Ga naar inhoud

Raar psychologisch fenomeen t.a.v. max snelheid?


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Allereerst natuurlijk even vaststellen of ik het zelf wel bij het juiste einde heb. Als ik om 19.15 op een weg rijd met een bord 100 km met daaronder een bordje met van 6.00 tot 19.00 uur, dan ga ik er van uit dat ik 130 mag rijden.

Wat me nu opvalt, is dat ik dan aanzienlijk meer mensen moet inhalen dan op een stuk weg waarop 130 staat aangegeven. Het heeft er dus alle schijn van dat velen zich toch door het bord met 100 niet vrij voelen om harder te rijden. Een merkwaardig psychologisch fenomeen derhalve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de verwarring wel hoor. Het zijn twéé boodschappen, waarover je toch even moet nadenken voor je tot een conclusie kan komen. Hébben de boodschappen met elkaar te maken? Zo ja, wát dan, wat is dan de betekenis? Geldt de snelheidsbeperking nou binnen of buiten de genoemde tijdstippen? Bovendien, hoe hard zou je nou mogen rijden als die 100 km/u niet geldt?

Zelf heb ik heel vaak op niet-snelwegen, dat ik geen idee heb hoe hard ik mag. Je schijnt het soms aan de belijning te kunnen zien, maar dat verschilt weer per provincie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij klip&klaar. Maar Erik, als dat waar was, dan zouden er evenveel mensen langzamer/sneller rijden op weggedeelten met resp. 130 en 100 van 6 tot 7. En dat is niet zo. Maw, velen rijden harder als er 130 staat dan wanneer er 100 van 6 tot 7 staat. En dat is dus volslagen irrationeel en een puur psychologisch fenomeen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even gaan googlen en zie dat er veel over te doen is (geweest). Met name de onderborden met extra informatie over de max snelheid, soms in combinatie met andere mededelingen over al dan niet gesloten spitsstroken bijvoorbeeld, zorgen blijkbaar voor veel verwarring.

Rijkswaterstaat schijnt nu gezegd te hebben dat de onderborden een tijdelijke maatregel zijn. Op termijn moeten er borden met lamellen komen. Dan kan met één bord duidelijk worden gemaakt hoe hard er op een stuk weg mag worden gereden. Dat lijkt me een mooi vooruitzicht. Hoef je tijdens het rijden niet meer een serie boodschappen in hun mogelijke samenhang te analyseren, maar zie je gewoon in 1 oogopslag waar je aan toe bent. Ik ben er voor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, maar dat is precies wat ik bedoel; dat is voor mij volkomen duidelijk: het geldt binnen het aangegeven tijdsbracket en daarbuiten mag je dus 130. Maar het komt blijkbaar niet opp iedereen zo duidelijk over.Toch denk ik wel dat het "psychologisch mechanisme" hier een rol speelt; "helemaal vertrouwen doe ik het toch niet, dus ga ik voor de zekerheid maar niet te hard". Nogmaals en ditmaal speciaal voor Erik omgekeerd geredeneerd, op een desbetreffend rijgedeelte word ik door veel minder mensen ingehaald dan op een waar gewoon een bord met 130 staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of gewoon 100km/h rijden op die A6, dan is het gewoon altijd goed, ongeacht het tijdstip ;) (uitgezonderd wegwerkzaamheden).

BTW: dat zou ook een stuk rustiger verkeersbeeld opleveren en hoef je je ook geen zorgen te maken of psychologische vraagstukken op te lossen "hoe hard/langzaam mag ik?"

Het is geen kwestie van moeten hoor...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ging het helemaal niet over Erik, je maakt er weer een moreel issue van. Mij ging het puur om het verschijnsel. Dus een discussie over hoe hard of langzaam je bij voorkeur zou moeten rijden, is hier totaal buiten de orde.

Weer on topic, je hebt soortgelijke borden met bv 90 en daaronder een bordje "bij nat wegdek". Ook daar blijf ik gewoon 120/130 rijden wanneer het droog is. En dat doen de meesten, is mijn indruk. Maar wanneer er onder de aangegeven max snelheid een tijdsbracket is aangegeven, voelen velen zich blijkbaar letterlijk geremd om dat daarbuiten te veronachtzamen. Dat was slechts mijn punt, het signaleren van een in mijn ogen interessant psychologisch fenomeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTW: wie zegt dat ik het over morele zaken heb? Dat maak jij er van. Ik stel gewoon een pragmatische oplossing voor.

Op de A6 weet ik nog wel een paar andere bijzondere psychologische verschijnselen...

Waarom gebeuren er iedere week (ja, iedere week) ongelukken op het stukje tussen Almere Buiten en Lelystad? Dan slaat er eentje over de kop, dan weer een kop-staart botsing, dan rijdt er weer eentje 'zomaar' de berm in, dan verliest er weer eentje de macht over het stuur, etc, etc. En iedere keer op datzelfde stukje...

Waarom gaat mensen altijd langzamer rijden, met als gevolgen dringen en bumperkleven, bij minieme glooiingen (zoals ter hoogte van de Knardijk). Ook een kwestie van psychologie?

Waarom is er iedere dag een soort van harmonika dringen/bumperkleven/opduwen effect, net ff voorbij de oprit Almere Buiten-West, richting Lelystad? Ook zoiets, mensen geven gas, remmen weer af, gunnen elkaar geen metertje asfalt, en de irritatie is geboren... Het effect is heel fraai zichtbaar als je op één van die twee viaducten (bij Almere, of bij de Praamweg) boven de weg, het verkeer bekijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

I rest my case. Het morele zit impliciet in je reactie, dat lijkt me evident dat het je om meer gaat dan een praktische oplossing. Maar nogmaals, dergelijke zaken zijn off topic. Het psychologisch verschijnsel op zich vind jij blijkbaar niet interessant, gezien het feit dat je daar in het geheel niet op in gaat. Dat zij zo, maar ga hier dan svp niet de zaak hier tutoyeren met allerlei niet ter zake doende overwegingen. Maar eens zien of de zelfregulering werkt. ^_^

Misschien verstandig om een nieuw topic te openen over praktische voorstellen t.a.v. de max snelheid oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

I rest my case. Het morele zit impliciet in je reactie, dat lijkt me evident dat het je om meer gaat dan een praktische oplossing.

Het is wel duidelijk, sommigen WILLEN gewoon meer zien/denken dan dat er daadwerkelijk is! Jammer hoor. Wat kan er nou tegen een simpele, eenduidige oplossing zijn? Er is klaarblijkelijk (ik vind van niet, kwestie van borden lezen) een mentaal probleem bij het interpreteren van snelheidslimieten.

Simpel, een praktische oplossing, gewoon dezelfde Vmax aanhouden, hoef je ook geen potje met prozac bij de hand te hebben. :lol:

Niet alleen Vmax, maar ook andere (goed) bedoelde uitingen op borden van Rijkswaterstaat zijn vaak voor velerlei uitleg vatbaar. Daarnaast schijnt de algehele omgeving c.q. inrichting van de weg een belangrijke rol te spelen. Dus de psychologie van simpele, eenduidige berichtgeving is nog niet zo simpel als het lijkt... :vraagteken:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is irrationeel idd. Wat ook meespeelt is dat je dat bord voorbij rijdt, er dan over nadenkt, aan jezelf twijfelt, maar dan ook twijfelt aan of je goed onthouden hebt wat er op dat bord stond zonder dat je in de gelegenheid bent om dat te checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is tegenwoordig ook wel echt een zootje. Pak maar eens de A2 van Den Bosch naar Amsterdam (die mooie vijfbaansasfaltvlakte) en turf voor de grap eens hoeveel snelheidswisselingen je overdag tegenkomt. En als je datzelfde stukje na 19.00 uur nogmaals rijdt, is het weer heel anders. Dat is voor veel bestuurders to much. 't Overkomt mij ook wel eens dat ik ineens volop ingehaald wordt en blijkbaar weer net een snelheidsverandering heb gemist.

Eenzelfde psychologisch verschijnsel zie je vaak bij N-wegen waar een ventweg langs loopt. Die N-weg heeft een maximumsnelheid van 80 (of 100), terwijl de ventweg vaak 60 is. Het gebeurt zo vaak dat mensen dan 60 gaan rijden, terwijl dat bord duidelijk niet op de N-weg van toepassing is... met alle gevaarlijke gevolgen van dien door ongeduldige medeverkeersdeelnemers. En nee, dat heeft niets te maken met "ik wil gewoon 60 rijden", dat heeft overduidelijk te maken met die 60-borden op de ventweg.

Blijkbaar kan een mens maar beperkte informatie verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarcoO2: dus...?

Je hebt volkomen gelijk dat er veels te veel variaties zijn. En velen blijkbaar die overvloed aan variërende info niet willen/kunnen verwerken/toepassen.

Lijkt me dan dat de enige juiste oplossing, vereenvoudiging, m.a.w. uniformering van de maximale snelheid is. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde slechts een punt onderschrijven, geen statement maken ;)

En overal één snelheid? Da's een simplificatie van het probleem Zo simpel is het echte leven vaak niet. Snelheid moet wat mij betreft aangepast zijn aan omstandigheden en dat betekent per definitie niet één snelheid. De vraag is alleen hoeveel variatie je toestaat én hoe je die variaties communiceert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe