Ga naar inhoud

boeken

Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Congolese apenstamppot op zijn Batetela’s

Neem een dode aap en hak hem in mootjes. Laat de handen intact, maar de rest kun je snijden zoals je wilt. Maak de stukjes niet te groot, want dan duurt de bereiding langer en je wilt dat het gauw gaat want je hebt honger.

Doe de gesneden stukken, met de handen, in een pan heet water en breng die aan de kook.

Voeg er er geen kruiden aan toe, want die heb je niet en gebruik niet teveel water, want dadelijk ga je die “waterige” jus drinken en je wilt dat die echt naar aap smaakt.

Nadat de aap een poosje gekookt heeft, giet je het water eraf op een bedje van rijst of gierst.

(De Batetela zijn het enige volk in Congo dat rijst verbouwt.

Ze hebben dat in de negentiende eeuw geleerd van de Arabieren, toen de Batetela nog rooftochten hielden onder stammen in het zuiden en de gevangenen als slaven aan de Arabieren verkochten.

Gierst is een traditionele graansoort bij de Batetela en wordt in het droge seizoen nog steeds verbouwd. Andere Congolese stammen geven de voorkeur aan maniok of fu fu)

Giet wat apenwaterjus op de rijst of de gierst.

Eet het hele mengsel met je vingers, of met een lepel als je denkt dat het nodig is je formeel te gedragen.

En dan nu het beste deel. Bied je gasten de hele apenhanden aan.

Een apenhand op een bord oogt als een klasse-diner, zeker als je in een lemen hut in Sankuru zit. Als je de hoofdgast bent, eet dan de hele hand op.

De Batetela laten nooit een botje achter als ze vlees eten, of het moet een groot stuk dijbeen zijn of zoiets.

Bij apen, eenden en kuikens gaat alles door het keelgat naar binnen.

Je wordt aangeraden de gewrichten van de aap af te knagen en al het vlees eraf te eten alvorens ze met je tanden open te breken en het merg eruit te zuigen.

Mmmmm!

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn eerste zeereis (1970) kregen wij, na 3 maanden onafgebroken zeereis, bij aankomst in Singapore, behalve chocolademelk van de melkmeisjes,ook overheerlijke sateh aangeboden door de Nederlandse dominee, die net als de melkmeisjes, ongevraagd aan boord klom.

Achteraf bleek het hondenvlees te zijn, maar gek genoeg had niemand daar bezwaar tegen.

Ook achteraf niet.

Nu zou ik het niet meer doen, niet vanwege de smaak, maar vanwege, ja wat eigenlijk, het zal mijn leeftijd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook iets typisch menselijks, zo'n behoefte; in feite doet dat er natuurlijk niet toe. Ik zie het leven/universum meer als "een schitterend ongeluk"

Ja, mee eens, die VPRO serie mag wel eens herhaald worden, maar vooral de bijdrage van Rupert Sheldrake lag (ligt) nogal gevoelig.

Alles wordt herhaald, waarom mag deze het daglicht niet meer zien ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Is het vervolg op de Hollander en de verzopen katten. Dat is wat anders van karakter, dan is Detlev meer observerend en minder met de eigen sores bezig. Ja, ik hou er wel van. Het derde boek bestaat uit drie delen waarvan ik eerste wat minder vond maar de rest weer erg goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe