Ga naar inhoud

(On)zin van de WLTP en RDE?


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

  • PC-fre@k plaatste dit topic in de spotlight

Het zal wel liggen aan het wantrouwen dat bij mij is ingebakken, maar ik had het idee dat de RDE bedoelt is om te voorkomen dat autofabrikanten met slimme vondsten de WLTP-meting manipuleren, net als bij o.a. de VW's die de emissietest herkenden. Als een auto uitgerust is om de WLTP te herkennen en te beïnvloeden, zullen de resultaten bij de RDE flink af gaan wijken van de WLTP, en kan men maatregelen nemen om bedotten van de meting te bemoeilijken.

Overigens ben ik ervan overtuigd over een aantal jaren we met elektrische voertuigen we een soortgelijk probleem krijgen. (Bijvoorbeeld door te rommelen met de batterijtemperatuur, om zo meer energie uit de batterij te halen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wat VW deed was inderdaad om de wltp voor de gek te houden, iets wat bij de nedc niet eens nodig was geweest omdat je daar fysiek al van alles kon aanpassen.

De RDE moet uiteindelijk uitsluitsel geven of de wltp labtest ook wel echt overeenkomt met de werkelijke eigenschappen.

Volgens mij is er wel rekening gehouden met EV’s. Zo kijken ze naar de accu capaciteit vooraf en nadien. En bij ICE (idem hybrid) ook naar de brandstof eigenschappen.

Je accu opwarmen zou stroom kosten en opgemerkt worden doordat de sensoren dan zouden afwijken. Maar wie weet kunnen ze dan wel wat met te dunne kabels die sneller warm worden 😉

de test procedure in meer detail zie ik hier voorbij komen trouwens: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Worldwide_Harmonised_Light_Vehicles_Test_Procedure

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC-fre@k je hoeft de accu niet op te warmen via bronnen van de auto zelf, maar zou de auto bijvoorbeeld voorafgaand aan de test warmer kunnen parkeren, of een warme accu in de auto plaatsen. Als je een test met een EV doet bij 4 graden, zijn de resultaten toch anders dan wanneer je dat met 24 graden doet, ook al was dit maar een voorbeeld waar het naar mijn idee echt om gaat: wat je ook bedenkt, fabrikanten blijven de randjes van de regels opzoeken om hun producten beter uit de tests te laten komen. Het is een beetje het vóór- én het nadeel van het kapitalisme: mensen/bedrijven worden aangezet om beter te presteren/zaken te verbeteren, maar dat betekent ook dat ze aangemoedigd worden om de boel een beetje voor de gek te houden (en zo beter te lijken dan ze zijn).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik, alleen lijkt deze me dermate voor de hand liggend dat ik verwacht dat ze hier rekening mee houden. Al noem je nu natuurlijk 1 voorbeeld en bestaat een EV uit aardig wat onderdelen/systemen.

Aangezien ik ook wel erg benieuwd ben, heb ik even zitten zoek naar onderbouwing hiervoor. In deze 'work paper' gaan ze wat verder is op de verschillen tussen NEDC en WLTP, waarbij ook de staat van de accu en temperatuur van de motor voorbij komt.

Nog wat specifieker is de website van het UNECE zelf: De daadwerkelijke test wordt schijnbaar ook uitgevoerd onder gecontroleerde batterij temperatuur. Zie deze pagina, en open de PDF met "low temp test procedure". Zaken als deze procedure specifiek voor EV's wordt ook in de verslagen daarna weer verder uitgewerkt.

Kortom, ik ben ook van mening dat ze altijd de randjes opzoeken en de kans is zeer groot dat ook hier nog wel een paar trucjes open blijven (kijk naar de F1 waar Ferrari een brandstofslang met variabele inhoud gebruikte 😛 ). Maar anderzijds werken alle grote fabrikanten zelf mee aan de ontwikkeling van de WLTP en gaan ze dus heel ver in het beschrijven van de procedures. Ik heb meer vertrouwen in deze procedure dan de oude waar echt 1000% niks van klopte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude procedures waren prima voor de auto's van 40 jaar terug: dit was de eerste objectieve brandstofverbruiksmeting, die niet afhankelijk was van bijvoorbeeld de chauffeur. In de loop der jaren is het echte verbruik en het opgegeven verbruik steeds verder uit elkaar komen te liggen, maar ook de afwijkingen waren per auto erg verschillend. Mijn vorige Fabia (uit 2003) was bijvoorbeeld zo'n 10% zuiniger dan de officiele opgave, maar dat was volgens mij een uitzondering, mogelijk doordat ie geen turbo had: ik heb het idee dat bij turbomotoren de verschillen tussen werkelijkheid en meting veel groter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat het er destijds (1970-2000) niet zo zeer om ging welke auto het meest zuinig was?

Ik hoorde mijn vader nooit over het verbruik, meer over wat er in de auto kon en wat hij kon trekken (caravan bijvoorbeeld). 
Jij was je er in 2003 wel van bewust in ieder geval als je dit zo onthouden hebt. 🙂 

In 1992 werd de BPM geïntroduceerd, welke vanaf 2007 mede afhankelijk was van je verbruik. In 2007 kwamen ook de eerste milieuzones, in 2008 de Duitse milieusticker. Misschien was het ook nog afhankelijk van de brandstofprijs? Daar hoorde ik wel altijd geklaag over haha.

Klinkt vooral alsof er vanaf 2007 (of een aantal jaar daar voor) heel veel belang was bij een gunstig verbruik. (nog even los van CO2 doelen enzo).

En dat allemaal op basis van die oude NEDC 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe