Ga naar inhoud

To Superb or not to Superb..


bakkertje
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...
  • Reacties 163
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zow vandaag voor het eerst iets aan de trekhaak gehad en hij mocht meteen een volle kar met Split (300 kg kar en 1000 kg split) voort trekken. Ik was er een beetje huiverig voor, maar het gaat echt best goed eigenlijk. In z'n 5 kan ie hem ook makkelijk op tempo houden. Nu hebben we in NL natuurlijk geen bergen waar ik overheen moest, maar het was toch een aardig gewicht wat eraan hing.

Ook wel grappig trouwens dat als je achteruit gaat rijden met een aanhanger achter je auto dat ie dat ook op het schermpje van de Amundsen laat zien en dat ie niet meteen begint te piepen.

Verder inmiddels de 5000 km alweer voorbij. De elektrisch verstelbare stoel is door een bevriend VW monteur gereset (2 stekkers los onder de stoel) en werkt sindsdien weer zoals het hoort. De afspraak bij de dealer voor het vervangen van de stelmotor heb ik afgezegd. Lijkt me niet echt nodig aangezien het nu weer werkt en dat het echt niet aan een stelmotor ligt. Op het sf.nl forum had iemand het idee dat het stuk is gegaan na het koppelen van de 2e sleutel aan een geheugen positie. Dat lijkt mij inderdaad best wel eens het geval te kunnen zijn. Nu dat de boel gereset is ben ik benieuwd of het blijft werken.

De 1.6 wordt voor m'n gevoel steeds soepeler (of ben ik gewend aan het gedrag ten opzichte van de 1.9 PD motor) en vanaf 120 kan ik nu rustig accelereren in z'n 5 en heb ik niet het gevoel terug te moeten naar z'n 4. Ik merk wel dat de bepakking meer invloed heeft op de prestaties dan bij de 1.9 TDI, daar maakte het allemaal niet zo gek veel uit of je er nu alleen inzat of met 4 volwassenen. Dat zal dan toch wel met de cm3's te maken hebben..

Zo na al het sjouwen van vandaag met 1000 kg split heb ik nu wel een biertje verdiend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zow de eerste 10000 km zitten er alweer op.

De ervaringen blijven eigenlijk een beetje gelijk. Het is en blijft een fantastische auto.

Enig minpuntje ten opzichte van de 1.9 TDI uit de Octavia is toch dat de 1.6 onder belasting het veel sneller moeilijk krijgt. (zou er dan toch echt geen subtitude zijn voor cubic inches?) Het verbruik schiet dan ook direct omhoog.

Met de volle gezinsbepakking op de snelweg ligt het verbruik op zo'n 1 op 16 a 17, alleen bij dezelfde snelheid ergens tussen de 1 op 20 a 22. Bij de 1.9 waren die verschillen niet zo groot, die reed gewoon standaard 1 op 17 a 18, met of zonder bepakking dat maakte allemaal niet zo gek veel uit.

Overigens vind ik de 1.6 voor Nederlands gebruik prima. Je kunt gewoon meekomen (ook niet meer dan dat overigens). De auto nodigt gelukkig niet uit tot hardrijden of spannend bochten werk, dus eigenlijk is dat niet echt een gemis. De new beetle daarentegen is veel leuker om te rijden ;) Inmiddels een paar keer in Duitsland geweest en op een vlakke weg gaat ie redelijk "vlot" naar de 180 en als je genoeg geduld en weg hebt gaat ie naar de 205. Bergaf heb ik hem al op de 214 km/uur gehad en wilde ie nog harder, maar dat vond vrouwlief niet zo'n goed idee :blink:

Inmiddels heeft ook de caravan aan de haak gehangen en ik ben bang dat we daar toch een kleine uitdaging hebben. Op kenteken is de caravan 1170 kg leeg. Maar met zo'n reigh weegschaal kwam ie op 1740 kg (zo goed als leeg). Nu is er volgens mij later een Mover gemonteerd (met accu uiteraard) en is er een Airco op gekomen, maar dat lijkt me samen geen 570 kg.. Na het wegen de caravan aangekoppeld en bij het wegrijden merkte ik dat het ten opzichte van de aanhanger split a 1300 kg toch een flink gewicht is. Dus ik denk dat die weegschaal het toch aardig goed had. De caravan staat nu in de stalling en de volgende keer als ie daar vanaf komt gaat ie op de weegbrug. Als ie inderdaad 1700 kg weegt hebben we best een probleem (er zit immers een 1500 kg as onder de caravan!). Dan moet de caravan op dieet :D

post-134-0-00508800-1321338689_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Vandaag is Blue (zo is de Superb gedoopt) 1 jaar bij ons. Tijd maar voor een update.

Sja wat valt er eigenlijk nog te melden, hij bevalt nog steeds perfect, misschien even een opsomming van wat droge feiten dan maar..

De teller staat inmiddels op 47800 km, ik gok dat mijn gemiddelde verbruik in het afgelopen jaar zo'n 1 op 19,5 is. Doordeweeks rijd ik relatief eenvoudig 1 op 21 lange stukken. Maar in de vakantietijd of bij korte stukken zal het eerder 1 op 19 zijn.

Problemen:

- Elektrische stoelverstelling onthield de standen niet, opgelost met een software update;

- Interieurverlichting (van de voetenruimte) bleef branden, opgelost door de module die dit aanstuurt te vervangen;

Verder alleen regulier onderhoud bij 30 dkm..

Dus op naar jaar 2!

Wat nog op de wensenlijst staat zijn hulpveren voor als we met de caravan op pad willen. Dat is dan eigenlijk ook het enige puntje van kritiek. De auto hangt vrij veel achterover en met wat bepakking gaat ie al snel echt op z'n gat.

En eerlijk is eerlijk, ik zou best een ABT behandeling willen, maar die 1600 euro gedeeld door de 18 maanden die ik de auto nog heb is bruto zo'n 100 euro per maand / 50 euro netto, dus dat gaat het niet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe