Jump to content

Betekenis van enige (technische) afkortingen


Recommended Posts

Bij de specificaties van mijn Yeti komen afkortingen voor waarvan de betekenis voor mij niet altijd duidelijk was.

Voor mezelf heb ik daarom een verklarend lijstje gemaakt; wellicht ook handig of leuk voor anderen.

Technische eigenschappen

TSI - Turbo Stratified Injection = Turbo met rijk brandstofmengsel bij bougie, arm mengsel elders in cilinder. Efficient en effectief.

DSG - Direktschaltgetriebe = Direct-Shift Gearbox. (6 of) 7-traps elektronisch aangestuurde automaat met 2 koppelingen.

ABS - Anti-lock Braking System = Elektronisch geregelde variant van "pompend remmen". Voorkomt dat de wielen blokkeren.

EBV - Elektronische Bremskraftverteilung = Elektronische remkrachtverdeler over voor en achterwielen.

MSR - Motor Slip Regulation = Motorslipkoppelregeling, afremkoppel van motor regulieren ter vermijding dat aangedreven wielen slippen bij plots afremmen op de motor.

ASR - Anti Slip Regulation = Anti-slipregeling, TCS in het Engels

TCS = Tractie control system, ASR in het Nederlands

ESP - Electronic Stabilization Program = Overkoepelend systeem dat niet alleen de stabiliteit bij het remmen en acceleren verbetert, maar ook de bochtenstabiliteit. ESP corrigeert onderstuur en overstuur door een wiel individueel af te remmen en eventueel gas terug te nemen.

EDS - Electronische Differentieel Sperr = Electronische differentieel ondersteuning, helpt de individuele snelheid van de wielen te optimaliseren.

HBA - Hydraulic Braking Assist = Door de snelheid waarmee het rempedaal ingetrapt wordt vaststellen dat maximale remkracht benodigd is en dan automatisch verhogen van de remdruk tot de ABS control threshold.

DSR - Dynamic Steering Response = Regelt mate van stuurbekrachtiging, afhankelijk van snelheid en omstandigheden.

HHC - Hill Hold Control = Op helling wordt remkracht 2 seconden aangehouden nadat voet van rempedaal is gehaald.

Band eigenschappen

Hoger draagvermogen (Dit zijn extra verstevigde banden met een hoger draagvermogen.)

EL - Extra Load

RF - Reinforced

XL - Extra Load

Velgrandbescherming (Geeft je velg extra bescherming tegen beschadiging door een dikke rand om de velg-rand.)

FR - ? Zo geeft Continental het in ieder geval aan.

FS - Felgenschutz

MFS - Max-Flange Shield

MFS - Mit Felgen Schutz

MVB - Met Velg Beschermer

RIB - Beschermrand

Binnenband (Banden voor personenwagens zijn hoofdzakelijk tubeless. Een binnenband is hier overbodig of zelfs verboden.)

TL - Tubeless

TT - Tube Type, Bij dit type wordt een binnenband gebruikt.

Soorten

A/S - All Season, Dit is een tussenoplossing tussen een zomer- en winterband, maar is nooit zo goed als een zomerband in de zomer of een winterband in de winter, maar is zeker een goede overweging.

A/T - All Terrain, All-terrain-banden zijn ook voor gebruik op onverharde wegen berekend. Ze onderscheiden zich door een profiel met uitgesproken dwarsgroeven en een brede middengroef in het profiel. Deze combinatie maakt de band zelfreinigend zodat hij modder en leem snel kwijtraakt en de tractie in het terrein op een hoog niveau houdt. De speciaal gevormde schouder van de band waarborgt een goede zijgeleiding en tractie in het terrein. Nieuwe gemengde loopstrookvormen geven de band meer rijcomfort en goede eigenschappen bij natheid en in de winter.

H/T - Highway Terrain, Dit is voor mensen die graag op de weg rijden in hun 4X4, maar met het comfort van een personenwagen.

M/T - Mud Terrain, Een band voor 4X4 en bestelwagens. Hiermee heeft men extra grip in de modder, rotsen,sneeuw en zand.

M+S / M&S - Mud + Snow (Modder en Sneeuw), Winterbanden worden vaak met M+S aangegeven. Hieraan kunt u herkennen met wat voor soort band u te maken heeft. Dit heeft vaak ook gevolgen voor de maximale snelheid van de band.

Kleuren

BCS - Zwarte geasseerde letters

BSW - Black Sidewall, Zwarte zijkant van de band

OWL - Outlined White Letters, Open Witte Letters

RB / RBL - Raised Black Letters, Zwarte belettering

RW / RWL - Raised White Letters, Witte belettering

VSB - Sierstreep op band

WSW / WW - White Sidewall, Witte zijkant van de band

Technisch termen

ECU - Electronic Control Unit, Overkoepelde computersysteem welke een of meerdere andere unit aanstuurt.

ECU - Engine Control Unit (ja, dubbel!), Regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Dit doet hij aan de hand van de gegevens die uitgelezen worden uit diverse sensoren en het opzoeken van de optimale verhouding in een soort tabel.

MCB - Main Board Controller, ook wel CCU genoemd

CCU - Central Controll Unit, ook wel MCB.

SSP - Selbststudien Programm, zelfstudie programma; document met uitleg over bijv. een bepaald type motor of de werking van CANBUS.

MQB Platform - Afkorting voor het duitse "Modularer Querbaukasten", in het Engels "Modular Transverse Matrix". Dit moet je zien als een platform waarop meerdere wagen met als basis de zelfde eigenschappen (als motor voorin, voorwielaandrijving) gebouwd kunnen worden. Dit verlaagt de ontwikkelingskosten per wagen en kan verder door ontwikkeld worden door een groter (gezamenlijk) budget.

MFD - Multi Functional Display (ook wel Maxidot), display waarin o.a. gemiddeld verbruik en instellingen te zien/wijzigen zijn. In tegenstelling tot het normale minidot display beslaat deze de gehele ruimte tussen toerentalmeter en snelheidsmeter.

MFI - Multi Functie Indicatie - Zie MFD

Algemeen

VAG - Volkswagen AG (Aktiengesellschaft), hieronder vallen: Volkswagen, Audi, Skoda, Seat

VM - (Virtuele Machine, vaak via VMware) Simuleert een computer binnen je huidige Windows/OSX/Linux installatie. Dit is een geheel afgeschermde omgeving waarin bijvoorbeeld Windows XP 32-bit kan draaien op je Windows 7 64-bit computer.

Software

ETKA - Onderdelen Catalogus voor VAG auto's.

ETOS - Oude VAG onderdelen catalogus

ELSA - Technische kennis database en reparatie procedures voor VAG auto's.

VAS - (ook wel VAS-PC), de software die door de dealer wordt gebruikt om VAG auto's uit te lezen.

VAGCOM - De voorloper van VCDS

VCDS - Alternatief voor het de door de dealer gebruikte VAS. Het kan vrijwel alles wat men met VAS kan (en vaak nog meer!) terwijl het vele malen goedkoper is. Ook zijn er clonen van VCDS kabels (met ingebouwde interface/dongle) op de markt, deze werken maar met één specifieke versie van VCDS software.

Hardware

VAS 50xx - Tool die de dealer gebruikt om te communiceren met de boordcomputer van VAG auto's. VAS 5054a is bijvoorbeeld een draadloze connector die aangesloten word op het CANBUS systeem van de auto en wordt gebruikt in combinatie met VAS-PC

VCDS - Alternatief voor VAS, zie Software VCDS

CAN - (ook wel CANBUS), serieele aansluiting in de auto om verbinding te maken met de ECU

Forum termen

TS - Topic Starter, diegene die het topic heeft aangemaakt

FP - First Post, eerste post in een topic gemaakt door de TS.

PM - Private Message (ook wel PB, prive bericht). Persoonlijk bericht, vergelijkbaar met e-mails maar dan intern in het forum.

De afkortingen en uitleg verwerkt in dit topic komen van meerdere leden, aanvullingen/verbeteringen zijn dan ook altijd welkom.

Edited by PC-fre@k
Aanvullingen en foutjes hersteld
Link to post
Share on other sites

ASR - Anti Slip Regulation = Anti-slipregeling of tractiecontrole bij accelereren

TCS = Tractie control system dus je tekst is niet geheel zoals behoort te zijn kees !

Link to post
Share on other sites

Ik moest ook flink zoeken naar de afkortingen ja. valt me alleen op dat je som ook de Duitse afkorting/uitleg gebruikt? Bij EDS bijvoorbeeld.

Verder een handig lijstje dus, er zitten tegenwoordig zoveel gekke afkortingen in je auto dat je amper weet waar het voor dient.

Link to post
Share on other sites

Ed, jij hebt misschien TCS, ikke ASR!

Haha, ik heb het beste van beide werelden: Op het knopje in mijn O2 staat ASR en als ik het indruk komt er de melding in mijn maxidot: "TCS off"

Link to post
Share on other sites
  • 9 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Toegevoegd:

MQB Platform - Afkorting voor het duitse "Modularer Querbaukasten", in het Engels "Modular Transverse Matrix". Dit moet je zien als een platform waarop meerdere wagen met als basis de zelfde eigenschappen (als motor voorin, voorwielaandrijving) gebouwd kunnen worden. Dit verlaagt de ontwikkelingskosten per wagen en kan verder door ontwikkeld worden door een groter (gezamenlijk) budget.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe