Ga naar inhoud

SuperB


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

post-27-0-66476100-1311360956_thumb.jpg

BRON: autoweek.nl

Sinds de wisseling van de wacht van dit vlaggenschip van Skoda in 2008 heeft de Superb niet veel meer met z’n voorganger te maken. De huidige Superb staat veel meer op zichzelf. Hij maakt uiteraard wel weer gebruik van onderdelen van de Volkswagen Groep.

De Superb is geen gekloonde Passat meer, maar is gebouwd op een verlengd Golf-platform. Wat bleef, is de giga-ruimte. De Combiversie van de auto doet er in ruimteaanbod nog een schepje bovenop. Na de robuuste neus, een typisch stylingelement van elke Skoda, volgt werkelijk een lel van een carrosserie. Met 4,84 meter is de Combi-variant flink uit de kluiten gewassen. Dankzij de lange wielbasis van 2,76 meter is de overhang zowel voor als achter kort. Bovendien doet die wielbasis een belofte over hoe het er binnenin aan toegaat. Door z’n strak gestileerde uiterlijk lees je de extreme maatvoering niet direct van de Skoda af. Maar zodra je de achterklep opent, word je er weer aan herinnerd. Met de leuningen van de achterbank overeind biedt de Superb Combi 633 liter bagageruimte. Met de bank neer stijgt de inhoud naar 1.865 liter. Achter in de Superb kun je het lange tijd uithouden. Er is zitruimte in overvloed beschikbaar en aan bewegingsvrijheid ontbreekt het je niet. Het is vooral de beenruimte die indruk maakt.

Zonder veel poespas

De tamelijk zachte stoelen in de Skoda kunnen uitgebreid worden versteld. Je kunt lekker diep wegduiken achter het dashboard. Het stuur in de Skoda is van sportieve snit en laat zich aangenaam ver naar je toe halen. Daarachter zitten twee fraaie klokken, die zijn gehuisvest in kokers. In tegenstelling tot de mooie schalen van de snelheidsmeter en de toerenteller zijn de metertjes voor de brandstof en motortemperatuur wat goedkoop vormgegeven. De materialen waaruit het dash is opgebouwd, behoren niet tot de meest hoogwaardige die we in deze klasse zijn tegengekomen, maar wel voelt de kunststof bekleding van het dashboard aangenaam zacht aan, en mede daardoor ervaar je een behoorlijke kwaliteit. Het Skoda-dash is verder clean, zonder al te veel poespas. Je voelt je er snel thuis dankzij de lagere knopdichtheid, en de logische clustering.

De Skoda Superb Combi rijdt ondanks z’n lange wielbasis behoorlijk strak. Hij zet geen nieuwe maatstaven in z’n klasse, want hij is best onderstuurd vanwege de zware tweeliter dieselmotor in het vooronder. Bij het uitaccelereren van een bocht wordt de tractieregeling vaak gewekt om de Skoda in het gareel te houden. De besturing is weliswaar voldoende direct, maar verleent te weinig feedback. Het comfort is echter prima voor elkaar en de overhelneiging in bochten valt mee. Je voelt echter wel dat de Combi een zware jongen is. Onregelmatigheden in het wegdek worden prima weggewerkt, al is de auto op korte hobbels en bobbels soms wat stoterig. Je hoort daarbij wel dat de schokdempers hard aan het werk zijn. De vering en demping filteren de meeste oneffenheden in het wegdek mooi weg en de relatief lange veerwegen laten de Superb Combi soepel drempels nemen.

Ook bij Skoda kunnen we tegenwoordig commonrail-dieselen, doordat het merk in de omvangrijke motorenschappen van Volkswagen mag winkelen. De tweeliter in de testauto is dan ook een commonrail- diesel. Hij verleent de Skoda vlotte prestaties en zorgt tevens voor een verbruik waarmee-ie voor de dag kan komen.

Eindoordeel Soepele, stille motor

Onderstel geeft veel feedback

Prima standaarduitrusting

Onderstel net iets te hard

Besturing geeft weinig gevoel

Technische gegevens

MotorBrandstof diesel

Cilinders 4 in lijn

Kleppen/cilinder 4

Brandstofsysteem pompverstuiver

Cilinderinhoud 1968 cc

Maximaal vermogen 103 kW/140 pk bij 4200 tpm

Maximaal koppel 320 Nm bij 1750 tpm

Transmissie/onderstelAandrijving voor

Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld

Remmen voor/achter gev. schijven / schijven

Banden 225/45R17

Draaicirkel wielen 10,8 m

Maten/gewichtenLengte/breedte/hoogte 4838 mm/ 1817 mm/ 1510 mm

Wielbasis 2761 m

Gewicht 1469 kg

Laadvermogen 663 kg

Aanhangermassa geremd/ongeremd 1800 kg/ 700 kg

Kofferruimte 603-1835 l

Tankinhoud 60 l

PrestatiesTopsnelheid 201 km/u

Acceleratie 0-100 km/u test 10,6 s (10,8 s)

Acceleratie 50-80 km/u in 3/4 3,6/5,4 s

Acceleratie 80-120 km/u in 4/5 7,9/10,0 s

Brandstofverbruik test 7,4 l/100 km (fabrieksopgave: 5,5 l/100km)

CO2 uitstoot 145 g/km

Geluidsniveau bij 100/120 km/u 64,8 dB/66,7 dB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een paar uur gereden in een S2 GL Combi. De 1.6 tdi is hetzelfde als in mijn wagen maar dan met 5 bak. Hij is erg stil qua interieurgeluid, beter geïsoleerd dan mijn Octavia dus. De motor maakt dezelfde 3000 toeren bij 160 als mijn dsg! Jaja, ik heb ff 160 gereden om dat ik dan het toerental van mijn auto ook weet dan. :lol:

Er zat een Amundsen navi in, deed het heel goed en het scherm is alleen iets kleiner dan de Columbus die ik gewend ben. Verder is de S2 erg groot van binnen en compleet uitgerust! Parkeersensoren achter had ik opgemerkt, voor waren niet aanwezig! Geen xenon maar gewone normale koplampen met DRL actief.

Kofferbak is verschrikkelijk groot. Wat een ruimte zeg! Moccabruin is de buitenkleur van deze S2 wat erg mooi staat, zeker i.c.m. donker interieur.

Een mooie ruime stille auto die heel erg goed met de 1.6 uit de voeten kan! Bakkertje, een topwagen krijg je hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overal zitten standaard toerentellers in. Alleen kijk ik hoeveel tpm hij draait bij bepaalde snelheden. En deze 1.6 5-bak draait exact ook 3000 tpm als mijn 1.6 dsg-7. Toch merkwaardig omdat ik dacht dat de dsg minder toeren zou nodig hebben voor vergelijkbare snelheden. De S2 GL heeft een 5 bak maar met lange versnellingen blijkbaar! Ik vond deze S2 GL erg fijn rijden. De dsg die ik heb wil ik niet missen maar verder is hij toch wel iets beter als mijn Octavia in veel zaken! Maakt mij ook niet uit verder want ik zit er nog prima in in deze O2. Moet ook nog wel van de leasemy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Geluidsniveau is lager in een S2. Deze is gewoon beter geisoleerd dan een O2 welke ik heb. Ik heb laatst een proefrit gehad in een S2 GL en die was erg stil. Ik heb ook eens gereden in een S2 1.4 tsi en die was nog stiller....

De vering heb ik niet echt op gelet.... :doh2:

Wel op de enorme ruimte gelet van de S2: niet normaal!! Natuurlijk is hij een stuk groter en dat merk je ook met inparkeren!!

Als je zo'n grote auto nodig hebt, DOEN!! Hij rijdt heerlijk.

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat je nu in een 1.9 TDI rijdt. Ik heb vorige maand de overstap gemaakt van een Octavia 1.9 TDI naar een Superb 1.6 TDI. Het geluidsniveau scheelt echt enorm veel. Zelfs bij snelheden die in NL (en België) niet zijn toegestaan :huh:

De vering is inderdaad is meer op comfort gericht. Daar staat overigens tegenover dat ie niet echt hard de bocht door wil. Ik rij zelf in een Superb (1.6 tdi greenline (lager dus dan normaal) geen Combi en gewoon op 16 inch wielen) en dat is echt geen racemonster. Dat hoeft ook niet, het is goed toeven van binnen.

Ik heb proef gereden in een Superb Combi waar grotere wielen onder lagen (en daardoor dus plattere banden) die was stukken minder comfortabel.

Hoe dan ook, zul je het zelf moeten ervaren tijdens een proefrit om te kunnen beoordelen of je het wel of niet fijn vind.

Veel wijsheid in ieder geval!

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat je nu in een 1.9 TDI rijdt. Ik heb vorige maand de overstap gemaakt van een Octavia 1.9 TDI naar een Superb 1.6 TDI. Het geluidsniveau scheelt echt enorm veel.

Het geluidsniveau is nu inderdaad een stuk lager want de 1.9 is pompverstuiver dus een knikkerbak! De huidige 1.6 is commonrail en dat is een stuk meer comfortabeler!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij zijn de vering en het geluidsniveau de enige minpunten aan de Octavia. Als je veel in de auto zit voor je beroep is dat echt wel belangrijk.

Vandaar dat dat bij de volgende aanschaf beter moet.

Mijn opties :

  • Indien de nieuwe Octavia volgende lente beschikbaar is, is dat ook een optie (mits beter dan huidige).
  • Een Superb is een mogelijkheid. Maar een grotere auto is niet echt een voordeel mbt parkeren e.d.
  • Een Golf Variant is comfortabeler op alle gebied.

Mijn huidige dealer (Intercars Bilzen) heeft voor mij een lichte voorkeur. Maar die verkoopt alleen Skoda.

Hier is iets eigenaanrdig aan de hand. Indien ik opnieuw probeer te kwoten, verschijnt er even een pop-up met een reclame voor een Mini. En dan loopt mijn browser vast. Ik meld dit alvast aan de forumbeheerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe