Jump to content

Knallen met Max in de Formule 1 🇧🇪 🇳🇱


oud-lid
 Share

Recommended Posts

De kwalificatie voor de sprintrace is geweest:

  • 1 Max Verstappen 1:27.641 empty.png - -
  • 2 Charles Leclerc +0.108 empty.png - -
  • 3 Sergio Perez +0.235 empty.png - -
  • 4 Daniel Ricciardo +0.403 empty.png - -
  • 5 Carlos Sainz +0.462 empty.png - -
  • 6 Oscar Piastri +0.520 empty.png - -
  • 7 Lance Stroll +0.734 empty.png - -
  • 8 Fernando Alonso +0.778 empty.png - -
  • 9 Lando Norris +0.831 empty.png - -
  • 10 Nico Hulkenberg +0.835 empty.png - -
  • 11 George Russell - - empty.png - -
  • 12 Lewis Hamilton - - empty.png - -
  • 13 Esteban Ocon - - empty.png - -
  • 14 Kevin Magnussen - - empty.png - -
  • 15 Yuki Tsunoda - - empty.png - -
  • 16 Pierre Gasly - - empty.png - -
  • 17 Guanyu Zhou - - empty.png - -
  • 18 Valtteri Bottas - - empty.png - -
  • 19 Logan Sargeant - - empty.png - -
  • 20 Alexander Albon - - empty.png - -
Hierboven de voorlopige resultaten (ik verwacht nog wel een gridstraf) en Max die na afloop van zijn enige snelle ronde in SQ3 stomverbaasd was dat hij op pole staat morgen. Zijn ronde had namelijk nog wel een paar foutjes in de 2e sector. De Fia had nog niet de officiele (voorlopige klassering) klaar, dus maar even de live timing gepakt.
 
Morgenavond om 18 uur de sprintrace, om 22 uur de kwalificatie voor de hoofdrace en zondag om 22 uur de hoofdrace. Dus deze keer niet dat de kwalificatie voor de race een uur later begint dan de race.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zoals al aangekondigd een gridstraf, voor Bottas omdat ie in de kwalificatie ongelooflijk in de weg reed voor Piastry (team had Bottas pas gewaarschuwd op het moment dat Piastri al naast hem zat), Bottas start dus vanaf de 20e plek.

Hamilton had ook nog een meeting met de stewards: het team had zonder de verplichte helmen aan zijn auto gewerkt tijdens een pitstop in de kwalificatie. Later zou ook bij andere teams een soortgelijke overtreding geconstateerd zijn, waardoor de stewards hebben besloten hier geen straf voor te geven.

Link to comment
Share on other sites

Was een mooie race. Ik gun Norris de overwinning, maar had de raceleiding die de safetycar vlak voor Verstappen de baan opstuurde de race niet moeten neutraliseren? Normaal gebeurt dat wel en zou Norris geen gratis pitsstop gehad hebben.

Link to comment
Share on other sites

Had hem opgenomen en gister avond maar eens bekeken.
Was van voor tot achter in het veld een leuke en spannende race.
En na Alonso gun ik het Norris zeker deze overwining
Ze hebben het gewoon goed gespeeld en een beetje massel gehad.
En ja Als met safety car wel goed was gegaan dan vraag ik me af of Max wel 1e was geworden, want nadat hij het paaltje omver had gereden was er toch wel iets aan de hand met de wagen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vorige race, ik weet niet of het door de 'bollard' kwam die Max had verwijderd, of dat gewoon de afstelling van de auto niet goed was, maar feit blijft dat Max niet in staat was om het tempo van Norris bij te houden.

Benieuwd hoe het morgen gaat met de race (nog niets live gezien dit weekend), ik heb wel begrepen dat Max niet zijn vaste monteur JP heeft dit weekend.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dit weekend toch weer een redelijk spannende race gezien: Max die 'uit het niets' toch ineens weer de poleposition pakte, en zo het record van Ayrton Senna evenaarde. Er waren dit weekend ook wat extra activiteiten in Imola omdat het 30 jaar geleden is dat Ayrton Senna (en Ronald Ratzenberger) op het circuit verongelukten tijdens het F1 weekend.

Perez presteerde duidelijk ondermaats, en McLaren is dan ook een puntje ingelopen op RBR en Ferrari hoefde maar 2 puntjes toe te geven op RBR. Duidelijk is dat McLaren echt op weg is om het 2e team te worden, en als Perez niet gaat presteren kan zelfs de 1e plek van het team in gevaar komen.

2153672818

Volgende week in Monaco kan het nog wel eens spannend worden voor het podium: McLaren lijkt nu de sterkste auto te hebben, zeker omdat de auto met minder brandstof het goed doet, maar het kleinste foutje wordt in Monaco wel heel hard afgestraft, dus of Norris en Piastri dat aankunnen? Monaco is een lagere snelheid, dus ik verwacht dat de teams hierop anticiperen om de race met wat minder brandstof te starten, dus een voordeel voor McLaren, ook de langere levensduur van de banden bij McLaren geeft extra speelruimte in het plannen van de pitstops. Ferrari heeft het voordeel van betere mechanische grip in de langzame bochten, dus mag ook niet uitgevlakt worden. Komend weekend in Monaco is het vooral belangrijk dat de coureurs geen foutje maken op een cruciaal moment, maar naar mijn idee zijn Red Bull Racing, McLaren en Ferrari de teams die de winst kunnen pakken in Monaco.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Het komt allemaal wat dichter naar elkaar toe.
Dat men bij RB wat probleempjes heeft buiten de andere problemen is duidelijk.
Maar Monaco blijft een circuit waar moeilijk is in te halen, dus degene die pool pakt die zit het best op zondag achter het stuur als die de start niet verprutst

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bijzonder raceweekend in Monaco. Nadat Red Bull vrijdag al aan het tobben was om de auto afgesteld te krijgen, leek er zaterdag met de laatste vrije training wat verbetering in te zitten, maar opvallend dat in iedere sessie er coureurs de muur/vangrail raakten, maar er bijna altijd alleen minimale schade was.

GettyImages-2153823550

Leclerc heeft zijn thuiscircuit blijkbaar goed verkend, want niet alleen is ie het hele weekend de te kloppen man, ook in de kwalificatie was hij heer en meester. Perez zit niet in een dipje, maar gewoon in de put: Q1 was het eindstation met P18 als startplek morgen. Max leek er aardig bij te zitten, maar had gekozen om vroeg naar buiten te gaan voor het laatste kwalificatierondje. Dat had als voordeel dat het minder druk was op de baan, en hij bij een gele vlag niet direct uitgeschakeld zou zijn voor de pole, nadeel was dat de baan in Monaco ook op het laatst razendsnel sneller werd. In Max zijn laatste rondje raakte ie de muur, en eindigde uiteindelijk op P6 tussen beide Mercedessen. De race kan morgen chaotisch worden omdat er veel rijders zijn die in potentie veel sneller zijn dan de plek waar ze starten, tegelijk wordt het kleinste foutje hard afgestraft door de muren in Monaco.

GettyImages-2154462690

 

Link to comment
Share on other sites

Ondertussen zijn beide auto's van Haas niet door de technische keuring gekomen (opening van de achtervleugel met geopend DRS-systeem voldeed aan de uiteinden niet aan de regels bij beide auto's). De auto's zijn dus uit de kwalificatie geschrapt, waardoor bijvoorbeeld Perez 2 plekjes naar voren mag bij de start morgen.

Start grid voor morgen (FIA document) Time 20:55

Description Provisional Starting Grid
Enclosed MCO DOC 43 - Provisional Starting Grid.pdf
Nish Shetty Matthew Selley Derek Warwick Jean-François Calmes


1 16 Charles LECLERC Scuderia Ferrari 1:10.270

                                                          2 81 Oscar PIASTRI McLaren Formula 1 Team 1:10.424                   
3 55 Carlos SAINZ Scuderia Ferrari 1:10.518

                                                          4 4 Lando NORRIS McLaren Formula 1 Team 1:10.542
5 63 George RUSSELL Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team 1:10.543

                                                                6 1 Max VERSTAPPEN Oracle Red Bull Racing 1:10.567
                                       
7 44 Lewis HAMILTON Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team 1:10.621

                                                               8 22 Yuki TSUNODA Visa Cash App RB F1 Team 1:10.858
9 23 Alexander ALBON Williams Racing 1:10.948

                                                               10 10 Pierre GASLY BWT Alpine F1 Team 1:11.311
11 31 Esteban OCON BWT Alpine F1 Team 1:11.285

                                                              12 3 Daniel RICCIARDO Visa Cash App RB F1 Team 1:11.482
13 18 Lance STROLL Aston Martin Aramco F1 Team 1:11.563

                                                             14 14 Fernando ALONSO Aston Martin Aramco F1 Team 1:12.019
15 2 Logan SARGEANT Williams Racing 1:12.020

                                                             16 11 Sergio PEREZ Oracle Red Bull Racing 1:12.060
17 77 Valtteri BOTTAS Stake F1 Team Kick Sauber 1:12.512

                                                             18 24 ZHOU Guanyu Stake F1 Team Kick Sauber 1:13.028
19 27 Nico HULKENBERG MoneyGram Haas F1 Team 2

                                                            20 20 Kevin MAGNUSSEN MoneyGram Haas F1 Team








NOTES
Cars 20 & 27 - Permitted to start - Stewards' document nos. 40 & 41
Doc 43 Time 20:55

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sergio Pérez is ook de komende twee jaar teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull Racing. De Mexicaan heeft zijn contract bij het Oostenrijkse Formule 1-team dinsdag verlengd tot en met eind 2026.
 

"Ik ben erg blij dat ik mijn toekomst heb verbonden aan dit geweldige team", zegt Pérez op de website van Red Bull. "Het is een enorme uitdaging om voor Red Bull te racen."

De 34-jarige Pérez rijdt sinds 2021 voor Red Bull. 'Checo' won tot nu toe vijf races voor het team, eindigde 29 keer op het podium en veroverde drie keer poleposition.

Afgelopen seizoen eindigde Pérez als tweede achter Verstappen in het kampioenschap. De Nederlander veroverde zijn derde wereldtitel op rij.

sergio-perez.jpgSergio Pérez eindigde dit seizoen drie keer als tweede.

Pérez wacht dit seizoen nog op eerste zege

Ook Red Bull-teambaas Christian Horner is blij met de contractverlenging van Pérez. "'Checo' en Max vormen een succesvol en sterk team, dat vorig jaar tot ons eerste een-tweetje in het kampioenschap leidde. De laatste paar races waren zwaar, maar we hebben vertrouwen in 'Checo'."Pérez kent in 2024 een moeizaam seizoen. Na acht races, waarin hij drie keer tweede werd, staat hij vijfde in het kampioenschap. De Mexicaan, die dit seizoen nog op zijn eerste zege wacht, viel bij de laatste race in Monaco uit door een vroege crash.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb het idee dat de contractverlenging van Checo een noodgreep is: Ricciardo heeft alleen in één sprintrace gepresteerd en punten gepakt, en verder doet het dit seizoen slechter dan Nyck de Vries in zijn paar maanden bij Toro Rosso. Het is wachten tot Ricciardo uit de auto wordt gebonjourd, en dat waarschijnlijk Liam Lawson een serieuze kans krijgt. Ik heb het idee dat tussen nu en de eerste tests voor het nieuwe seizoen er een handvol coureurs of helemaal uit F1 verdwijnt of nog slechts als reserve coureur aan de slag mag in de F1.

Ik lees net dat Ocon in Canada bij de 1e vrije training mag toekijken: Jack Doohan, de zoon van de motorcoureur Mick Doohan, rijdt dan met de auto van Ocon. Ik vraag me af of dit al lang zo gepland was, of dat dit een gevolg is van de onbesuisde actie van Ocon in Monaco. De teambaas liet toen al doorschemeren dat die actie gevolgen zou hebben voor Ocon.

Vader en zoon Doohan:

2136913061

Link to comment
Share on other sites

Voor de race morgen, zal het verloop afhankelijk zijn van het weer en of de weersvoorspellingen accuraat zijn. In het algemeen verwacht ik dat Mercedes de eerste helft van de race niet snel genoeg is (in kwalificatiecondities en het eind van de race zijn ze snel, maar niet als ze vol brandstof zitten). Naar mijn idee dus goede kans dat Max morgen bij de start de kop pakt, en ik ben niet verbaasd als Lando ook in de eerste Russell al passeert. Als het morgen nat is, dan heeft Russell het ook te moeilijk, dus die racewinst die George wil, zie ik niet zomaar gebeuren. Eerlijk gezegd verwacht ik een strijd tussen Lando en Max voor de winst, maar weer en incidenten kunnen dat totaal anders maken morgen.
 
Eerder op de dag bij de 3e vrije training op een haar na een gigantische crash in de slotminuten van de (droge) training. Logan Sargeant was bezig met een snelle ronde terwijl er een McLaren (wie kon ik niet zien) op lage snelheid van het midden ineens naar rechts van de baan ging, Sargeant schoot er met een tussenruimte van enkele cm's nog net langs, maar ging van schrik ook direct in de ankers (en ook het aansnijden van de volgende bocht was door de uitwijkmanoeuvre verpest. Tot mijn verbazing hiervan niets terug gezien bij de F1 berichtgeving of de FIA (de stewards), terwijl dit weekend de meest onnozele dingen direct genoteerd en onderzocht zijn. Blijkbaar hebben we dit weekend stewards en officials met een lijstje wat ze af vinken, maar blijkbaar geen oog voor de echte gevaren op de baan. Normaal gesproken zou de veroorzaker van zo'n incident een gridstraf van 3 of 5 plekken krijgen.
 
 
 
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Net FP3 zitten kijken, Perez gewoon steeds 0,7 - 0,75 seconden langzamer dan Max, dan doe je in het huidige veld gewoon niet meer mee voor de punten. Norris lijkt duidelijk de snelste, ik ga er vanuit dat Lando straks de pole pakt. Mercedes gaf eerder deze week aan dat een 'stomme fout' in hun auto hersteld hebben bij de vorige race, en ook dit weekend lijkt het er op dat Mercedes weer vooraan meedoet. Wat zal Hamilton volgend jaar balen als ie bij Ferrari in de achtervolging moet op Mercedes.

Straks bij de kwalificatie moet je een beetje geluk hebben om de voorste startrij te halen, er zijn veel kanshebbers. Van Leclerc verwacht ik dat ie ook nog een gridpenalty krijgt voor het inrijden op FP3. McLaren, Mercedes, Max en Ferrari gaan straks voor de beste startposities, waarbij ik verwacht dat Lando de pole pakt (als ie tenminste niet teveel schade heeft, door de actie van Leclerc, want mogelijk dat de bodem van de Ferrari is beschadigd. Bandenstrategie zal deze race ook belangrijk worden, voorlopig is de uitkomst van de race lastig te voorspellen.

2158712130

Link to comment
Share on other sites

22 uren geleden, Cordoba zei:

voorlopig is de uitkomst van de race lastig te voorspellen.

MAw het word een spannende race die ons op het puntje van de stoel laat zitten !!
En geniet daar maar van want het kan na 2026 zomaar weer over zijn !!
En moeten we tijdens de race flink aan de koffie of redbull om wakker te blijven tijdens de race omdat ze weer saai zijn....

Link to comment
Share on other sites

Pole had ik dus goed voorspeld, maar doordat Max een tow van Perez had in Q3 kwam Max nog akelig dicht bij de pole. Mercedes zal in het begin van de race wel wat wegzakken (zijn nog niet sterk met volle tanks). Mijn verwachting is dat Lando en Max voor de winst strijden, en dat Ferrari en Mercedes strijden om het podium te halen. Uitkomst zal sterk afhankelijk zijn van (banden) strategie.

Link to comment
Share on other sites

Mercedes kwam tot mijn verbazing snel op gang na de start, Russell al helemaal, Ferrari viel mij echt tegen vandaag. Ik heb al gehoord dat Ferrari voor Monaco een motor opgeofferd heeft, door daar met hogere vermogens te rijden, het ontbreken van snelheid bij Ferrari in de wedstrijden daarna, lijkt dat wel te bevestigen.

GettyImages-2158857659

Link to comment
Share on other sites

Gisteravond de kwalificatie voor de sprintrace van vandaag en zowel in de vrije training vrijdagmorgen, als in elk kwalificatiedeel (Q1, Q2 en Q3) was Max de snelste.

Eerder vandaag was Max goed weg bij de start van de sprintrace, maar door het korte circuit met maar liefst drie DRS-zones, konden de McLarens na de start makkelijk volgen, waardoor Max ze niet snel voldoende op afstand kon krijgen buiten de DRS, wat een spannende eerste helft van de sprintrace opleverde.

Link to comment
Share on other sites

2159815585

De kwalificatie was vandaan weer duidelijk voor Max, in Q1 en Q2 kon hij banden sparen door met een gebruikte set een goede snelle tijd te zetten, waardoor hij in Q3 meer dan genoeg nieuwe zachte banden had. Door steeds direct in elk deel van de kwalificatie een snelle tijd te zetten, stond Max nooit echt onder druk. Perez moest al eerder verse bandensets inzetten om door te gaan naar het volgende kwalificatiedeel, waardoor hij beperkte mogelijkheden in Q3 had, gevolg was dat hij dus slechts als 8e kwalificeerde zo'n 0,9 seconden achter Max, en maar zo'n 0,8 seconde sneller dan de 20e kwalificatie tijd van Zhou. Piastri heeft in Q3 track limits overschreden bij het zetten van zijn snelste tijd (3e) waardoor de tijd ongeldig was en Piastri zondag van plek 7 moet starten, omdat zijn andere tijd nog altijd zo'n 0,15 seconden sneller was dan Perez.

Perez zal langzamerhand punten moeten gaan scoren, want ondanks dat Max regelmatig wint, zijn er iedere race teams die in het constucteurskampioenschap flink inlopen op Red Bull Racing omdat Perez niet presteert. Alleen doordat het steeds een ander team is dat goed scoort staat RBR nog bovenaan. In het begin zat Ferrari er goed bij,nu is dat McLaren, en Aston Martin en Mercedes hebben ook races gehad dat beide rijders goed scoorden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Is onze F1creporter met vakantie ??
En dat midden in het F1 seizoen ??
Godsgeklaagd................

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe