Ga naar inhoud

Onze Beetle


bakkertje
 Delen

Aanbevolen berichten

Het is absoluut geen praktische auto en het ding zuipt als een gek (1 op 10 als je rustig rijdt), ook staat de 2.0 bekend om hoog olieverbruik 1 liter op 1000 km schijnt best normaal te zijn. Dat alles maakt het meer een hobby dan een a naar b vervoersmiddel. Maar m'n vrouw is er echt helemaal weg van en de kinderen overigens ook.

De skoda is bij ons echt het werkpaard en de beetle het luxe paard.

De gevolgen van de nadelen zijn bij ons overigens nog redelijk beperkt, de Beetle rijdt zo'n 3000 km per jaar (eigenlijk niet eens de moeite om erbij te hebben zeg maar). Gezien het feit dat mijn vrouw werkzoekende is vanaf 1 mei is de houdbaarheid van Betsie ook al een paar keer ter dicussie geweest. Maar qua kosten valt het mede door het zeer geringe gebruik best mee. Maar als er echt kosten gaan komen dan houdt het toch een keer op. En de auto deelt de techniek met de Golf IV en Audi TT, er is dus heeeeeel veel voor te vinden.

Ow aan het lijstje nog vergeten, de sloten van de bestuurders deur en de kofferklep moeten gerepareerd worden (de bekende schakelaar).

Een originele Beetle bloem ziet er overigens zo uit:

454904640_7f6833eab1_o.jpg

Die in Betsie is blauw ipv oranje.

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's niet "de originele Beetle-bloem"... de mijne werd met een mooi rood/ groen roosje geleverd.

Overigens inderdaad een erg lekker rijdend en leuk autootje, maar wel verrekte duur voor wat je ervoor krijgt. Ik ben eens met 4 volwassenen naar Zuid-Frankrijk gereden voor twee weken vakantie. Ik snap nu nog steeds niet hoe we alles in dat ding hebben gekregen... maar wat ik wel weet, was dat ik erg blij was dat ik reed! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een wagen van '99 ziet die er nog heel goed uit, de kilometerstand is natuurlijk ook nog niet echt hoog. De kilometers die je maakt zijn ook ideaal om de wagen in perfecte conditie te houden zonder dat je hem helemaal op rijdt. Wielen en banden zien er trouwens ook een super koop uit voor die prijs.

In verband met de problemen. Ik zou beginnen met dat groot onderhoud. Een brandstoffilter, luchtfilter en nieuwe bougies (of een combinatie van de 3). Er is een kans dat je het probleem al meteen aangepakt hebt, en je hoeft er nog niet eens iets 'extra' voor te doen. Maar aangezien je al een foutmelding over de lambdasonde krijgt, is de kans ook wel reëel dat die het gewoon opgegeven heeft. De problemen die je beschrijft, komen perfect overeen. Die is ook perfect zelf te vervangen, trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag zijn de bougies gewisseld. Het viel achteraf reuze mee, de twee buitenste cilinders kun je relatief makkelijk bij. Had de beschikking over een speciale punttang om bougiedoppen te trekken. Zonder was het toch lastig geworden denk ik. De doppen zitten vrij diep weggestopt en je komt er moeilijk bij. De bougies van de twee middelste cilinders zitten een klein beetje gedraaid in de kop en ook daar kun je met wat gepriegel bij.

Al doende heb ik wel een nieuw probleempje ontdekt en dat zijn gescheurde vacuum slangen vanaf de remcilinder naar boven. Die scheuren (heb er 3 gezien) verklaren waarschijnlijk ook de foutmeldingen.. Weet iemand of je deze met standaard slangen kunt vervangen of moet ik wat euros naar de vw dealer brengen ? Het gaat om de vacuumslang vanaf de remcilinder die naar boven loopt, is moeilijk te zien waar de slang heen gaat, het lijk richting gaskleppenhuis te gaan.

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even gegoogled en volgens mij is het onderdeel 1J0 612 041 AM wat gescheurd is. Het is dus de vacuumslang van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk en die schijnen regelmatig kapot te gaan bij alle VAG producten. Maandag maar eens bellen met m'n "vrienden" van de VW garage eens kijken wat me dat gaat kosten. Ben benieuwd, is het anders nog een idee om een dergelijke slang te vervangen met een ander soort slang? Het is immers gewoon een stukje kunststof leiding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de auto een hoog olieverbruik?

De 2.0 staan erom bekend veel olie te gebruiken, maar vaak is dit in combinatie met long life olie, als de uitlaat zo zwart is kan het ook olie zijn, lambdasondes worden ook lekker zwart en geven dan eerder foutmeldingen.

Ik zag in het filtertopic dat er nu 5w-40 ingaat dus dan zou bovenstaand niet meer opgaan.

Mijn auto heeft ook het 2.0 blok alleen met een andere code, de mijne gebruikt geen olie tussen de beurten in hoef ik niet bij te vullen. (laatste interval 17.000 km)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@busje dat had ik inderdaad ook bedacht, wat ik me dan wel afvraag is waar er verschillende typen slangen gebruikt worden. De harde voorgevormde die nu gescheurd is, en de rubberen slangen met zo'n nylon gaasje er omheen. Ik weet niet of ik het ongestraft mag verwisselen. Het is de vacuumslang van de rembekrachtiger en ik heb toch zoiets van al wat met de remmen te maken heeft moet toch goed zijn en ga je niet op beknibbelen.

@octa hij verbruikt momenteel nagenoeg geen olie, ik weet dat ze daar om bekend staan. De auto is tot nu altijd in onderhoud geweest bij een VW dealer, ik weet niet wat voor olie ze er daar in hebben gedaan. Er gaat nu 5w40 van Mobil in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er zo over denkt, zou ik er niet lang over praten en een originele slang/leiding kopen, misschien imitatie. Dat is dan beter voor de gemoedsrust.

Wij hebben ook een oud autootje Honda Civic bouwjaar 1991. Daar doe ik ook alles zelf aan. Als er iets aan mankeert zoek ik op het internet net zolang dat ik het goedkoopste nieuwe onderdeel kan vinden. En dat bestel ik dan,

Je kunt wel naar de sloop gaan, maar wat koopje dan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, vanmiddag "gewoon" een nieuwe besteld bij de dealer, slangetje kost 32,25 inclusief BTW. En dat om je remmen gewoon goed te laten werken en het aanzuigen van valse lucht te verhelpen, lijkt me dan niet eens zo heel duur ;-)

Komend weekend hoop ik dat het weer iets beter is en dat ik de rest kan doen (olie verversen, luchtfilter, oliefilter en de slang..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de slang zit erop en de beurt is uitgevoerd, was stiekem toch meer werk dan ik dacht. Om bij het slangetje te komen moest er veel aan de kant en het originele slangetje zat aan de achterkant met zo'n 1x vast slangenklem vast en moest losgemaakt worden en daar kun je natuurlijk amper bij. Andere uitdaging was het oliefilter loskrijgen, ook daar kun je niet of nauwelijks bij en is uiteindelijk met hamer en schroevendraaier gelukt..

Lang verhaal kort, alles is voor nu gedaan, storingen zijn ook gereset en nu maar eens kijken wat het verbruik gaat doen en of er nog foutmeldingen terugkomen.

Resumé, grote beurt met Olie, luchtfilter, bougies, vacuümslang en olieflter, totale kosten (95 + 32) 127 euro en een zaterdagmiddag hobbyen. Besparing ten opzichte van de dealer: 249 euro voor de beurt, bougie-kosten weet ik niet en het monteren van de slang is ook zo'n uurtje werk, dus reken in totaal maar op anders zo'n 500 euro bij de dealer.

Er stond overigens een andere melding in de ECU dan die ik eerder gepost heb en ook die zou terug te herleiden zijn op de luchtmassameter, dus ik vrees dat die ook nog vervangen moet worden.. Dan gaat er overigens een Pierburg in en geen Bosch, scheelt de helft en de Pierburg is kwalitatief beter dan die van Bosch. En bij Pierburg kun je de sensor los vervangen in plaats van de hele buis met sensor. (daar zal ook een deel van het verschl in kosten vandaan komen natuurlijk)

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat het allemaal gelukt is! Heel herkenbaar allemaal. Altijd is er wel een bout of in jouw geval filter dat niet los wil op de 'normale' manier en waar je tijd mee 'verliest' Dat van die slangenklem ken ik ook, terwijl ze die vaak perfect zouden kunnen plaatsen dat je er gemakkelijk bij kan, zitten die dingen meestal aan de kant waar je er net niet bij kan met een tang. Vaak helpt het wel om verschillende tangen te gebruiken.

Weer veel rijplezier gewenst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog de codes voor de liefhebbers:

16795 - Secondary Air Injection System

P0411 - 35-00 - Incorrect Flow Detected

17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)

P1128 - 35-00 - System too Lean

Mogelijke oorzaken wat ik heb kunnen vinden zijn een vacuüm-lek of een defecte LMM. Heeft iemand nog tips voor het vinden van een vacuüm-lek zonder volledige garageuitrusting?

Mocht je ooit toe zijn aan een nieuwe LMM, hieronder een link naar een overzicht van de verschillende motoren en welke Pierburg hierin kan:

http://www.denfi.nl/passat_lmm.html

Pierburg.xlsx

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe