Ga naar inhoud

Start/stop lijd eigen leven


Mackeytk
 Delen

Aanbevolen berichten

Als ik met mijn Fabia greenline van 2010 voor een brug of stoplicht sta en gebruikt de start/stop dan werkt dit prima. Echter zo af en toe dan lijd deze een eigen leven. Dan gaat de motor zonder enige reden vanzelf weer aan. De ene keer na een halve minuut, de andere keer na een dikke minuut. Uiteraard raak ik dan niets aan. Meestal schrik ik mij kapot hiervan....

Vervelend maar verder niets aan de hand, maar is dit een bekend probleem of doe ik iets verkeerd?

Gr,

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk niet dat je iets verkeerd doet.
Start / Stop word in / uitgeschakeld onder bepaalde omstandigheden.

Dit is softwarematig ingesteld in de boordcomputer en word bepaald door bepaalde waardens van sensoren.
En het kan dus zo zijn dat de wagen weer start en jij je afvraagt waarom dit gebeurd , maar door de waardens die sensoren hebben afgegeven aan de boordcomputer, kan het zo zijn dat de waardens bepalen dat de motor weer moet starten van de boordcomputer en wat dan ook gebeurd.

Zelf het systeem niet op mijn Yeti , dus bovenstaand is niet uit ervaring maar wat ik in de jaren heb opgepikt op fora van mensen die het wel hebben.
En kan je dan ook niet vertellen wat de voorwaardens zijn om in te schakelen, maar misschien zijn er leden hier die je dat wel kunnen vertellen uit eigen ervaring
Het schijnt ook uitgeprogrameerd te kunnen worden het gehele start /stop systeem door mensen met een VCDS kabel , en dealer schijnt ook de mogelijkheid te hebben als ik goed heb opgelet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Start Stop werkt bij een bepaalde accuspanning. Wordt die spanning lager doordat bijvoorbeeld de blower, lampen en radio aanstaan, dan zal de motor weer aanslaan om te lage spanning te voorkomen. Start stop werkt ook niet als airco in gebruik is. Aircopomp werkt alleen met draaiende motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎28‎-‎1‎-‎2016 at 08:38, Mackeytk said:

Bedankt voor de duidelijke reactie MacManiac78, dat verklaart een hoop!

Ik ga eens testjes doen wanneer de start/stop dan niet uit valt. 
 

 

Er staat in de handleiding een lijstje met voorwaarden wanneer de start/stop niet in werking treedt. Het is een heel rijtje, en niet alles is meetbaar geformuleerd. Het is daardoor moeilijk te bepalen of bijvoorbeeld de temperatuur te laag is waardoor de motor niet uit gaat, of dat het iets anders moet zijn.

 Ik heb een tsi, en wat ik er van kan zeggen is dat de motor meestal aan blijft als de kachelventilator  op 3 of 4 staat. Als het stuur te ver ingedraaid staat ook. De relatie met motor- en buitentemperatuur is voor mij niet duidelijk.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ook de temperatuur heeft hier grote invloed op. Mede afhankelijk of je climatronic hebt (zoals ik).

Hij gaat de ene keer sneller weer aan dan de andere keer, bijv. omdat het temperatuurverschil te groot wordt. Ook accuspanning zoals genoemd heeft invloed, dit kan ook komen door een telefoon die aan het opladen is, of een koelbox.

Verder de hellingshoek, zon op de sensor boven je stuurkolom, stand van je stuur zoals genoemd... Te veel mogelijkheden, toch knap dat hij soms de kans ziet om er uit te gaan (en redelijk lang) te blijven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe