Ga naar inhoud

Herkennen herseninfarct


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Dit gaat over het redden van een mensenleven met de letters

”P.L.A.T.”

Een voorbeeld: tijdens een BBQ feestje struikelde een vrouw en viel. Ze verzekerde iedereen dat ze zich niet bezeerd had en wees medische hulp van de hand. Volgens eigen zeggen was ze gestruikeld over een steentje vanwege haar nieuwe schoenen.

Ze hebben haar een beetje gefatsoeneerd en een nieuw bord met eten gegeven. Hoewel ze een beetje ontdaan was heeft ze zichzelf goed geamuseerd de rest van de avond..

De man van Jane echter belde na de BBQ iedereen met de mededeling dat zijn vrouw naar het ziekenhuis was gebracht. Om 06.00 uur stierf Jane.

Ze had een herseninfarct gehad tijdens de BBQ. Als zij geweten hadden wat de signalen van een infarct zijn, zou Jane misschien vandaag nog bij ons zijn geweest. Sommigen sterven echter niet, maar worden invalide; hulpeloos en hopeloos.

Neem even één minuut om het onderstaande tot je te nemen…

Een neuroloog zegt dat als een slachtoffer van een beroerte binnen 3 uur bij hem is dat hij de effecten van een attack volledig ongedaan kan maken.

Volgens hem is de truc om de signalen te herkennen en vast te stellen en dan de patiënt binnen 3 uur de nodige zorg te laten ontvangen.

Soms is het moeilijk om te zien dat het om een hersenaandoening gaat. Helaas, het resultaat is een ramp. Het slachtoffer kan ernstige hersenbeschadiging hebben opgelopen als omstanders niet in staat zijn om de symptomen te herkennen.

Lees dit en leer het van buiten!!

Omstanders kunnen een infarct herkennen door slechts vier simpele opdrachten te geven:

P : Praten; laat de persoon een simpele zin uitspreken

L : Lachen; Vraag het slachtoffer te lachen

A : Armen omhoog; laat de persoon beide armen tegelijk omhoogsteken

T : Tong; vraag om de tong uit te steken.

Als hij of zij moeite heeft met één van deze opdrachten bel dan onmiddellijk 112 en beschrijf de symptomen aan de telefonist(e).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik was dus schijnbaar aan het reageren maar niet verzonden.. :P

---

Wat ik dus wilde zeggen dat is dat dit echt super goed is om te weten. Op zo'n moment denk je er normaal niet echt aan, dus kan me die situatie wel voorstellen. Maar nu denk je net even wat verder zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip waar je dus levens mee redt! Bedankt Menno...

Mijn schoonvader had 8 jaar terug een tia! Was 2 dagen zijn gehele geheugen kwijt...hij dacht dat hij Jochem Uytenhage was, de schaatser!

Kreeg een mes om brood te snijden in zijn hand en hij dacht dat het een kam was. Dat soort dingen. Maar erg snel, na 2 dagen was alles weer in orde.

Alleen voor de tia had hij wel hele rare fratsen uitgehaald zoals een Honda Civic CRX gekocht...een petjes auto!! Een racefiets aangeschaft twerijl hij nooit fietst! En nog veel meer kwam ineens boven water...

Hij heeft erg veel geluk gehad want lichamelijk was er niets aan de hand.

Dit gaat over het redden van een mensenleven met de letters

”P.L.A.T.”

Een voorbeeld: tijdens een BBQ feestje struikelde een vrouw en viel. Ze verzekerde iedereen dat ze zich niet bezeerd had en wees medische hulp van de hand. Volgens eigen zeggen was ze gestruikeld over een steentje vanwege haar nieuwe schoenen.

Ze hebben haar een beetje gefatsoeneerd en een nieuw bord met eten gegeven. Hoewel ze een beetje ontdaan was heeft ze zichzelf goed geamuseerd de rest van de avond..

De man van Jane echter belde na de BBQ iedereen met de mededeling dat zijn vrouw naar het ziekenhuis was gebracht. Om 06.00 uur stierf Jane.

Ze had een herseninfarct gehad tijdens de BBQ. Als zij geweten hadden wat de signalen van een infarct zijn, zou Jane misschien vandaag nog bij ons zijn geweest. Sommigen sterven echter niet, maar worden invalide; hulpeloos en hopeloos.

Neem even één minuut om het onderstaande tot je te nemen…

Een neuroloog zegt dat als een slachtoffer van een beroerte binnen 3 uur bij hem is dat hij de effecten van een attack volledig ongedaan kan maken.

Volgens hem is de truc om de signalen te herkennen en vast te stellen en dan de patiënt binnen 3 uur de nodige zorg te laten ontvangen.

Soms is het moeilijk om te zien dat het om een hersenaandoening gaat. Helaas, het resultaat is een ramp. Het slachtoffer kan ernstige hersenbeschadiging hebben opgelopen als omstanders niet in staat zijn om de symptomen te herkennen.

Lees dit en leer het van buiten!!

Omstanders kunnen een infarct herkennen door slechts vier simpele opdrachten te geven:

P : Praten; laat de persoon een simpele zin uitspreken

L : Lachen; Vraag het slachtoffer te lachen

A : Armen omhoog; laat de persoon beide armen tegelijk omhoogsteken

T : Tong; vraag om de tong uit te steken.

Als hij of zij moeite heeft met één van deze opdrachten bel dan onmiddellijk 112 en beschrijf de symptomen aan de telefonist(e).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon deze al menno, maar goed dat je hem hebt geplaatst !

Jaar of 2 terug heeft collega ook hersenbloeding gehad en is er na reveladatie wel weer bovenop gekomen , maar zijn zoontje van 15 herkende de het gebeuren bij ze pa omdat zijn moeder het een half jaar ervoor ook had gehad !

Ik ben die brief van jou toen ook ergens tegen gekomen en toen in het weekjournaal op werk laten plaatsen !

Gaat trouwens ook op voor een TIA, wordt er ook onsamenhangend gesproken en / of niet te verstaan en kunnen ook niet de lachspieren gebruiken etc !

En ook dan kun je er niet snel genoeg bij zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, ik sla dit zeker op.

van ons mag je het zelfs op sf.nl zetten !!

menig mens daar zal het ook voor het eerst lezen en uiteindelijk er misschien baat bij hebben

kan niet genoeg doorverteld worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ik.

Inmiddels gedaan, hier http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?14686-Plat met een slotje erop, dan kan het ook niet leiden tot een discussie. Ten slotte kan men hier kennis van nemen, meer is ook niet nodig.

Zou Higgy ook de "bronvermelding= sf.eu" er bij hebben gezet? De meeste leden van ons kunnen/mogen dit niet checken!!

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik op de link klik krijg ik de melding dat ik geen toegangsrechten heb. Op het forum kan ik het topic niet vinden.

Kees heb excact hetzelfde

Maar het is een off topic bericht op SF dus zal in de druk bezochte kantine aldaar te lezen zijn, maar ja moet je wel eerst donateur worden om het te kunnen lezen !

Dus als je geen donateur bent zal je niemand kunnen redden want je kunt de symptomen niet weten te herkennen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dat is het. Nou ja...

Tsja Kees , Higgy kan zich het natuurlijk niet veroorloven een ban te krijgen van Exiter omdat hij voor de zoveelste keer off topic gaat !!

En hij is notabene zonder donatie lid van die kantine vanwege het fijt dat hij MOD is !! ( privileges ) :lol::P:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja Kees , Higgy kan zich het natuurlijk niet veroorloven een ban te krijgen van Exiter omdat hij voor de zoveelste keer off topic gaat !!

En hij is notabene zonder donatie lid van die kantine vanwege het fijt dat hij MOD is !! ( privileges ) :lol::P:o

Kan er ook niet in , ben niet op Ameland :)

Heef toch wel voordelen om daar donateur te zijn.

Las zelfs dat je dan grotere plaatsjes kunt krijgen.

Tsjonge!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe