Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

het gaat hier om een zgn power box, dat is geheel iets anders dan echte chip tuning.

Kort door de bocht: er worden alleen valse signalen doorgegeven, terwijl bij echte chiptuning direct ingegrepen wordt op het motor management. Correct me if I'm wrong.

Volgens mij heb jij ook een soort Powerbox. Een externe computer die tussen de fabriekscomputer en brandstofpomp wordt geplaatst.

Bij chiptuning wordt de bestaande chip vervangen door een herschreven chip die geoptimaliseerd is voor de auto.

Dan hebt je nog OBD tuning, hierbij worden de gegevens uitgelezen via de diagnosestekker en vervolgens aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, Menno heeft een powerbox/ externe ECU. Het grote verschil zit 'm in de manier waarop die powerbox werkt. De goedkope, one-size-fits-all-boxen zijn niet instelbaar en "vervalsen" feitelijk de signalen met een vast percentage. De betere powerboxen, waar JD bijvoorbeeld meer werkt, zijn in te stellen op de specifieke motor/ auto. Daarmee wordt dus een beter resultaat bereikt dan met de powerboxen van de goedkope tuners.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, dat bedoelde ik. Omdat OBD voor de Skoda en Seat 1.2's niet mogelijk is, kan de chip niet rechtstreeks worden geherprogrammeerd, maar moet dat via een externe ECU worden geregeld. Wel verwarrend, ik denk dat dan ook dat men beter verschillende termen zou kunnen hanteren: powerbox (het simpele boxje dat de boel voor de gek houdt) en externe ECU (waarmee wel degelijk op het motor-management structureel wordt ingegrepen).

Of zeg ik nu domme dingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jouw boxje de boel ook de gek houdt, alleen is jouw boxje gemaakt speciaal voor de 1.2 tsi.

Als je mms bijv. denkt: effe kalm aan nog met de turbo, dan zegt je boxje: niks ervan, blazen met dat ding. En het boxje heeft dan het laatste woord.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben allebei gelijk (feitelijk zeggen jullie ook hetzelfde). Alleen de term "voor de gek houden" is wat verwarrend. Een simpele powerbox geeft andere signalen door aan het MMS, en dat doet een externe ECU ook. Het verschil is alleen dat de powerbox standaard altijd dezelfde opgehoogde signalen doorgeeft, daar waar de externe ECU opgehoogde signalen doorgeeft die afgestemde zijn op specifiek jouw motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, er wordt niet constant een "verkeerde" waarde doorgegeven. Ik vond dit ergens, denk dat dat een aardig overzicht biedt:

Powerbox: bedriegt de sensors op de auto ==> crap

Want de beveiligingen van de auto worden verlegt, auto denkt ik ben nog binnen bepaalde waardes en dus veilig wat werkelijk niet zo is.

(goedkoop en not the way to go)

- externe ECU: krijgt de waardes van de OEM ECU en stuurt de motor aan via zijn eigen programma. Beveiligingen blijven gelden.

Bijna hetzelfde als chiptunen alleen via een externe ECU, de een kan al meer instellen dan de andere.

(duur omdat je een externe ECU koopt + programatie)

- chiptunen: herprogramatie van de OEM ECU, auto dichter bij zijn bovengrenzen brengen met meer vermogen als resultaat.

Goede tuners houden rekening beveiligingen en dit is de beste methode.

Er kan rekening gehouden worden met alle parameters van de auto.

(niet goedkoop maar ontwikkeling kost nu eenmaal geld, wel beste resultaat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook niet dat het een verkeerde waarde is Menno, wel dat het een opgehoogde waarde is. ;) Volgens mij zegt jouw stukje tekst exact hetzelfde als wat ik zeg.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, reageerde op Kees die stelde dat mijn boxje eigenlijk een yeti 1.2 power boxje is. En het is dus wel degelijk iets fundamenteel anders. Hier een antwoord van Mark (JD) op de vraag naar het verschil, dat ik elders vond:

Wat doet deze externe ecu anders dan een "powerbox"??

Een powerbox is voornamelijk het verdraaien van 1 sensor waarde continue (zonder toerental etc). Deze ecu heeft invloed op meer sensoren etc, waardoor je een veel degelijkere tuning krijgt (met een goede winst). Bovendien is de software van de ecu aanpas-baar, als een auto net even anders reageert, kunnen we hierbij de software ook aanpassen.

Chiptuning blijft áltijd mooier, echter dan moet het wel mogelijk worden voor de betreffende ecu..

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, reageerde op Kees die stelde dat mijn boxje eigenlijk een yeti 1.2 power boxje is. En het is dus wel degelijk iets fundamenteel anders.

Toch niet helemaal met je eens Menno. Jouw "boxje" is weliswaar veel geavanceerder en toegesneden op jouw auto (dat bedoelde ik met speciaal voor de 1.2 tsi) maar hij doet in principe hetzelfde als een powerbox.

Misschien zou je jouw externe ECU/box een tailor-made powerbox kunnen noemen...

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, in principe wel natuurlijk. Net als een 3-versnellingsnaaf op je fiets in principe hetzelfde doet als een derailleur. Of een simpel koffiezet apparaat hetzelfde als een espresso apparaat.

In beide gevallen wordt het motor management beinvloed (het principe), alleen de manier waarop verschilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Kees gelijk heeft Menno, jij hebt ook een powerbox en zoals Marco al beschreef wordt deze bij JD nog geoptimaliseerd voor je auto. Bij de meeste andere leveranciers krijg je een standaard kastje wat afgeregeld is voor 1 type motor en wordt niet apart geoptimaliseerd.

Of er tussen deze beide mogelijkheden veel verschil zit, kan je alleen controleren op een testbank.

Als je de gegevens bekijkt voor een Yeti 1.2 TSI bij JD Engineering en bv Racechip Pro zijn de verschillen niet zo groot.

Het vermogen is hetzelfde 28,5% en het koppel is bij JD wat hoger 31,5 % t.o.v. 26%

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je beide powerbox verkiest te noemen, heb je gelijk. Maar het verschil waar het om draait is dit:

Een powerbox is voornamelijk het verdraaien van 1 sensor waarde continue (zonder toerental etc). De externe ecu heeft invloed op meer sensoren etc, waardoor je een veel degelijkere tuning krijgt (met een goede winst). Bovendien is de software van de ecu aanpas-baar, als een auto net even anders reageert, kan de software ook aanpast worden.

Daarom denk ik ook dat het duidelijker is een onderscheid te maken tussen powerbox en externe ecu. Ze zien er ook verschillend uit. Weliswaar in beide gevallen een kastje, maar met een vesrschillende kabelboom (met resp. 2 en 4 kabels/stekkers).

Link naar reactie
Delen op andere sites

"powerbox" is inmiddels ook een term die op zich niets meer zegt. Net zoals zelfs een Suzuki Jimny een Jeep wordt genoemd... :o

Waar het om gaat, is wat het ding doet en kan. En daar zitten wezenlijke verschillen in.

Overigens zeggen alleen de cijfers van JD en Racechip (of willekeurig wie) niet zoveel. Dat zijn immers alleen maar de maximaal haalbare waarden. Waar het om gaat, is de grafiek met de vermogens- en koppelkromme. Die laten zien hoe de rijkarakteristiek van de auto is na tuning. Ik heb liever een tuner die mijn auto op 225 PK zet en daarbij een mooie vlakke koppelkromme hanteert, dan een tuner die er 340 PK van maakt, maar een grillig koppelverloop heeft.

En daarnaast, vergeet niet dat veel cijfers (vooral bij de one-size-fits-all-tuners) pure onzin zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fabrieksopgaven ten aanzien van PK's en koppel zijn bij de VAG-benzinemotoren vaak erg voorzichtig, in de praktijk levert vrijwel iedere auto standaard al meer. Of een dergelijke "afwijking" er ook is ten aanzien van het toerental waarbij de maximale waarden worden bereikt, weet ik eigenlijk niet. Uit de meting blijkt toch wel duidelijk dat het maximale koppel pas later wordt bereikt.

Ik heb net even gekeken hoe de fabriek het opgeeft. Ten aanzien van het koppel staat er "175/1.550-4.100". Er staat dus niet uitdrukkelijk dat het maximale koppel al vanaf 1550 toeren beschikbaar is.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe