Ga naar inhoud

Bestelbusjes vanaf 2014 begrensd op 120 km per uur


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Bestelbusjes vanaf 2014 begrensd op 120 km per uur

Lichte bedrijfsauto’s zoals bestelbusjes zullen vanaf 2014 niet meer kunnen scheuren op de autostrade. De bestelbusjes moeten vanaf volgend jaar voorzien zijn van een snelheidsbegrenzer die de topsnelheid beperkt tot 120 kilometer per uur. Dat besliste de milieucommissie van het Europees parlement.

De bestelwagens scheuren meer dan eens een wagen voorbij op onze Belgische autostrades. Denk maar aan de Volkswagen Transporter, die zonder moeite een topsnelheid haalt van 188 kilometer per uur. De bestelauto Touran Van doet het zelfs nog beter met zo’n 204 kilometer per uur. Vanaf 2014 is dat verleden tijd.

Met de snelheidsbegrenzer beoogt de milieucommissie twee doelen : Enerzijds wil Europa het energieverbruik van de bestelwagens naar beneden halen. Onderzoek wees namelijk uit dat lichte bedrijfsvoertuigen de snelst groeiende emissiebron zijn van kooldioxide. Het spreekt voor zich dat vooral milieugroepen de maatregel steunen. De autosector was aanvankelijk tegen maar legt zich neer bij de beslissing.

Anderzijds wil de commissie de concurrentie tussen zware bestelauto’s en vrachtauto’s, die wel al uitgerust zijn met een snelheidsbegrenzer, verhinderen. ‘Iedereen gelijk voor de wet.’

De begrenzing geldt alleen voor nieuwe bestelauto’s. Wie al in het bezit is van zo’n bestelwagen moet geen snelheidsbegrenzer aanschaffen.

compromis

Voor het Europees Parlement was de snelheidsbegrenzing een billijk compromis ten opzichte van strengere eisen aan de CO2-uitstoot van de motoren van lichte bedrijfsauto’s. Milieugroepen vroegen om een strengere limiet in 2020 dan de eerder afgesproken 147 gram CO2 per kilometer, maar die maatregel haalde het niet. Personenauto’s mogen in 2020 nog maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. (lla)

Bron: nieuwsblad.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belachelijk iets, de busjes zijn er tegenwoordig ook op gebouwd om die snelheden te kunnen rijden.

En ook met de bestelbusjes is men al druk bezig met terug tunen van inhoud in CC en vermogen en worden ze ook al uitgevoerd met start en stop systeem.

En gaat het om de rijstijl van sommige bedrijfswagens rijders dan moet men die personen aanpakken en meteen ook die leaserijders die met een Octi of dat soort lease bakken aanpakken met een begrenzer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De maatregel dat in NL de max snelheid naar 130 ging wordt steeds idioter. Dit levert op de 130-stukken naast vrachtwagens en personenauto's weer een aparte groep op met alle duwen en trekken bij rijbaan wisselen van dien. En natuurlijk staan die begrenzers straks de facto tegen de 125 afgesteld zodat het extra lang gaat duren voor er tussen twee vrachtwagens in eindelijk een bestelbus is ingehaald, en bestelbusbestuurders natuurlijk van mening zullen zijn dat er dus geen enkele reden is om naar rechts te gaan voor die 5 km/u dat de personenauto harder mag. Dat wordt heel gezellig..... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter idee: spreek Europees een max-snelheid af van 130, laat die busjes ook gewoon 130 mogen, en dan alle personenauto's, busjes, etc. een begrenzer op de 130 die zichzelf kan ijken met gps. Dat bespaart Duitsland bovendien weer geld om ook op die laatste paar trajecten max-snelheidbordjes te plaatsen. Dat hele idee van een Autobahn met genoeg ruimte voor hoge snelheden wordt toch steeds meer nostalgie dan realiteit.

ik voel zomaar aan dat mijn huidige Peus in 2020 erg geliefd zal zijn met die uitstoot die nu al gerealiseerd is in deze hybride.....

Dat is vast voor de auto's die dan verkocht worden. :lol: Maar als je dit soort dingen leest dan is het inderdaad zaak om zuinig te zijn met je huidige autootje, want zo leuk als het nu is wordt het dus nooit meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier merk je weer duidelijk de tweestrijd tussen vernieuwing/verandering en het halsstarrig vasthouden aan het verleden.

Het verkeer, de dichtheid van het verkeer, de mentaliteit van de bestuurders, de technologie. Niets is meer zoals het ooit was. Dus kunnen we ons maar beter instellen op de verandering die gaan komen, dan je verzetten tegen iets wat je toch niet tegen kunt houden.

En dat begint met maximumsnelheden, niet meer zelf kunnen bepalen hoe hard je rijdt, autonoom bestuurde automobielen, centraal geleide verkeersstromen, definitief afscheid van de verbrandingsmotor (op aardoliebasis) als aandrijfbron. Zelfs het enige land ter wereld waar je nog onbeperkt hard kunt, zal uiteindelijk overstag gaan...

Betekent dat 'autorijden' niet meer leuk, interessant, spannend zou kunnen zijn? Nee hoor, waarom niet? Als je eenmaal meegemaakt hebt hoe b.v. een auto als de Tesla schijnbaar moeiteloos en geruisloos accelereert, dat is gewoon ontzettend cool.

Maar velen zitten zo vastgeroest in bepaalde denkbeelden dat het persé herrie moet maken en vervuilend zou moeten zijn, om leuk te zijn.

Zo heb ik vroegah (de brommers) ook nooit begrepen waarom die dingen zo'n pokkeherrie moesten maken en stank veroorzaakten. Want eigenlijk is dat een brevet van technisch onvermogen, het ontbreken van raffinesse.

BTW, die Peugeot van WMM is in 2020 niet veel meer waard. Dan is het accupakket al lang versleten en de elektronika naarstig aan vervanging toe. En dan maar hopen dat dat soort onderdelen voor een acceptabele prijs nog verkrijgbaar zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus kunnen we ons maar beter instellen op de verandering die gaan komen, dan je verzetten tegen iets wat je toch niet tegen kunt houden....

....En dat begint met maximumsnelheden, niet meer zelf kunnen bepalen hoe hard je rijdt,

Betekent dat 'autorijden' niet meer leuk, interessant, spannend zou kunnen zijn? Nee hoor, waarom niet? Als je eenmaal meegemaakt hebt hoe b.v. een auto als de Tesla schijnbaar moeiteloos en geruisloos accelereert, dat is gewoon ontzettend cool.

Als er voor jou als onderdeel van de verkeersstroom wordt bepaald hoe hard die Tesla accelereert dan wordt het toch minder cool. Ik moet het trouwens nog zien. Zo lang er mensen zijn met een dikke portomonnee zullen er dikke auto's zijn. Voor het overige moet een verandering toch vanuit politiek komen, en dan weet je het wel....
Link naar reactie
Delen op andere sites

BTW, die Peugeot van WMM is in 2020 niet veel meer waard. Dan is het accupakket al lang versleten en de elektronika naarstig aan vervanging toe. En dan maar hopen dat dat soort onderdelen voor een acceptabele prijs nog verkrijgbaar zijn...

Accupakket versleten? Nee hoor, die gebruik ik bijna niet! Die 3 kilometers zijn zo op...

En onderdelen zijn er nog genoeg dan want deze 508H4 vliegen nu als warme broodjes over de toonbank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wil je dat niet meer doen Frank, het is een serieus iets hier !

Ook hier merk je weer duidelijk de tweestrijd tussen vernieuwing/verandering en het halsstarrig vasthouden aan het verleden.

Het verkeer, de dichtheid van het verkeer, de mentaliteit van de bestuurders, de technologie. Niets is meer zoals het ooit was. Dus kunnen we ons maar beter instellen op de verandering die gaan komen, dan je verzetten tegen iets wat je toch niet tegen kunt houden.

Totaal geen problemen met veranderingen etc, maar om nu alleen bedrijfsbusjes eruit te pakken vind ik belachlijk

Dan het gehele zakelijke verkeer aanpakken.

Dus ook de prius vastpinnen op 120, gaat hij eindelijk eens zijn verbruiks cijfers waarmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Totaal geen problemen met veranderingen etc, maar om nu alleen bedrijfsbusjes eruit te pakken vind ik belachlijk

Dan het gehele zakelijke verkeer aanpakken.

Dus ook de prius vastpinnen op 120, gaat hij eindelijk eens zijn verbruiks cijfers waarmaken.

Ed, je draait door hoor! Maar die prius mag je idd wel vastpinnen op 120, daar heb ik geen probleem mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe