Ga naar inhoud

Tips gezocht voor de BBQ


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Een review zou ik het zeker niet noemen maar wel een eerste bak ervaring :)

Na de gepaste gasketel een pvc exemplaar (maakt geen beschadigingen aan het metaal waar men de ketel in plaatst) te hebben aangesloten met een gasdrukregelaar type clip on konden we van start gaan.

Eerst nog een controle op gaslekken dit met een sopje van water en zeep, er waren geen gasbellen te zien dus dat ziet er goed uit.

Kap open zetten (altijd met kap open ontsteken) ontsteking blijvend indrukken, draaiknop op Max. en dan wachten tot de brander aanschiet.

De drie branders op Max. en zo een 10 minuten laten branden dit voor de eerste keer nadien is dit niet nodig om zolang op de Max. stand te laten branden. Laten afkoelen en dan de platen gereinigd met een sopje.

De geëmailleerde gietijzeren platen zijn vlug warm waardoor men snel kan beginnen te bakken.

Nu het regelen van de temperatuur is een leerproces men zit vlug TE heet waardoor het vlees een zwart randje of te ver is gegaan :)

Nodig voor de eerste maal zeker niet de vrienden of familie uit (tenminste deze die ge nog wil terug zien) :)

Het reinigen op zich neemt ook iets meer tijd in dan een klassieke BBQ hier hebben we drie roosters te reinigen. Maar aan de andere kant reinigde ik vroeger het rooster met de hogedrukreiniger en koste me meer tijd om deze te installeren dan het reinigen zelf.

Nu alle vuil van de geëmailleerde gietijzeren platen heb ik met het sopje niet kunnen verwijderen men mag op deze platen zeker geen metalen borstel gebruiken.

Maar de volgende keer reinigt men de platen door deze te verhitten waardoor de resten verbranden ( ben nieuwsgierig of dit goed gaat lukken) en dan de witte waas met een doekje te verwijderen.

Is de vetopvanglade had ik op voorhand een vel aluminium folie geplaatst dus daar was geen werk aan.

BBQ laten afkoelen en dan de hoes erover zodat hij kan blijven buiten staan.

Het is ook prettig dat hij verrijdbaar is.

Nu is het wachten op de zon om dan eens kip op blik te proberen dat wordt klaargemaakt met de kap dicht.

post-677-0-21820200-1402904084_thumb.jpg

post-677-0-57904100-1402904092_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als tip voor schoonmaken van de platen, heb van de engelsen geleerd deze te reinigen met een flinke schep keukenzout en dan hiermee te boenen.

Hiermee reinig je de platen voldoende maar ze blijven evengoed vettig.

Telkens schoonmaken met sop schijnt niet goed te zijn en kan er voor zorgen dat je vlees aan bakplaat blijft vastplakken.

 

En degene die mij dit vertelde ( een echte BBQ freak ) vertelde in dat verhaal dat aan eind van het seizoen dat hij dan alles wel met een sopje reinigde en netjes opbergde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Nou, niet geheel verrassend kreeg ik gisteren (alvast) het hiervoor al genoemde setje als verjaardagskado, samen met een paar leuke BBQ-kookboeken. Naast de 1001 bekedne vlees- en visgerechten staan er ook heel wat groente- en aardappelvariaties in, die er erg smakelijk uitzien. Binnenkort maar eens oefenen! 

 

Ik overweeg om de Weber One-Touch Premium (57cm) aan te schaffen, samen met in ieder geval de brikettenstarter. Lijkt me een leuke set om mee te beginnen.

 

1241304_One-Touch-Premium-57-cm-Black.jp weber-brikettenstarter.jpg?width=1000&he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig Marco, echte BBQ voor echte mannen :P

 

Dezelfde staat hier  :D en bij de buurman, en bij de buurman daarnaast. 

De enige kookboeken die ik heb gaan over BBQen, BBQ rubs, BBQ sausjes... Als de zon lekker schijnt, is het tijd om de BBQ aan te steken.

 

Heerlijke spareribs, pulled pork, super sappige runderlapjes, hmmmm, heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Heb hem vrijdag ingewijd, nou dat ging prima! Die webers met het one touch systeem en aspan werkt echt super: al je afval keurig in een pannetje.

En ja, zelf bbq-en heeft iets erg gezelligs, al is het veelal wel voor mannen weggelegd geloof ik ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Inmiddels is de BBQ meer dan ingewijd. Toch wel érg leuk, en de vooroordelen van mijn vrouw "ik hoef geen zwart, ongaar vlees" en "die roomsmaak vind ik niet lekker" zijn beide al láng onderuit gehaald. Wat kan je een lekker eten maken zeg... er gaat echt een wereld voor me open! 

 

Gisteren viel er nog een mooie inspiratiebron op de mat: het grote Weber BBQ boek. Een aanrdaer; naast allerlei tips over technieken en onderhoud stikt het natuurlijk van de recepten. En niet alleen van vlees en vis, maar ook allerlei groente- en fruitgerechten. Leuk om eens mee te experimenteren! Het BBQ-seizoen is gelukkig nooit over... :D

 

4fb3ee2e-16a1-420f-932a-de84b3c7f836.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel wat, maar niet veel nog: 

 

kip vóór de bbq:

14683829976_f71a8dbf32_b.jpgIMG_8507A by marcoeoscanon, on Flickr

 

kip óp de bbq:

14706798925_acc5691bda_b.jpgIMG_8525A by marcoeoscanon, on Flickr

 

zalm vóór de bbq;

14520154160_c38ecd1a6b_b.jpgIMG_8510A by marcoeoscanon, on Flickr

 

zalm óp de bbq;

14703630331_ae1d33f04e_b.jpgIMG_8523A by marcoeoscanon, on Flickr

 

kiddyfood:

14683825596_bcf5595b8a_b.jpgIMG_8521A by marcoeoscanon, on Flickr

 

Zo beter? ;) Dit was een eerste probeersel, mijn latere creaties waren heel wat culinairder, maar toen had ik geen tijd/ zin om foto's te maken :D

 

Maar wordt ongetwijfeld vervolgd ;)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, zwart blakeren is er niet bij! Als ik direct grill, ligt het er nooit lang genoeg op om zwart te worden, en als ik indirect grill (voor de betere gerechten :D), kan 't al helemaal nauwelijks aanbranden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe