Ga naar inhoud

Bereik Skoda Enyaq 60, ervaringen


Ronald2509
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds mei 2021 heb ik een Skoda Enyaq 60 First Edition. Een fijne auto om in te rijden. Compleet en met veel rijgenot. Over het laden en bereik ben ik niet tevreden. De wagen heeft een WLPT van 390 km. Maar de praktijk wijkt hier fors van af, meer dan vooraf was gecommuniceerd. Nu ga ik met deze auto geen heel lange ritten maken of ermee op vakantie naar het buitenland. Daarom gekozen voor de 60. Maar een rit Oosterhout - Velp heen en weer (222 km) was 2e kerstdag niet mogelijk zonder bijladen onderweg. Bijgaand wat cijfers, inclusief vergelijkingsmateriaal van andere EV's in de familie: 

* mijn Enyaq. WLPT 390 km (in Duitsland trouwens 411); 100% opgeladen 260 km bij 14 graden. In de eco-stand kan ik 2 km verder rijden. Zonder airco 12 km verder. Bereik bij 0,5 graad: 243 km. En ondanks dit was Oosterhout - Velp niet te doen heen en weer zonder bijladen. 

Wat cijfers van andere merken:

* Hyundai Kona (oud type). WLPT 480; 100% opgeladen 460 km bij deze temperaturen 14 graden (bij 5 graden vorst 420 km).
* Kia EV6. WLPT 520; 100% opgeladen 480 km bij deze temperaturen,

Beide andere rijders zijn vergelijkbaar en rijden kortere afstanden, met normaal gebruik van de auto inclusief airco etc.. Ook andere elektrische auto in de kennissenkring (Tesla Model 3 normal range) doet het beduidend beter dan de Skoda. Qua snelheid houd ik mij goed aan de snelheidslimieten en rijden we vrijwel nooit na 19.00.

Ik hoor graag andere ervaringen met de Enyaq 60 en of ik de enige ben met deze ervaringen. 

Met vriendelijke groet,

 

Ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Ronald! Laat de andere EV rijders maar hierop reageren. @PC-fre@kbijvoorbeeld want die heeft dit soort statistieken wel bij de hand. 

Zelf rijd ik regelmatig ook elektrisch bij Peugeot e-208 met een 50kw batterij. Die heeft een wltp van 340 en is verhoogd naar 360. Die is een stuk lichter uiteraard en hiermee heb ik in september 250 km gehaald toen ik van Hoorn naar Groningen (enkele reis is 160km) ging en daarna op de terugweg moest laden bij Fastned, ik had nog 10km bereik...😅

Max 100km/u op de CC en airco uit etc. 

Niet echt comfortabel dus en we moeten hier goed mee plannen. Er komt wel een pakket van 75kw in de Peus en dat is een enorme stap maar dan zijn we wel een jaar verder. De e-2008 heb ik ook vaak gereden en die doet het slechter uiteraard. 

Ik kijk dan ook naar KIA met veel respect!! En die Ionic5 hetzelfde. Top prestaties! 😀😀

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi Ronald, 

Ik ben ook in het bezit van een 60 . Afgelopen week op vakantie geweest en de actieradius is best teleurstellend. Bij 100% staat de teller op 264 km, temp ongeveer 0 graden. Mijn vorige Passat deed bijna 1000km op een volle tank dus da’s best ff wennen. Het is inderdaad tevens een teleurstelling dat Skoda de mond vol heeft over 360km, terwijl je er Max 200 mee haalt, zeker als je een beetje doorrijdt en het in de auto ook nog behaaglijk wilt hebben. Overigens rijdt het beestje prima verder. Ook lekker stil en zo 😉

mvg

marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik volg deze discussie graag.

Mijn situatie: vanwege n carrière switch ga ik na 2 jaar en ruim 120K afstand doen van m’n E-Niro .

Met deze heb ik nog NOOIT n verbruik gehad boven de 17 Kw/100 km.

Range dan variërend tussen de 360-450 km.

Het kan dus ECHT wel beter met het verbruik ( oftewel andere merken zitten dichter bij de WLTP).

Nu is n Enyaq wel n stuk groter en zwaarder, al die massa moet natuurlijk wel worden verplaatst 😉.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank. Mooie prestatie van de e-Niro, dezelfde auto als wij in de familie hebben. De Skoda Enyaq 60 haalt dit helemaal niet. Ik houd de laadprestatie nu een beetje bij. De beste laadprestatie komt niet hoger dan 285 km (volgeladen). Maar dat is meer een uitzondering. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het topic nu pas, maar ook bij gerenommeerde EV's zijn er dergelijke problemen. Zo ook al meegemaakt bij een bijeenkomst in Hilversum, dat één van de deelnemers in zijn Tesla 3 voorzag dat ie op de terugweg bij zou moeten laden (dus Veldhoven-Hilversum v.v. was niet of maar net aan mogelijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteren weer een ervaring en wellicht iets meer informatie. Gisteren volledig geladen (258 km bereik bij 4,5 graden). Dagje Vlissingen: afstand 123 km. In theorie had ik heen en weer kunnen rijden. Bij aankomst had ik nog maar 108 km over. Tijdens het rijden: ECO-stand, keurig 100 km gereden, verwarming laag, wind mee, geen fratsen. 

Op de terugweg bijgeladen. Van 99 km tot 148 km bereik. De resterende 114 km idem gereden: ECO-stand, 100 km per uur, geen airco. Ondanks alles had ik nog maar 25 km over aan bereik.

Deze resultaten worden dus meegenomen in het gemiddelde gebruik van de auto en beinvloeden daarmee de voorspelling voor de toekomstige ritten.

Al met al geen goed track record voor de Enyaq. Zeker niet heen en weer naar de Ardennen zoals in de brochure. Gelukkig gebruiken we deze auto niet vaak voor heel lange ritten. Maar dagje zee moet toch wel kunnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe