Ga naar inhoud

samenwerking gevraagd door Politie


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Politie zoekt samenwerking met autobranche

Politie zoekt samenwerking met autobranche

Zaanstreek-Waterland, 11-03-2011 •
De politie Zaanstreek-Waterland zoekt de samenwerking met de autobranche om het aantal autoinbraken en –diefstallen in de regio terug te dringen. Ook burgers kunnen daar een bijdrage aan leveren, vindt de politie.

“Het aantal autoinbraken en –diefstallen in de regio loopt de spuigaten uit. We hebben de afgelopen maanden extra inzet gepleegd en daar successen mee geboekt, maar we zijn nog niet tevreden. We willen doorpakken aan de preventiekant. We hebben hier te maken met gespecialiseerde criminelen die gebruik maken van geavanceerde technieken. Daarom hebben we de samenwerking met de autobranche gezocht, aldus hoofdinspecteur Hans Vermorken, die verantwoordelijk is voor de aanpak van autocriminaliteit in onze regio.

Werkwijze

De politie heeft inmiddels een goed beeld van de daders. “Het zijn meestal groepen uit Midden- en Oost-Europa, die met uiterst geavanceerde middelen auto’s weten open te breken en dan vooral uit zijn op navigatiesystemen, airbags en gereedschap. Of de hele auto meenemen. Er is sprake van mobiel banditisme. De criminelen strijken neer in een dorp of wijk, doen aan voorverkenning en kiezen gericht de auto’s. Met behulp van de nieuwste technologie en valse sleutels kunnen ze binnen een paar seconden een auto openbreken”, aldus Hans Vermorken.

Aantrekkelijk

De politie Zaanstreek-Waterland is als eerste om de tafel gegaan met de Volkswagen groep omdat uit de regionale cijfers blijkt dat in bijna 42% van de autoinbraken en 36% van de autodiefstallen sprake is van een van hun merken (VW, Audi, Seat, Skoda). Auto’s uit de Volkswagengroep zijn extra aantrekkelijk omdat het populaire merken zijn en omdat bepaalde onderdelen, zoals inbouwapparatuur, voor diverse modellen uitwisselbaar zijn. Er is dus een grote afzetmarkt voor. Vermorken: “Maar we sluiten niet uit dat we hierna ook nog met andere fabrikanten van merken die ook hoog in onze top 10 genoteerd staan, zoals bijvoorbeeld Opel, in gesprek gaan.”

Maatregelen

Deze week overlegde de politie met importeur en dealers in de regio Zaanstreek-Waterland over mogelijke oplossingen. De dealers zullen hun klanten nadrukkelijker voorlichten over beveiligingsmaatregelen. De importeur draagt een steentje bij door de ontwikkeling van een afdekkap, waardoor een navigatiesysteem minder gemakkelijk verwijderd kan worden. Bovendien heeft de importeur een lok-navigatiesysteem aangeboden, die de politie in de regio wil gaan inzetten. De fabrikant heeft een internationaal systeem ontwikkeld waardoor een gestolen auto, als hij bij een dealer wordt aangeboden, vanuit de fabriek electronisch geblokkeerd wordt. In Duitsland wordt dit al gebruikt. Op landelijk niveau wordt gekeken naar de invoering in Nederland.

Opsporing en vervolging

Maar ook in de opsporing en vervolging kan nog winst worden behaald, aldus Vermorken. “We hebben sinds kort warmtebeeldcamera’s waarmee we de pakkans vergroten. Ook zetten we wijken ‘op slot’ en trekken we met de ANPR-auto verdachte kentekens na. We hebben verschillende keren verdachten uit Oost-Europa aangehouden met gestolen navigatieapparatuur. We gaan met het Openbaar Ministerie in gesprek om de mogelijkheden te onderzoeken deze criminelen effectiever te vervolgen. Dan denk ik aan het toepassen van bijvoorbeeld snelrecht. Zodat het minder loont en we snel en voor langere tijd geen last meer van ze hebben. Het is voor ons zo ook dweilen met de kraan open.”

Alarmsysteem

Ook de autobezitter zelf kan actie ondernemen. Een SCM-gecertificeerd alarmsysteem met geluidssignalen houdt veel criminelen tegen. Bovendien vraagt de politie van burgers om extra alert te zijn op verdachte situaties in hun wijk. “Omdat de criminelen zo snel toeslaan moeten we ze op heterdaad betrappen. Soms lukt dat, maar we kunnen onze heterdaadkracht enorm vergroten als mensen ons direct bellen bij een verdachte situatie”, aldus Vermorken.

bron:
en Marco O2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast heb ik altijd niets in de auto liggen wat ook maar iets aan aandacht kan vragen aan mensen die voorbij mogen lopen. Thuis staat de auto altijd goed in het zicht en wordt er nooit ingebroken bij ons in de wijk eigenlijk. We wonen ook in een doodlopen hofje dus snel wegkomen is er niet bij mocht je ineens haast hebben om weg te komen als je gesnapt wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hrm ik laat al jaren m'n tomtom gewoon in de auto slingeren, m'n radio er en er is nog nooit wat gebeurd. Zelfs niet in Rusland op vakantie. Met die Skoda gaan we dat in ieder geval wel anders doen straks.

@PCF: Heb jij je alarm af fabriek erin laten bouwen of achteraf? En wat heeft dat geintje gekost ( als ik uiteraard zo nieuwsgierig mag zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alarm is bij Skoda een Accessoire, kan je gewoon bij je dealer mee bestellen. Die bouwen hem dan achteraf in. Het gaat om een DEFA CAN alarm http://aus.defa.com/en/aus_can.html

Kosten waren iets van 750 euro geloof ik - staat gewoon in de boekjes - (en nee, dat is niet bepaald gelijk aan de aanschafwaarde heb ik vernomen). Ze bouwen hem dan in, registreren hem bij DEFA en geven een certificaat mee voor de verzekering.

En vwb rondslingeren van tomtom en portemonnee bijv.

Tomtom neem ik altijd mee, als ik op privé terrein sta leg ik hem weleens in het kastje. Als ik ergens op een ongure plek sta doe ik mijn rolgordijn open zodat ze zien dat er niks in mn kofferbak ligt - doe ik bijvoorbeeld als ik in Utrecht sta bij de HU aangezien ik dan pas om 22:00 weer weg rij. Dashboard kastjes heb ik nog niet open gelaten bij de Skoda, als het zo erg wordt kan ik beter doorrijden...

Navilock wacht ik ook nog op, weet niet eens of die over elk navigatie systeem past of alleen geschikt is voor de trapeze vorm van VAG.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al overwogen een brandmelder in mn auto te leggen. Zal hoe dan ook te laat zijn (als ik hem buiten monteer gaat hij te vroeg/vaak af denk ik..) maar dan wordt je er iig wakker van (hoop je) zodat je het tot één auto kan beperken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe