Ga naar inhoud

Met Henk naar Italie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Van de camping bij Venetie even naar de supermarkt. Bij het starten voor de terugtocht (ritje van nog geen km), blijft het uitlaatgas controle lampje branden en het sleuteltje knippert. Henk rijdt als een Landrover in de lage gearing. Voorzichtig naar de camping gereden, waar blijkt dat de achteruit het niet meer doet en dat Henk een behoorlijk branderige lucht heeft verspreid.

Ik vrees dus dat ik de motor volledig heb opgeblazen, niet wetende dat bij het blijven branden van het bewuste lampje, een nood-programma-programma in werking treedt, zoals ik later in het boekje lees. Dit dient om heel voorzichtig de dichtst bijzijnde dealer te bereiken. Ik dus de ANWB alarm-centrale bellen, die je het hemd van het lijf vragen, waarbij de relevantie met de problematiek in kwestie me niet altijd even duidelijk is. Later een sms-je dat er tussen 3 en 4 iemand komt.

De vrolijke alleen Italiaans sprekende jongeman arriveert echter al om 13.00 met zijn oplegger. Pieta die Italiaans spreekt is Venetie in, maar er is gelukkig een Nederlandse mevrouw die kan tolken. Probleem dus uitgelegd en meneer zegt dat ik wel weer achter hem aan) kan rijden naar de dealer 10 km verderop. Omdat ik nog niet weet van het nood-rij-programma en denk dat het dus zo weer kan gaan optreden, dat rare rijden, denk ik an me hoela, zet hem maar op dat ding. Met een de volgende morgen zijn 80e jaar vierende, behulpzame mede campingbewoner, rijd ik in diens auto (Peugeot) achter de oplegger met henk er op, aan. De man is stokdoof en praat me de oren van de kop en ik sta doodsangsten uit tijdens deze dollemansrit; schakelen doet hij door telkens een klap tegen de pook te geven en het rijden verloopt erg hortend en stotend en ik verbaas me er dan ook zeer over dat dit blijkbaar tot nog toe altijd goed is afgelopen.

Om 13.15 wordt Henk weer op de grond gezet en vertrekt de vriendelijke jongeman weer, ons achterlatend voor het hek van de Skoda dealer, die om 14.00 open gaat. Tijd in Henk al verder keuvelend gedood (Peugeot had geen airco, ook geen navigatie aan boord). Om 13.50 verschijnt er wat personeel, het hek gaat open en de baas wordt er bij geroepen, die gelukkig wat Engels verstaat. Leg hem de zaak uit, Henk's geheugen wordt uitgelezen met als resultaat: niets aan de hand. Volgens de baas een geval van dat de elektronica iets aangeeft (en in dit geval dus ook een nood-rij-programma inschakelt!!!!!!!) dat niet met de realiteit correspondeert. Hoefde niets te betalen of te laten zien, dus eind goed al goed. Mijn vertrouwen was echter wel even weg, vooral toen ik nog niet over dat programma had gelezen. Verder vind ik het slordig, of inefficient, dat de ANWB die wel van alles van je wil weten, blijkbaar alleen de sleepdienst inschakelt en niet de dealer meteen inlicht over het probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel schrikken zeg. Kan me voorstellen dat het vertrouwen even weg is en dat je de rest van de vakantie extra alert op waarschuwingslampjes bent. Vraag me wel af waar die branderige lucht vandaan kwam: door de inschakeling van het noodrijprogramma of omdat er toch (even) iets was met de uitlaatgasregeling.

Maar verder dus een prima vakantie? Waarom vond je Venetië niks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was er al eens geweest en ben nu dus op de camping gebleven. Pieta kon vandaar met de bus, maar die vond het ook niets vanwege de enorme drukte. Verona beviel haar veel beter. Eigenlijk vind ik steden sowieso niks, ik loop liever met Dora een paar uur tegen een steile berghelling zonder een mens tegen te komen

ik weet niet wat dat nood programma precies doet. Misschien iemand van de leden hier? Dacht dat wellicht de katalysator tijdelijk wordt uitgeschakeld of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook gauw klaar met steden maar Venetie vond ik wel prachtig. Maar ik was er wel in het laag-seizoen: niet zo erg veel toeristen en niet te warm.

Nee, weet niet wat het noodprogramma doet.

Waar ik een beetje bang voor zou zijn is dat de turbo het te zwaar heeft gehad en niet goed gekoeld werd na zo'n bergrit. Zelf vergat ik ook wel eens de motor even stationair te laten lopen nadat de turbo in de bergen flink aan de bak was geweest. Bijvoorbeeld als je de top bereikt hebt en even uitstapt.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Henk zit altijd vol verrassingen... ;) (Had je 'm maar Hendrik moeten noemen, die schijnen braver te zijn!).

In 2003/2004 acht maanden in Italië gezeten voor het werk (Vlak bij Udine). Al met al 3x een bezoek gebracht aan Venetië en blijf het wel leuk vinden: gewoon een dagkaart kopen voor de lijnboot/bus en lekker van het ene eilandje naar het andere gaan om lekker rond te neuzen..! En dan 's avonds in het donker nog even met de boot dwars door het kanaal in Venetië, geweldig!

Dat stinkende/vieze water moet je niet teveel op letten!

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het daar hoog in de bergen het mooist. Vanaf de camping een pad omhoog en dan zag je boven ineens een enorm diep dal met rivier en autoweg. Op het pad bovenlangs ging je door tunneltjes dwars door de bergen. Als je daar dan 's-ochtends vroeg om 6.30 bij opkomende zon met je hondje rent, vul de rest maar in

Die muggen moesten allemaal Pieta hebben! Vroeger mij ook, maar nu lusten ze me niet meer. Nou, geen probleem hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verhaal weer Menno, en ja die gasten bij de ANWB zijn zeker niet heilig. Vertel mij wat (hoewel ze me tot op heden altijd geholpen hebben)

Wij zijn hier wel bekend met die noodloop ja, de Zafira had daar ook last van.

Zover ik weet zijn er diverse noodloopprogramma's afhankelijk van het merk en de aard van de storing. Als ik me niet vergis liep Fred zijn GL een poosje terug ook in noodloop. Alle extra's waren bij hem uitgeschakeld waardoor hij wel opeens zuiniger ging rijden :P

Bij onze Zafira lag het probleem bij de EGR klep, de noodloop was zo beperkt (1500 rpm) dat je uiteindelijk stil stond en geen meter kon rijden omdat het arme beestje de kracht niet had uberhaupt nog één stap verder te zetten.

In jouw geval denk ik dat hij het stevig te pakken had en uit voorzorg maar alle extra foefjes uitschakelde, waaronder de achteruit (ivm dsg). Zeer waarschijnlijk ook zaken als ESP, ASR, turbo, etc. Exacte details heb ik (gelukkig) niet maar kan me er zoiets bij voorstellen.

Goed dat je erover begint trouwens, ik ga mijn pa de 'vcds' kabel voor de Zafira meegeven als ze op vakantie gaan. Kunnen ze hem zelf even uitlezen/resetten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet zijn er diverse noodloopprogramma's afhankelijk van het merk en de aard van de storing. Als ik me niet vergis liep Fred zijn GL een poosje terug ook in noodloop. Alle extra's waren bij hem uitgeschakeld waardoor hij wel opeens zuiniger ging rijden :P

Klopt, het motormanagementlampje EN t lampje van de gloeispiraal gingen branden. En ik mocht (na overleg met garage) gewoon doorrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zit nog een tijdje van alles op te zoeken over dat noodloop incident en kwam ook dit tegen:

http://www.nubijlage.nl/zomer/2298048/advies-anwb-tank-geen-e10.html

heb het wel 2 x getankt, 1 x per ongeluk en een keer omdat er geen gewone euro95 was. Maar weet niet meer precies waar en wanneer. Zou natuurlijk kunnen dat hierdoor iets ontregeld is geraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht niet dat die brandstof voor een keer tanken kwaad kan. Het is meer dat je rubber slangen op den duur aangetast worden.

Veiligste is altijd als er geen euro95 is, euro98 te tanken, wel iets duurder, maar ooooh zo goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De katalysator wordt nooit uitgeschakeld, de rookgassen gaan er altijd doorheen..

De kataysator wordt wel beschermd, door het gas/lucht mengsel bij storingen aan de installatie op een arm mengsel (veel lucht, weinig brandstof) in te stellen.

Dat rijdt voor geen meter, maar een garage haal je er wel mee.

En inderdaad, er zit een lamda sensor in, die de sanenstelling van de rookgassen enigszins meet en bewaakt.

In Frankrijk moet je oppassen, daar wilden ze in het verleden ongelood en gelood nog wel eens door elkaar heen gooien.

Dat zou nu ook wel eens met biobrandstoffen kunnen gebeuren.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe