Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Even een opeensomming van feiten, graag jullie input.

 

Toen ik een afspraak voor de grote beurt maakte, had ik aangegeven dat ik een irritante storing had en een trilling voelde.

Men wilde de auto de hele dag hebben, dus bracht ik deze de namiddag ervoor.Tijdens de grote beurt werd een slechte wiellager geconstateerd. (De auto werd in de brug gehezen en er werd wat gas gegeven. De schokdemper schudde in de wielkast.)

Tot mijn grote verbazing en ontstelling werd slechts de onderhoudsbeurt uitgevoerd en werd me medegedeeld dat ik met de lager kon ik door blijven rijden. Binnen twee uur kon ik weer weg. De storing was niet verholpen nog werd de wielnaaf vervangen.

 

Na een klacht kon ik een nieuwe afspraak maken. De storing werd verhulpen en op de vooras kreeg ik nieuwe remschijven en remblokken.

De wielnaaf had er vermoedelijk voor gezorgd dat mijn remschijven kromgetrokken waren.

 

Nog geen 10k km later, voelde ik het stuur wederom gaan trillen bij het remmen.

De remmen zijn nu op de assen afgedraaid.

 

Ik ben ik de veronderstelling dat er iets anders aan het handje is.

Nu nog geen 4 dagen later merk ik alsnog een trilling, maar dan tijdens het rijden. Misschien weer een lager?

De dealer heeft het over een hoogteslag in het wiel, ik denk eerder aan een kromme aandrijfas o.i.d.

Naar mijn mening kan een hoogteslag in een wiel niet voor kromme remschijven zorgen.

 

De auto zit nog enkele dagen in de garantie en de volgende beurt dient zich aan.....

 

Iemand een idee wat de trilling veroorzaken kan?

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Even buiten wat het is zou ik in eerste instantie voor de garantie vervalt de mededeling maken naar de dealer dat het probleem niet verholpen is en dat je verwacht dat het nog voor de garantie vervalt wordt opgelost, dit om straks in een discussie te komen over betalen of niet betalen.

 

Oke kromme schijven eerste instantie en nieuwe erop gekregen en na tijdje weer het probleem terug, dus weer heen en ze draaien wat van je schijf af ?

In diameter of in dikte ? Maar goed dit is een paardenmiddel voor een tijdelijke oplossing lijkt mij zo !

Een schijf of schijven moeten voor jou model zijn en worden alleen wel eens gevlakt op moment dat je dikke groeven in het vlak hebt.

Maar om trillingen ermee op te lossen...........mmm kan maar voor mij een nieuw fenomeen.

 

En zoals ze nu zeggen een hoogte slag, oke is mogelijk maar toen ze dat op de brug aan het testen waren en het vanuit het wiel constateerden hebben ze toen verder gezocht door het wiel er af te halen en op schijf en as te gaan meten of de hoogteslag er ook in zat ?

 

Maw ik krijg nu een smaak in de mond dat het probleem wel bekend is maar dat men reparaties uitvoert die van tijdelijke aard zijn en niet verder kijkt waar het werkelijke probleem ligt.

En dit vanwege dat men wel vermoed wat het is maar dat de reparatiekosten gewoon erg hoog dan zijn en men het probeert om het op de lange baan te schuiven zodat jij straks ook je deel kan gaan meebetalen.

 

Affijn zou jezelf even proberen in te dekken en in ieder geval te melden en meteen een afspraak te maken buiten je aankomende service beurt om om dit geregeld te krijgen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik krijg de indruk dat men eigenlijk niet goed weet wat er aan de hand is, en een monteur met beperkte kennis/ervaring maar een beetje aanmoddert. Als er een hoogteslag in een wiel zou zitten, dan zou je alleen bij dat wiel eventueel effect verwachten, al zou ik niet weten hoe een velg met hoogteslag de remschijf kan beïnvloeden(tenzij in combinatie met remmen tot in ABS-ingreep).

 

Toelichting: remschijf zit op de as, dus los van de velg, dus de blokken en de schijf maken onderling niet de hoogteslagbeweging. Wat wel kan, als je zo hard remt dat de ABS in gaat grijpen: door hoogteslag krijg je een repeterende verticale beweging van de auto, waardoor er tijdens iedere omwenteling even wat meer en even wat minder wieldruk is. Bij (even) minder wieldruk zal het wiel eerder blokkeren, en zal de ABS de rem iets lossen. Bij het deel met extra wieldruk kan je even wat meer remmen. Als je remt tot ABS-ingreep, heb je dus steeds op een bepaald deel van de schijf extra belast wordt en een ander deel minder, waardoor je dus wel makkelijk onbalans of kromtrekken van de schijven krijgt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

EdK,

 

Ik heb ditzelfde gevoel ook. Toen hij me al vertelde dat ze de schijven hebben afgedraaid (in dikte om de slag eruit te slijpen) dacht ik al.....  dit is een "End of Pipe-oplossing" en geen aanpak bij de bron.

Nu lekker een beetje aanmodderen, omdat ze die schijven en blokken volgens zeggen al zelf moesten betalen. En dan straks het volle pond in rekening brengen. (en wellicht een deel van de eerdere investering opspekken.)

 

Wat ze verder allemaal onderzocht hebben is me niet verteld. Van hen mag ik er niet bijblijven, dus weet ik niet wat er allemaal gebeurd. Ik krijg ook geen inzage in werkorders, wat mij ook bevreemd.

 

Misschien dat ik het volgende er ook bij noemen moet....

 

Linksvoor is de wielnaaf vervangen.  Als ik nu een visgraat parkeerplek met een lag stoepje (3 cm MAX!) (linksom achteruit) afdraai dan hoor ik een luide TIK! op het moment dat mijn linker wiel dat stoepje verlaat.

 

Daarop zeggen ze dat ze, alles wat eerder voor het vervangen van de wielnaaf losgeweest is, hebben nagetrokken en het geluid zelf niet hebben waargenomen.

 

Ik denk dat er ruimte zit op de aandrijfas en dat die ruimte komt door een kromme aandrijfas.

 

 

Zelf ben ik geen monteur, maar als iets krom is, is het wisselend LANG-KORT, waardoor ruimte ontstaat. Denk ik zomaar.

 

Het irriteert me mateloos dat ze de auto keer op keer een dag lang nodig hebben en me steeds met een "verhaal" het bos in sturen.

 

Als de remmen nu op de as zijn afgedraaid, dan staan ze nu dus scheef op de as en draaien ze alleen maar sneller krom.

 

 

@ Cordoba.  

Net als het wiel, zit ook de rem aan die as. Om die reden denk ik dat een hoogteslag geenszins een slag in de rem veroorzaken kan. Gaat het wiel omhoog, dan gaat de gehele as (+schijf) omhoog. Het is 1 horizontale lijn. Als de schijf plaatselijk heter wordt dan trekt de schijf krom. (Vandaar mijn idee.....  kromme aandrijfas.)

aangepast door MacManiac78

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@MacManiac: constructie is bekend, maar sommigen zullen misschien denken dat niet alleen de band, maar ook de remschijf gaat slingeren bij hoogteslag. In de situatie die ik beschreef wordt de schijf ook aan één kant veel warmer, en dus ook niet alleen potentiele oorzaak voor onbalans, maar ook voor kromtrekken. Je dealer is Van Loon? Op de oude locatie heb ik er wisselende ervaringen mee gehad: soms goed, soms slordig, en soms zaken waar mijn broek ongeveer van af zakte. Mooi voorbeeld van het laatste: ik wilde eigenlijk een bepaalde motorisering in mijn Fabia, maar wilde daar wel eerst even mee proefrijden. Vervolgens krijg ik een auto mee voor een proefrit, waar de accu zo rot van was, dat de stuurbekrachtiging na een paar honderd meter rijden uitviel (probleem bleek achteraf bekend bij Van Loon).

 

Overigens een kromme aandrijfas, blijft precies even lang. Aan beide zijden zitten 'scharnierpunten' dus de lengte veranderd niet. Wat je wel hebt, is dat de effectieve lengte fractioneel korter wordt, maar dat heeft geen invloed. Het echte effect van een kromme aandrijfas, zit in de onbalans, omdat het zwaartepunt van de as, bij draaien (rijden) gaat bewegen. Dit is te corrigeren door de auto 'dynamisch' te balanceren. De auto wordt dan gebalanceerd met de wielen erop, en voor de kromme aandrijfas wordt gecorrigeerd (dat betekent ook dat bij wisselen van wielen, de onbalans weer terugkomt).

aangepast door Cordoba

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Mmmmmm....   die onbalans (waar die ook zit) veroorzaakt nu binnen 10K voor een tweede keer kromme remschijven. Ik dacht dat ze door het lager te hebben vervangen, de oorzaak hadden weggenomen. Maar nu lijkt die onbalans de remschijven (en lager?) te beschadigen. Een kennis zei me dat (de chaufferur) de auto misschien een stoeprand geraakt heeft en daardoor een schade opgelopen kan hebben. Mja.....   wat gaat er dan kapot / beschadigd?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Meest logische gevolg is dan slinger of hoogteslag in de velg, en dus een onbalans. Als je voor en achterwiel wisselt, of aan de zijde waar het lager vervangen is (meest aannemelijk dat daar een stoeprand is geraakt) het wiel tijdelijk wisselt met een volwaardig reservewiel, is de trilling dan weg?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Trillen bij remmen kan diverse oorzaken hebben. Kromme remschijven, als noodoplossing kan het afdraaien aan de wagen een oplossing zijn maar de echte oplossing is natuurlijk vervangen. Zelf al eens meegemaakt: dat de naaf zelf slingerde, dan zit de oplossing niet in de remschijven. Slechte of te zachte rubbers van de wielophanging kunnen ook bijdragen aan het probleem. En natuurlijk de niet goedgangbare remklauw! Vooral na een tijdje rijden gaan de blokken aanlopen en zal de remschijf aan een zijde warmer worden. Het slingeren van de velgen/banden kan natuurlijk van invloed zijn net zoals de onbalans, maar dan zou je meer trillingen hebben bij 80 en 120 km/u.

aangepast door leo442

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Naar aanleiding van het bericht van Leo: is er ook naar de draagarmrubbers gekeken? De auto is nog vrij jong, maar een slecht draagarmrubber kan een vergelijkbaar probleem veroorzaken. De draagarm gaat dan bewegen in het horizontale vlak, waardoor ook het wiel (of als het aan beide kanten is, wielen) tijdens het remmen een andere sporing krijgt, door de beweging die een slecht draagarmrubber toestaat.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had voor vandaag wederom een afspraak gemaakt. Na een proefrit door hen ben ik met een kluitje het riet ingestuurd. "Wij voelen helemaal niets meneer, we hebben onderzocht of het aan de auto ligt of aan u." Met andere woorden: "Het zit tussen uw oren."

 

Ik voel me niet serieus genomen en laat het hier niet bij zitten.

 

Maar.....  zo gaat Skoda Van Loon te Gouda met de klachten van klanten om. "Het zit tussen uw oren."

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Tsja zou de boel vast op papier zetten want dit is rekken en der bij blijven tot de garantie over is en je dan op kosten jagen.

Althans hier begint het op te lijken, maar kan het verkeerd hebben uiteraard

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Trilling en kromme remschijf komt bij mij door een kromme aandrijfas. Dit is door 2 experts geconstateerd. De as kent een lasnaad die niet volledig recht zit. Schijnt een fabricagefout te zijn. Ik heb er een filmpje van. De trilling komt erin via het subframe, als de auto wat langer op dezelfde snelheid rijdt. Ik wil het filmpje uploaden zodra ik weet hoe. Dealer en PON beweren nu dat ELKE Fabia II Greenline dit heeft. Het zou de zaak sterken als IEMAND toevallig een Fabia Greenline bezit die dit NIET heeft. Een kenteken zou voldoende zijn aldus de experts.

aangepast door Snelle
Dubbele tekst verwijderd

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Helaas ...  deze staart is heel lang...

Rechter aandrijfas laten vervangen....  geen verschil.

Ik denk er nu aan de linker naaf en mogelijk ook aandrijfas te laten vervangen.

Trilling is nu de rechter as RECHT is, erger geworden. Volgens de garage staat er nu meer druk op, omdat de kromme (korter geworden as) vervangen is.

:gestoord:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Pfff, het is wel een gebed zonder eind Ben. Ik begin ondertussen ook aan homokineet te denken als mogelijke oorzaak. Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het een homokineet is, maar sluit het niet uit. Kun je aangeven onder welke omstandigheden de trillingen optreden of het ergst zijn? Denk hierbij aan:

  • bepaalde vaste snelheid, of snelheidsgebied
  • maakt accelereren of juist gas loslaten verschil?
  • uitrollen met ingetrapte koppeling, maakt dat verschil?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Oplossing is gevonden!

Het bleek een KROM fuseestuk te zijn.

 

Hierdoor sleten de banden onregelmatig, waardoor de boel ging trillen.

Nu blijkt er een ander "kleinigheidje" te zitten in de uitlijning. Bij een bandenboer met een .... Hawk... laser uitlijn systeem. (Schijnt de beste te zijn?) blijken er meer dan 8 type Skoda Fabia 2011 uitlijnmogelijkheden beschikbaar te zijn.

Greenline staat namelijk NIET in de computer genoemd en ook de 75pk of 1.2 TDI is de computer niet bekend. (Ook niet na een update van diens software die al enige tijd niet bleek te zijn uitgevoerd.)

 

Wie kan mij de juiste afstelling laten weten?

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@MacManiac78 Uitzoeken van het juiste automodel (generatie) en juiste uitvoering voor de juiste uitlijngegevens is bij heel veel uitlijners een probleem. Overigens heb ik kwa uitlijning goede ervaring met Nootenboom in je woonplaats. Helaas kan ik je niet helpen met de benodigde gegevens om je F2 uit te laten lijnen.

Door wie en hoe is het kromme fuseestuk ontdekt?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

  • Gerelateerde inhoud

    • Door patrick
      Hallo,
      Sinds enkele weken heb ik een Octavia 1.4 TSI met DSG-7 automaat uit 2015 met 31.000 km.

      Vanaf dag 1 erger ik me aan het schakelgedrag, met name van D4 naar D5 en D5 naar D6.
      Na het overschakelen is er terugval in toeren waardoor de auto gaat trillen/brommen/resoneren.
      Volgens de dealer is dit normaal en ligt dit aan de afmeting van de tandwielen..
      Een eventuele software update kan verbeteren, maar ook verslechteren en is niet onomkeerbaar …  
      Ik ben niet technisch maar een schakelmoment heeft toch te maken met software ? En het aantal toeren bij een bepaalde snelheid met de tandwielen / overbrenging ?    Naast het absoluut onprettig rijden ben ik bang voor overbelasting van de koppeling en overmatige slijtage.

      Heb ook de S-stand getest, maar die reageert juist extreem de andere kant op, dan wordt er pas geschakeld bij 3000 tot 3500 toeren.
      Heb ook de handmatige schakelstand geprobeerd, die werkt gewoon soepel.
      Wie heeft dezelfde ervaring en kan mij adviseren wat te doen ?    
       
    • Door Tjurven
      Beste forummers
       
      Mijn wagen heeft rond de 2000 toeren een vreemde trilling/resonantie komende, volgens mij, vanuit de rechterkant. Wagen vorige week binnen geweest, en het geluid was enkele dagen verdwenen.
      Sedert gisteren is het teruggekeerd. Toen de wagen binnen was kreeg ik te horen dat het aan een klepje van de brandstofleiding zou liggen ofzo.
       
      Met deze post zou ik graag jullie gedacht eens horen. Je kan via de link hieronder een filmpje bekijken waarop het geluid te horen is.
       

       
      alvast bedankt!