Ga naar inhoud

Flitspaal POI's verboden


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

En binnenkort dus ook in Frankrijk verboden om de POI's van flitspalen op je GPS te hebben net als al in andere landen verboden is, met een boete bedrag van €1500,00 !!

Zie onderstaande tekst van bron: Waypoint !

Flitspalen nu ook in Frankrijk verboden??

door Hans Vaessen » 18 mei 2011 16:37

Hèbben we een handig hulpmiddel om je even wakker te schudden voor het geval je onverhoopt nèt iets te hard een flitspaal zou passeren... Worden ze overal verboden.

De geleerden zijn het er niet helemaal over eens waar het nu wel echt en niet verboden is (en als WayPoint hebben we nog NIMMER gehoord dat iemand geverbaliseerd werd...).

Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dus oppassen in België, Duitsland en Zwitserland. En binnenkort (wanneer precies weten we niet, vermoedelijk zomer 2011) ook in Frankrijk.

En let op: ook al heb je ze in je toestel uitgeschakeld, maar wèl aanwezig; sterker: ook al ligt je toestel uitgeschakeld in de kofferbak: je bent gewoon fout. Gaat je een fors deel van je vakantiebudget kosten.

En ook al heeft Frankrijk tegelijk aangekondigd die oh zo vriendelijke borden 'pas op: er komt een flitspaal' te gaan verwijderen: zo'n stevige boete willen de meesten toch liever voorkomen..

Vandaar ook dat we op dit moment regelmatig de vraag krijgen 'hoe verwijder ik die flitspalen?'.

FM schreef:

flitspalen mag je niet verwijderen, die moet je laten staan. De overheid heeft daar immers veel geld in geïnvesteerd en moet dat geld terugverdienen.

... (het thema was al eens eerder aan de orde binnen dit forum )

Maar hoe verwijder je dan de flitspalen uit je Garmin Nuvi of Zumo?

Heel eenvoudig:

- koppel het toestel aan de PC of Mac

- het toestel wordt als externe schijf herkend

- kijk in die schijf in de map \garmin\POI

- verwijder daaruit alle bestanden die beginnen met 'cyclops' en eindigen op gpi

- als je zelf flitspalen geladen hebt kunnen die bestanden ook anders heten, maar als het goed is herken je dat dan wel. Hetzelfde geldt voor als je ook een SD-kaartje in je toestel hebt.

Zie ook http://www.promotor.nl/2011/05/13/frans ... de-oorlog/

Tot slot de vraag: heeft IEMAND binnen dit forum al eens meegemaakt hierop gecontroleerd te zijn? Of gehoord van de neef van de dochter van de achterbuurvrouw, en daar dan weer de oom van moederszijde van, dat het hem overkomen is??

Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid is me niet vreemd en ik ben toch wel erg benieuwd naar de pakkans...

Groeten van WayPoint,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tsja ook dat heb ik op mijn Kenwood zitten.

Maar rij maar eens van Zaandam naar Pénd tijdens de spits

Dan mag je helaas maar 100 als de spitsstrook open is, maar dan geeft je systeem aan dat jij 120 mag !

Dus ook dat is niet heilig !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach Fred dat is met alle aanbieders van flitspaal gegevens

Ook Garmin bied ze gewoon aan

Maar ook flitspaal.nl

Aanbieden is niet verboden namelijk

Is eigenlijk net als met een stilletto, ze mogen gewoon verkocht worden in de winkel

Alleen jij mag ze niet in bezit hebben want dan ben je strafbaar !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan mag je helaas maar 100 als de spitsstrook open is, maar dan geeft je systeem aan dat jij 120 mag !

Dus ook dat is niet heilig !

Klopt, ik heb ook wel eens gezien dat het iets afwijkt maar dat neem ik maar voor lief! Ik vind het wel prima, ik PROBEER nergens meer te hard te rijden!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor Ed! Je zit er niet naast! Ik heb wel wat bonje gehad maar dat is ook uitgepraat! En te verklaren ook want Francisca rijdt 7000 km per jaar en ik het 10-voudige! Dus loop ik meer risico. Een beetje meer risico, zegt Francisca dan! Beetje schipperen dus en het komt erop neer dat ik 3x haar auto mag schoonmaken van binnen en buiten! That's it?! 2 x heb ik het al gedaan en mag nog 1 x cleanen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja Frank als dat niet meer uit te praten zou zijn dan schort er wat in de relatie zou ik haast zeggen !

Maar wees blij dat je de auto van haar mag schoonmaken, voor zelfde geld had je in de hoek moeten staan .............

Maar mijn Km range is ook redelijk hoog tov een gemiddelde nederlander, maar moet zeggen dat ik tov me collega's een heilig boontje ben mbt snelheids overtredingen

Heb ook collega's die menig bekeuring per maand hebben en dan niet van 20 a 30 euries maar ook de duurdere

Maar voor mezelf sprekend heb ik er misschien eens per 5 jaar eens een !

Maar heb zoiets van me reistijd wordt gewoon betaald dus waarom zou ik racen over de wegen ?

Dus houdt me zeker zakelijk gewoon aan de snelheden die mogen, en merk weinig van langer onderweg

De langere reistijd komt eerder voort uit file leed !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor bekeuringen heb ik dan: :blink: 2 x 31 km te hard dus voorkomen. :(

Dan nog wat kleinere van 8 km te hard etc. Tikt ook aan. :mad3:

Bij elkaar opgeteld in 1 jaar 2010 is het totaal iets van 600 euro?? :o

Maar ik ben geen snelwegcrimineel! Toch? ;)

Die 31 km te hard was op een 80 km weg waar ik net van de snelweg kwam! Ik reed 120 en zakte langzaam af terwijl ik harder had moeten remmen. Hier ben ik dus 2 x geflitst op 1 dag!

En ja, 2x meer dan 30km te hard is voorkomen dus dat krijg ik nog dit jaar waarschijnlijk....of ze zijn me vergeten want de laatste berichten hierover zijn van november 2010?? Daarom denk ik dat ik geen snelwegcrimineel ben want die krijgen voorrang bij rechtzaken. Haha! Ik kan er gelukkig om lachen ja! :lol:

Inderdaad, zonde van het geld. Je kunt een mooie vakantie hiervan boeken in mei in NL! :wub2:

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt geholpen met de mededeling laatst op dit forum, wat betreft snelheidscontroles vanuit zwarte Skoda's superior.

Vandaag op weg naar Hengelo (100 km/h) zag ik er een vanuit mijn ooghoek, het kon niet missen, na het voorbijrijden en daarna weer schielijk inhouden, bleef hij achter mij plakken.

Na enige tijd ging hij er als een speer vandoor op de derde rijstrook met ca. 160 km/h op zoek naar een volgend slachtoffer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch blijft het vreemd.

We wonen in een democratisch land (voor zover dat gaat). De wetgever stelt regeltjes, daar dienen we ons dan aan te houden, of we het er nou mee eens zijn of niet.

Vrijwel iedereen vindt dat stelen stelen is. Of je nou een ijsje steelt of een miljoen. Het blijft diefstal.

Belastingonduiking is belastingonduiking, klein of groot, het wordt bestraft (hier begint de grens al vager te worden)

Maar als er dan regeltjes zijn op b.v. snelheidsgebeid is het plotseling oneerlijk en verzinnen we allerlei manieren om er onderuit te komen (begrijp me goed, ik vind menige snelheidslimiet ook absurd c.q. onverklaarbaar).

Maar waarom is het ene regeltje nou wel geaccepteerd en het andere niet?

Iemand redeneert vaak "ach die 6km te hard, wat maakt dat nou uit voor de veiligheid of vervuiling, of whatever drogreden.

Maar een ijsje stelen van een klein winkeltje is foei, een ijsje stelen van grootgrutter Appie wordt al op de grens ('want ze verdienen al genoeg').

Snappie? Zijn we dan zelf ook niet hypocriet??? :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En binnenkort dus ook in Frankrijk verboden om de POI's van flitspalen op je GPS te hebben net als al in andere landen verboden is, met een boete bedrag van €1500,00 !!

Ik kan nog niets vinden over een verbod van flitspalen op je GPS in Frankrijk?

Op de ANWB site staat wel info over andere landen.

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/rechtshulp/rechtshulpwijzers/nw-versies/rhw_navigatieapparatuur_met_flitspaalsignalering_i.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat er meer aan de hand is dan hypocrisie Erik. Er zullen idd mensen zijn die regels mbt max. snelheid oneerlijk vinden en andere regels niet. Ook daarentegen mensen die alle regels onzin vinden en alles daartussenin. Volgens mij speelt de pakkans ook een heel belangrijke rol. Een minderheid, waartoe ik mezelf reken, zal zich gewoon aan alle regels houden op grond van een soort fatsoensbesef of hoe je het ook noemen wilt. Zo zal ik bv nooit een weg inrijden waar een verboden in te rijden bord staat, ook al is het hardstikke stil en moet ik een stukkie omrijden. Er zijn echter zat mensen, hier op het bungalow park b.v., die dat wel doen. Nog belangrijker dan regels misschien is hoffelijkheid. Rij je in kolonne stapvoets achter elkaar op een voorrangsweg en staat er iemand komend vanuit een zijstraat te wachten, dan laat ik hem of haar invoegen en gelukkig ben ik niet de enige. Maar hele volksstammen rijden gewoon door. Zomaar een vb.Bij de supermarkt laat ik aan de kassa ook iemand met 1 of 2 artikelen voorgaan als ik daar met een volle kar sta. Doet ook lang niet iedereen. Voetgangers over laten steken op een zebra (is trouwens wel weer een regel al zou je dat niet zeggen). En zo kan ik wel doorgaan.

Overigens is die flitspaal info op je navigatie apparaat ongevraagd en stoort het me alleen maar dat gepiep, dus misschien dat ik het er idd wel af ga gooien.

Maar hoe verwijder je dan de flitspalen uit je Garmin Nuvi of Zumo?

Heel eenvoudig:

- koppel het toestel aan de PC of Mac

- het toestel wordt als externe schijf herkend

- kijk in die schijf in de map \garmin\POI

- verwijder daaruit alle bestanden die beginnen met 'cyclops' en eindigen op gpi

- als je zelf flitspalen geladen hebt kunnen die bestanden ook anders heten, maar als het goed is herken je dat dan wel. Hetzelfde geldt voor als je ook een SD-kaartje in je toestel hebt.

Kan hier niets misgaan? Ben altijd een beetje benauwd dat dan de hele boel niet meer werkt oid

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen behoefte aan navi in de auto. Ondanks dat ik > 30Kkm per jaar rijd.

Waarom zou je niet een extra hulpje in de auto willen hebben? Scheelt je erg veel vooraf uitpluizen hoe je moet rijden, de navi geeft je ook up to date info door mbt files/omleidingen! Er wordt zelfs autorijles gegeven mbv Navi, de leerling deze zelf moet instellen en dan de Navi aanwijzingen gaat volgen?! Wat vind je daarvan?

Ik zelf heb tot 2005 zonder navi gereden, ook toen net zoveel km als nu. Ik merk dat ik meer de aandacht op de weg kan houden omdat ik niet meer kaart hoef te lezen onderweg? Of doe jij dit anders, Captain?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die navi's wijzen vaak een kant op die door de heren kaartenleveranciers is voorgeprogrammeerd. Ik ben zo eigenwijs, ik bepaal zelf welke route ik neem. Bovendien heb ik (blijkbaar) een goed geografisch gevoel. Nog nooit ergens verdwaald o.i.d.

HET grote voordeel van zelf je route bepalen en vantevoren uitstippelen hoe en wat vind ik het besef dat je WEET waar je bent en wat de alternatieven zijn. Zo ken ik routes van Nederland naar diverse adressen in Oostenrijk, Zwitserland en Italie gewoon uit m'n hoofd. Inclusief alle lokale detours, touristische info, bijzonderheden, etc. Daar heb ik geen dom-dom voor nodig. ;)

Ik hoeft nooit te wachten op 'herberekenen' o.i.d. als de weg is afgesloten, als er een omleiding is, of wat dan ook. De landkaart zit gewoon in m'mn hoofd. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je waarschijnlijk een "talent" mbt op je gevoel autorijden??

Ik zelf merk dat ik op de landkaart kijk van mijn Navi en zo toch een beetje een gevoel krijg waar ik ongeveer uithang. Maar ik vind het onbetaalbaar, een echte luxe die ik niet meer zou willen missen. Maar als ik door omstandigheden zonder zou moeten rijden, lukt dat wel natuurlijk! Ook naar Italie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe