! B)

ps: hoe deed iedereen dat vroegah dan?

Heel vloegel gingen we naar Koudhoorn of Terschelling met de koffers het openbaar vervoer in voor terschelling en koudhoorn deden we op de fiets vanaf Diemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik kijk niet op de papieren kaart onderweg.

Vantevoren leg ik zo'n enorme lap papier op de grond in de woonkamer en dan kijk wat de meest logische routes zijn.

Die schrijf ik op (gewoon weg nrs en een paar ABKrs), en (sorry) die onthoud ik gewoon. Of er ligt een klein A6 notitiebriefje waar ik af en toe op kijk als we stoppen om te plassen/tanken.

Zal wel komen omdat ik al >30 jr heen en weer rijd door Duitsland dat ik inmiddels heel veel zaken gewoon herken.

Daarnaast is m'n richtingsgevoel (gelukkig) gewoon goed. Zelfs als ik ergens onbekends heen rijd, weet ik al snel ik moet die of die kant op. En grote plaatsnamen op de borden (Deutsche Gründlichkeit) geven een goede geografische indruk c.q. richtingsbepaling.

Rijd uiteindelijk wel zo prettig, want ik wordt niet paniekerig als de weg is afgezet of er een omleiding is o.i.d. Komt gewoon weer goed.

Heel vloegel ...

Kan me nog herinneren dat ik met m'n vader meereed door Europa, in een luchtgekoelde Citroën en crossten we ook over alle bergpassen. En nooit de weg kwijt. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat dit topic verder ging dan alleen Erik zijn vakantieplannen?

Bovendien heb ik nog de stratenboeken meegemaakt hoor, en naar het buitenland hebben we altijd zo'n grote uitvouw kaart mee.

Ach ja, tomtom niet willen gebruiken was vroeger misschien wel vergelijkbaar met de automaat. Boordcomputer, ESP, ABS, noem maar op... Het is er, ik vind het handig, en ik ben er erg blij mee (zeker met de Live versie, dat gaat veel verder dan allen de route geven) Dus niet zeuren ja :P

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik rij genoeg om overal te geraken net als jij !

Maar zeker zakelijk vind ik het verdomd makkelijk om met de Garmin te rijden !

Maar blind rijden zoals jij doet voorkomen doe ik zeker niet en negeer ook vaak genoeg de reisadviezen !

Maar zodra me wordt gemeld dat er op de route een file is dan ben ik dat ding toch zeer erkentelijk en weet ik hem feilloos te omzeilen !

Zo'n ding is in mijn ogen een hulpmiddel en niet meer en niet minder !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik controleer de bandenspanning en de vloeistoffen. Geef de auto een wasbeurt en verder eigenlijk niets. Hesjes ,verbandtrommel zit altijd al in de auto, TT heb ik abonnement op updates, dus verder geen bijzonderheden.

Ik ga ook niet naar dermate vreemde landen dat er geen hulp oid zou zijn als ik met pech kom te staan.

Als ik in Ned een reis van 200-300 km maak doe ik deze handelingen ook niet altijd, maar wel periodiek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n ding is in mijn ogen een hulpmiddel en niet meer en niet minder !

Zeker, het is maar een hulpje. Zoals Erik al zegt, gewoon niet in paniek raken als hij even geen bereik heeft, de weg afgesloten is of je om welke andere reden dan ook niet verder kan. Er zijn altijd nog borden, of gewoon je richtingsgevoel gebruiken zoals al genoemd.

Ik denk dat menig niet-tomtom gebruiker wellicht een heel verkeerd beeld heeft bij de tomtom gebruiker... Mijn pa klaagde ook altijd, je kan toch wel zonder !? En wat doet hij, zijn tomtom valt even weg, gaat hij me bellen om te vragen hoe of wat... :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal reeds genoemde zaken doe ik ook, maar wat ik nog niet zag en ik wel doe, is het schoonmaken van de motorruimte met een klamvochtige doek.

Ik kan niet tegen modderspatten op bijvoorbeeld de accu.

En bij een schone motorruimte zie je eerder of er iets is gaan lekken.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goede ja, pas nog helemaal schoongemaakt. Vieze regendruppels hadden zich gevestigd op al het zwart, en zelfs vliegen zaten aangekoekt op bepaalde (onlogische) plekken.

Niet iets waar ik aan zou denken voor ik op vakantie ging in ieder geval, goede tip! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En een draadschaar, natuurlijk !

Boze filerijders kiezen eigen weg

Laatste update: 1 augustus 2011 00:16 infoBekijk op de kaart

HILDESHEIM - Automobilisten in een kilometerslange file met stilstaand verkeer in twee richtingen op een snelweg bij het Noord-Duitse Hildesheim raakten zo gefrustreerd, dat ze het heft in eigen hand namen.

m1ezra1ajjs2.jpgFoto: ANPZe knipten een 2 meter breed stuk uit een metalen hek met tralies en reden via de vluchtstrook naar een naastgelegen rijksweg.

Dat heeft de politie zondag bekendgemaakt, meldden Duitse media.

Een politiewoordvoerder zei verbaasd te zijn dat automobilisten met dergelijk gereedschap onderweg zijn. Volgens de politie is het niet meer te achterhalen wie precies verantwoordelijk is voor het creëren van de illegale omleiding.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Duitsland kan dat ja.

Jaaaaren geleden ook eens meegemaakt. We stonden in een file in Deutschland en er zat totaal geen beweging in. Via de radio hoorden we dat het wel een paar uur kon gaan duren (ernstig ongeval). En op een gegeven moment gingen 'ortskundige Fahrer' gewoon de berm in, door het gras, een klein taludje af en reden vervolgens naar een B-weggetje en konden zo de file uitkomen.

Uiteindelijk (na enkele tientallen auto's ons voorgingen) zijn we er ook op die wijze achteraan gereden.

In Nederland lukt dat vrijwel nergens omdat er altijd greppels of slootjes naast de weg zitten, in Duitsland niet. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je Duitsland ook ziet is dat ze bij ernstige file (ongeval) het verkeer laten keren op de rijbaan. Dan wel niet op eigen initiatief maar gecoördineerd natuurlijk.

Nog eentje voor op de lijst, een toilet rol :)

Gelukkig zelf niet nodig gehad maar je kan er menig mens blij mee maken op de Franse aires.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe