Ga naar inhoud

Warme start Skoda Octavia 2.0 TDi start slecht


jacob
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een Skoda Octavia uit 2004 echt een fijne auto. Hij heeft een 140PK 2.0 TDi, deze motor loopt als een trein. Helaas heeft hij 1 mankement.

Wanneer hij koud is, zelfs met de kou van afgelopen winter, is het gloeien en lopen. Echt met 1 tik draait de motor en loopt gelijk mooi stationair. Wanneer mijn auto lekker warm is (90 graden), wilt hij niet meer goed starten. Ik gloei altijd dus op dit moment ook (het lampje brand ff en dan is het klaar), wanneer het lampje uit is en ik draai de sleutel verder om dan heeft hij duidelijk moeite met starten. Ik denk dat hij dan zeker 3 a 4 keer rond draait voordat de motor gaat lopen. Wanneer de motor aanslaat loopt hij wel weer lekker, heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek maar eens mbv google. Is een bekend issue bij de 2.0 140pk TDI van VAG.

Meest gebruikte remedie: ECU tuning.

Ik zou eerst eens checken of jouw auto wel voorzien is van de meest recente ECU s/w versie voor dat blok!

Heb zelf ook 180.000km gereden in een O2 2.0 TDI. Idd een hele fijne motor met veel koppel. Dit probleem kan ik me wel herinneren en toen ik een keer bij de garage was voor regulier onderhoud is er ooit een s/w update doorgevoerd. Daarnaa was het over.

Ook een afstervende startmotor in combinatie met rotte LMM wil nog wel eens problemen geven bij een warme start. De meetwaardes worden dan niet goed verwerkt door de ECU met als gevolg een beroerd warm startgedrag.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik aan denk, is de temperatuursensor van de koelvoeistof. Aan de hand van die waarden zal er een bepaalde tijd voorgegloeid worden. Als die sensor foute waarden doorgeeft, kan dat al eens voor startproblemen zorgen bij warme motor. Vroeger, bij oudere VAG-modellen, kon je die gewoon loshalen en dan gloeide hij altijd voor, en dan kreeg je bijgevolg een mooie start. Dan wist je meteen aan wat het lag. Maar ik weet niet of dat nog lukt bij de moderne motoren, misschien wel hoor.

Er zijn nog oorzaken mogelijk natuurlijk: eventueel de startmotor die niet meer op volle kracht (snelheid) draait, bougies, accu, lucht in een leiding, inspuitmoment dat niet meer optimaal is (vuile injectoren). Meestal zou je het dan ook merken bij koude start, maar het is allemaal mogelijk.

Edit: CH was me voor, dat kan het dus ook zijn :)

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe