Ga naar inhoud

To Superb or not to Superb..


bakkertje
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag bij de dealer geweest voor een proefrit en een offerte voor een eventuele nieuwe Superb.

De proefrit viel mij eerlijk gezegd wat tegen, ik had links en rechts al wat gelezen over de 1.6 Greenline en de meeste berijders zijn er positief over. Wat mij opviel is het gat tussen de 2 en de 3, ik dacht effe dat ik van de 2 naar de 4 was gegaan!

Van 120 naar 130 duurde ook erg lang, dat wordt dus voorzichtig plannen met inhalen..

Maar goed de auto waar ik in gereden heb is voorzien van 17 (of misschien zelfs 18) inch wielen, dat komt de acceleratie ook niet ten goede..

Pluspunten zijn uiteraard de enorme ruimte, m'n vrouw kon met de stoel in de achterste stand niet meer bij het dashboard!! Ook wordt het lastig om de kinderen iets toe te stoppen op de achterbank :P

Verder onze stoeltjes nog eens goed gepast (3 stuks) en het gaat allemaal maar net. De breedte van de achterbank maakt weinig uit met de O2, dus de gordels blijft een gefriemel.. Wat natuurlijk wel een stuk makkelijker wordt is het in en uitstappen van de middelste, die kan gewoon tussen de achterban en de voorstoelen doorlopen..

De config wordt S2 Ambition Business, elektrisch verstelbare bestuurders stoel, metallic lak, mobridge achteraf en trekhaak. Als dit te duur wordt in de lease wordt het waarschijnlijk de comfort business, waarvan ik overigens het interieur mooier vind, vind het grijs van de ambition niet zo..

Lang verhaal kort, ik twijfel of ik me niet enorm ga storen aan het gebrek aan vermogen. Ik ga toch nog maar eens in een Passat rijden en kijken hoe het met een 6 bak gaat. En ik denk dat ik de 508 eens op het lijstje zet. Kost niet veel, is erg compleet alleen die halfautomaat...

Dus in volgorde:

Superb

Passat

508

Allen in Sedan uitvoering, waarbij de twindoor toch weer pluspunten bied voor die ene keer dat de hond mee moet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 163
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Jij moet ff naar de kiosk, voor de laatste autovisie! Daar staan ze allemaal in!

Enne, kijk vooral ook mee in mijn topic, ik maak dezelfde afwegingen momenteel. Ik neig naar de Passat nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg jouw topic inderdaad ook en ik heb het ook al enigszins vervuild ;)

Het grote verschil is echter dat ik er met 3 koters op de achterbank in moet kunnen. Mijn eisen zijn overigens redelijk simpel:

Plek voor 3 kinderen achterin

Minimaal 1400 kg trekgewicht (Caravan is leeg 1170 kg, max 1500)

Cruisecontrol, climate control en bleutooth.

Voor de rest leuke dingen dingen, maar het streven is om netto rond de 250 euro per maand kwijt te zijn..

Had jij al proefgereden in de Superb? En beviel dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bakkertje, het is nog niet officieel maar ergens heb ik gelezen (kan ook door jou geschreven zijn) dat de Touran in 20% bijtelling komt! Dat zou jouw auto moeten zijn als ik het zo lees. Want die heeft toch 3 stoelen achterin en een nog grotere kofferbak dan de S2. Ook een goede caravantrekker dacht ik...

Die 508 moet je inderdaad gaan proefrijden. Heb ik ook gedaan en de automaat is niet echt lekker, vond ik! Met een handbak zou deze 508 beter verkopen maar dan haalt hij de emissie-eisen niet?

Dan de 140pk diesel overwegen?

De Passat is vergelijkbaar met de S2 mbt ruimte. Totaal ander uiterlijk. Ik vind de Passat het mooiste van de 3 genoemde auto's in jouw lijstje, erg persoonlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaat inderdaad een Touran met 20% bijtelling komen op basis van (ik hoop) de 1.6 tdi. En ja, die info heb ik zelf op het andere forum gepost ;)

Dat hoort overigens nog tot de eisen van het baasje, het moet diesel of LPG zijn..

Maarrrrr, hoelang het gaat duren met die Touran is onduidelijk en ik zou eigenlijk half augustus willen ruilen van auto..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even bij onze oosterburen op de site gekeken en daar staat een Touran 1.6TDI met DSG7 die slechts 119 gr CO2 uithoest. Daś bijna onde ded magische grens voor NL.

Die is ook gewoon in ded bekende uitvoeringen te bestellen. De extra zuinige uitvoering is niet extra duur, dus uitgaande van de NL prijzen begint het 20% Touran-feest vanaf 35k. Doe daar nog een executive pakketje op en hij kost ineens 37k. Ik heb nog niet naar wat ie qua leaseprijs doet, maar ik denk dat ie te duur gaat worden.

Dan wordt het een kale Touran vs een Superb in Ambition Business uitvoering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die DSG7 komt ie op 119 gr (is overigens ook in NL te krijgen..), bijna genoeg voor de 20%. Maar in de lease komt ie al gauw op 1100 euro, bij een fiscale waarde van 35k kom ik netto boven de 300 euro per maand en dat is nou net niet de bedoeling. 300 netto is zo'n beetje de magische grens waarop het interessant wordt om niet meer privé te rijden.

Dat gaat hem dus ook niet worden..

Op mijn lijstje staan nu de 508, de superb en de Passat (die laatste is waarschijnlijk ook te duur).

De 508 heeft dan nog als voordeel dat ie niet veel kost, dus als Den Haag besluit om de bijtelling omhoog te doen, is dat natuurlijk vervelend, maar minder vervelend dan met een auto van 34k.

Link naar reactie
Delen op andere sites

300 netto is zo'n beetje de magische grens waarop het interessant wordt om niet meer privé te rijden.

Mooi, ik zit op 270 netto/maand. Nog onder de magische grens, alhoewel mijn vorige O2 kostte me 250 netto/maand. Maar die was erg kaal vergeleken met mijn huidige O2 FL.

Die Touran moet nog wel een paar gram zakken want dan gaat hij als een speer in de lease. Mijn collega heeft een Audi A4 tdi in 25%. 3 maanden later komt exact dezelfde A4 in de 20% bijtelling. Scheelt hem 80 euro/maand wat hij teveel betaalt. Alleen omdat ze een paar gram er nu afgehaald hebben. Hij baalt nog steeds en moet nog zo 130.000 km doorrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had jij al proefgereden in de Superb? En beviel dat?

Ja, één van mijn collega's heeft een S2C 1.8TSI DSG Elegance Business Line met alle opties. Erg mooie wagen! Maar ik vind 'm af en toe wat "stoterig", vooral op korte richels. Dat doet de Passat beduidend beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja een 1.8 TSI (en een DSG) is voor mij helaas niet mogelijk, we moeten dieselen en om het betaalbaar te houden moet het dan een 1.6 TDI worden. En die motorisering viel me echt een beetje tegen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Bakkertje, de 1.6 tdi samen met de DSG is werelds! Je mag wel eens rijden hoor, alleen mijn O2 is geen S2 natuurlijk dus het gevoel zal anders zijn! Ik keek altijd naar Greenline's vanwege de bijtelling maar ben ervan afgestapt en gekozen voor de DSG toen. Nog geen seconde spijt gehad.

Als de Touran er komt in deze motorisering, wat nog maar erg de vraag is, dan zal dat de perfecte gezinsauto zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DSG is inderdaad een geweldige automaat. Ik heb eerder een Golf 1.4 TSI met DSG en een Yeti met 1.2 TSI en DSG mogen rijden (als vervangende auto). Dat is echt heel fijn. De Touran is alleen in de lease echt duur, een Passat met 2.0 TDI en DSG is goedkoper om te leasen van een Touran met 1.6 TDI en DSG. Ik weet wel welke ik dan zou kiezen!

Een jetta is wel te krijgen met DSG en 20% bijtelling. Is netto nog weer een pak goedkoper dan een Superb/Passat

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de breedte wellicht wel, maar qua beenruimte wint de Jetta weer van de passat (raar maar waar!)

De tussenstand is nu:

Superb (meeste ruimte, rijke uitrusting, maar minder prettige motor+bak combi)

Passat (iets minder ruimte (wel weer een bredere achterbank), mindere uitrusting, nog niet in gereden maar ik vermoed betere bak-motor combi)

Jetta met DSG (qua ruimte moeilijk in te schatten, kan gezien de lagere prijs leuk aangekleed worden, nog niet in gereden maar beste bak-motor combi)

De prijs overigens niet echt doorslag bij de keuze tussen Superb of Passat, de Passat is qua leasebedrag dusdanig veel lager dat de hogere prijs (en daarmee de bijtelling) gecompenseerd wordt. De Jetta is wel echt voordeliger..

Dus ga je voor de ruimte+alle leuke toeters en bellen (Xenon e.d.) of ga je voor iet minder ruimte maar meer rijplezier en neem je de aankleding voor lief of ga je voor minder ruimte en meer rijplezier..

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zow vandaag de prijs doorgekregen wat de Superb moet gaan kosten in de lease en het gaat passen!

Het gaat een S2S(HB?) worden in greenline ambition business uitvoering.

Met metallic lak, elektrisch verstelbare bestuurders stoel met geheugen, mobridge carkit en trekhaak.

Ik heb nog zitten dubben over een passat (en zelfs een Jetta), maar het gaat toch een Superb worden.

De Plussen:

- Veel ruimte

- Combinatie Sedan en Hatchback (een Passat en Jetta zijn dan toch minder praktisch)

- Meest rijke uitrusting

- mag 1500 kg trekken

De kleur is nog niet bekend.. Ik had graag het rosso rood gewild, maar die is niet meer te bestellen..

De enige min is dat ik nog steeds geen fijn gevoel heb bij de motor-bak combinatie. Wellicht dat andere auto's fijner rijden (de Jetta met DSG zeker), maar de Superb heeft toch de meeste plussen als je ook kijkt naar praktische bruikbaarheid en qua prijs niet te vergeten. Stel nou dat de overheid het in z'n bol krijgt om de 20% naar 25 te brengen, dan heb ik liever ene S2 die fiscaal 32k kost, dan een Passat die met gelijke uitrusting ruim 37k kost..

Het gaat voor mij dus een S2 worden, nu nog even kijken hoe het praktisch gaat lukken met het doorschuiven van mijn huidige auto. Het niet door de proeftijd heenkomen van mijn collega kan nog roet in het eten gooien. En het zou mooi zijn als er iets met de levertijd kan gebeuren. Half augustus is het einde proeftijd, dan zou ik graag de sleutels omruilen..

@Marco, ben jij er inmiddels al uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren gelezen dat de Grande Scenic 7-zitter 1.6 dci 130 pk in de 20% bijtelling valt als 1e 7-zitter. Fiscaal 32.990 euro als 7-zitter basis! 5-zitter is 1000 euro goedkoper. Ik wil je niet wegsturen maar dit moet toch even gemeld worden nu je nog zoekende bent! Ik zelf heb liever de S2 maar de Scenic geeft een pak ruimte voor dezelfde prijs met een sterkere motor! Met 6-bak dus. Basis is Dynamique uitvoering dus best wel luxe.

Bron: Autoweek nr 22

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een paar keer in gereden, in dit slagschip (de combi uitvoering). Waanzinnig, wat een ruimte.

Aan de andere kant, hij is mij iets TE lang, te lastig manouvreren. Voor lange reizen met veel spullen wel ideaal.

Ik zou wel het idee hebben, dat als ik alleen onderweg ben, ik vooral veel lucht aan het vervoeren ben.

Status? Nee, dat interesseert me niet. Dus voor mij telt absoluut niet van "kijk mij eens in zo'n enorm bakbeest rijden". :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vraag ik me af, wie bepaalt dan wat 'status' heeft? :blink:

Offe, is alleen de prijs belangrijk, als het maar duur is en een ander kan zien dat het duur is, dan is het 'status'? :mad3:

Goede vraag?! De fabrikant denk ik! want hoe minder er geproduceerd worden van een type hoe hoger de prijs ligt!! Renault produceert massaal dus lijkt het mij geen status merk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die redenatie klopt dan ook niet.

Want volgens ... (tja, wie eigenlijk?) hebben Audi's meer 'status' dan Skoda's.

Maar er worden toch echt meer Audi's geproduceerd dan Skoda's, dus die redenatie gaat niet op, toch?

LOL :D bedenk ik me ineens, dan zou mijn Roomster zeer veel 'status' moeten hebben, daar worden er naar verhouding, maar weinig van gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen geldt het wel want Skoda's worden erg veel in Tsjechie verkocht maar ook India en andere aziatische landen.

En de RR was al een collectors item, voordat je hem kocht....

Audi's worden zeker veel verkocht, vorig jaar over een miljoen dacht ik! Dus vanaf nu is Audi geen statusmerk meer!! :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe