Ga naar inhoud

Lekke band


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Vanmorgen, op weg naar Amersfoort op de A28, 'Ding' >> Bandenspanningscontrolelampje

Voor de zekerheid toch maar gestopt op de vluchtstrook, flink op de banden geduwd, deed me niet echt vermoeden dat het heel ernstig was. Dus maar weer verder gereden, 80 km/h, op naar een tankstation (15 km verderop).

Daar 50 cent gepind zodat ik de compressor kon gebruiken, en bij het loshalen van de dopjes zag ik het al, een schroefje in de band links voor (gewoon klein huis-, tuin-, keukenschroefje)...

Daarop besloten om eerst maar eens naar het werk te rijden (5 km) en dan de Skoda dealer te bellen in Amersfoort. Kreijne Midland.

Opvallend is trouwens, dat hoewel ik net mn band gevuld had en op dat knopje 'SET' gedrukt had onder mn handrem, het lampje gewoon aan bleef en meteen 'Ding' zei bij het starten. Ook meerdere keren hielp niet. Is dus niet alleen ABS die de meting doet denk ik zo?

Zo gedaan, 9:00 kon ik terecht. Kon er op wachten aangezien ik aangaf dat op 3 banden terugrijden nogal lastig is.

8:58 liep ik binnen, 9:03 werd ik geholpen (na 3 min een medewerker aangestaard te hebben), 9:14 werd mn auto van de parkeerplaats gehaald, 9:32 zat ik weer in de auto op weg naar mn werk.

Was slechts €17,85 kwijt, propje dus denk ik zo. Denk zelfs dat mn band er niet af is geweest aangezien ik geen 'schone plekken' zag op mn velg bij de bouten en ook niemand gevraagd heeft naar de slotbout. (zal dit later nog even controleren)

Service kwam dus wat later op gang, koffie was niet echt super, wel TV (NED1,2,3), maar kon binnen 1 uur terecht en probleem werd uiteindelijk binnen 15-20 minuten verholpen en de prijs viel me reuze mee.

Wat mij betreft dus toch een positieve ervaring bij Kreijne Midland, Hoogland (Amersfoort) maar had er liever gestaan voor iets anders :)

aangepast door PC-fre@k
Aanvulling lampje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die SET knop moet je wel wat langer ingedrukt houden, wil die de nieuwe waardes inleren...

Maar ook zoiets: ik heb destijds bij mijn nieuwe Roomster een echt reservewiel meebesteld af-fabriek, dus niet zo'n smeerboelsetje met spuitbus. Er ligt nu keurig een reservewiel, op stalen velg, onderin de kofferbak. De maat van het reservewiel is wel ietsie kleiner dan de LMV's die onder m'n auto zitten.

Nu vraag ik me af, als je dat reservewiel nodig hebt en je wisselt de LMV om voor het reservewiel, dan moet je die LMV weer kwijt in de kofferbak, maar die past dus niet... :o

Door de weeks is dat niet zo'n probleem, want dan liggen er nauwelijks spullen in de kofferbak, maar met vakantie zit de boel vol, waar laat je dan de lekke band?

Hoe doen anderen dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, een lekke band op vakantie. Zware pech! Mijn wiel past wel in de uitsparing waar nu het reservewiel ligt gelukkig! Moet ik alleen alle bagage eruit halen natuurlijk. Gelukkig nog nooit hier mee hoeven te dealen. Maar als het zover is en je moet je lekke band kwijt.....omdat de lucht er dan uit is past hij misschien wel in nu de band leeg is.... :D

En anders wat baggage in de uitsparing leggen en de ruimte die daardoor vrijkomt weer gebruiken voor de lekke band?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lekke band is vaak alleen maar plat, zolang 'ie aan de auto nog zit en er een paar honderd kilo op drukt.

Zodra je 'm d'raf haalt, neemt 'ie net zoveel ruimte in beslag.

Het probleem is trouwens niet de diameter, maar de breedte v.d. band (reservewiel = 195, LMV =205), m.a.w. dat gat in de kofferbak is dan niet diep genoeg en past de afdekplaat niet meer terug er over heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geprobeerd die SET knop langer in te drukken, hij gaf meteen 'Ding' en de melding weer terug. Ook al hou ik hem 5 sec ingedrukt, alsof hij het negeert.

Ook ik heb reservewiel setje meebesteld, alleen heb nog geen winterbanden gekocht (waarvan ik er dan één als volwaardige reservewiel ga gebruiken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn, lekke band..

Had het laatst ook, reed al weken rond met een leeglopende band. Samen met de nieuwe koppeling even propje laten zetten.

Rij nu alweer weken rond met plezier.

Levensgevaarlijk die proppies zeggen sommigen. Ik zeg: zeur niet zo!

Alleen ik denk dat ik nu een defect wiellager heb rechts achter :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik check gewoon zo nu en dan of de prop er nog goed uit ziet. En niet opeens is losgekomen of zo, moet dan ook wel zeggen dat ik in het verleden nooit problemen heb gehad met die propjes. Wel dat het soms niet goed werkt en hij dus alsnog leeg loopt waarna hij echt geplakt moet worden van binnenuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar jaar geleden in Italie een lekke band gehad. Band moest elke 2 dagen opgepompt. Kon de oorzaak niet vinden. In een achteraf-garage is de band van de velg gehaald en was een schroef in het loopvlak zichtbaar. Band is aan de binnenkant geplakt en daarna nooit meer problemen mee gehad. Kostte 15,- euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Levensgevaarlijk die proppies zeggen sommigen. Ik zeg: zeur niet zo!

Tsja daar ben ik er ook één van helaas !

Maar dan wel onder voorbehoud.

Als het om heel klein gaatjes gaat dan zal ik het ook niet laten maar zodra ik maar een vermoeden heb dat het karkas van de band beschadiging heeft opgelopen doordat de schroef of andere scherpe voorwerp schuin de band is ingegaan en dus meer schade heeft veroorzaakt dan zet ik er in verband met de veiligheid toch echt een nieuwe band op !

En de keren dat dit is voorgekomen is éénmaal geweest en ook bij de motorfiets , tsja je hebt maar twee wielen en bij minste geringste heb je dan wel een gevaarlijke situatie !

Dus een plug voor mij ? geheel afhankelijk van de situatie !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens Ed... alles is situatieafhankelijk.

En helemaal met de motor.

Met de auto, schroefje in de band, geen issue voor mij.

Als de wang beschadigd is wel. En als er een snee in het loopvlak zit ook. Dan is je karkas meestal wel beschadigd en dan zegt hij BAM!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Band is aan de binnenkant geplakt en daarna nooit meer problemen mee gehad.

Vroeger ?? deed men er ipv een plug ook wel een binnenband in. Dan had je weliswaar geen tubeless meer. Maar dat maakt niks uit.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

En nu was rechtsachter aan de beurt.

Vroeg de dealer naar de achterband te laten kijken aangezien deze nog weleens (geen vast interval) van 2.6 naar 2.3/2.0 terug liep. Pas nog op de snelweg melding van de bandenspanningsmeter, was nu echt tijd om er naar te laten kijken.

Bleek er een spijker in te zitten... Fijn dat het nu opgelost is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooooo marco, ik heb die spijker er niet ingeslagen hoor !!

Trouwens heb je het wel eens geprobeerd om een priem of iets dergelijks in een band te krijgen ?

Is bijna niet te doen.

Ooit met motorfiets een lekke band gehad en had er zo'n reparatie set van pluggen bij, en dan moest je dus zo'n priem in gat duwen en opruwen en dan een plug met kit in gat steken

Wel ben er mee gestopt want is simpelweg niet voor elkaar te krijgen, en ik verbaas me dan ook elke keer weer hoe een schroef of spijker zich in zo'n band weet te penetreren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe