Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik rij met een Octavia 1.6 diesel green line en het is opvallend dat de verwarming pas een beetje warmte begint te geven na minimum 10 km rijden. Is dit normaal of scheelt er iets aan de thermostaat? Zijn er nog eigenaars met een green line diesel die pas na een tijd rijden wat warmte krijgen in het interieur?

Om toch een beetje sneller warmte te krijgen in het interieur denk ik er aan om een stuk karton als afdekking te plaatsen achter de grill en voor de radiator. Wat denken jullie van deze oplossing?

Onze andere auto is een Nissan 1.6 benzine en die is veel sneller opgewarmd en geeft bijna dadelijk warmte af in het interieur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een diesel zal het langer duren voordat deze wat warmte afgeeft aan het interieur tegenover een benzine.

Hier een 1.4 tsi en na 6 km rijden zit ik niet meer in een koude wagen en dat is dan tegen 50km per uur nog niet de temp die is ingesteld te verstaan maar toch geen bittere koude meer.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is hoogstwaarschijnlijk niks mis met je auto, heel wat auto's hebben er last van, zeker diesels. Bij sommige merken/modellen worden weerstanden in het koelvloeistofcircuit gebouwd, zodat het koelwater elektrisch wordt verwarmd wanneer het te koud is. Dat is ook goed voor de motor, dan is die sneller warm. Er zijn ook eenvoudige systemen te koop om je grill dicht te maken (zoals met een stuk karton), er loopt hier trouwens een topic over.

Het heeft te maken met de hoge mate van efficiëntie van de moderne motoren, er is veel minder warmteproductie. Als het dan buiten nog eens koud is, blaast de koude wind in de motorruimte, waardoor de motor echt heel moeilijk opwarmt.

Een probleem met je thermostaat kan je trouwens ook uitsluiten, vroeger kon dat nog wel eens gebeuren, maar bij moderne wagens zou het motormanagement zeker een melding geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wat ervaringen met interieurverwarming in een Tesla:

http://www.teslamotors.com/forum/forums/climateheating-system-cold-weather

Het kan dus wel!

Maar om terug te komen op een O2 TDI; wees blij dat de motor zo efficient is! Het duurt idd wel ff voordat het blok op temperatuur komt. In de wintermaanden (ik heb 5 jaar in een O2 2.0 TDI gereden) kon het wel 15 minuten of langer duren. Nu had ik wel een model met climatronic en stoelverwarming. Dus na een minuutje begon de stoelleuning/zitting al warm te worden en dankzij de PTC elementen in het warme lucht circuit begon na enkele minuten ook het interieur al op te warmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hebben veel motoren die efficiënt draaien er blijft te weinig restwarmte over om het interieur te verwarmen. Een karton voor de radiator kan een oplossing zijn, maar niet vergeten om deze te verwijderen als het warmer wordt.

Het beste is een stand-verwarming aan te schaffen. Die kun je instellen op tijd en heb je nooit meer een koude auto. Op E-bay staan ze voor rond de € 1000,-- ,en daar kom de inbouw dan nog bij. Of je moet het zelf doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties

Ik heb inmiddels een stuk karton achter de grill geplaatst en vastgezet met een stuk elastische kunststof dat gewoon een klein beetje druk zet op de karton zodat die niet veel kan bewegen. De radiator is nu voor ongeveer 70% bedekt en vandaag heb ik gemerkt dat de verwarming inderdaad een stuk sneller warmte afgeeft (ongeveer na 6 km rijden terwijl ik eerst ongeveer dubbel zoveel moest rijden en dan kwam er nog nauwelijks warmte vrij).

Waarschijnlijk wordt de koude rijwind nu minder naar het motorblok geleid zodat dit wat sneller kan opwarmen.

De Green Line versie verbruikt inderdaad minder dan de normale motoren (motor valt ook automatisch uit bij stilstand) en waarschijnlijk is er dus minder restwarmte over in de winter om het interieur te verwarmen.

Dus gewoon een karton plaatsen als de temperaturen te laag zijn (ik heb inmiddels gevoeld na twee ritten van 20 km of de karton eventueel warm wordt maar dit was vandaag niet het geval, met een buitentemperatuur van ongeveer 3°C).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor mijn GL had ik vorig jaar een wintergrill voor het bovenste deel van de grill.

Dit scheelde niet echt veel.

Voor dit jaar heb ik een wintergrill voor het onderste deel gekocht. Deze werkt aanmerkelijk beter dan het bovenste deel. Die heb ik dan ook maar weg gelaten.

Vandaag 65 km naar huis over de snelweg, en scoor een verbruik van rond de 1 op 23.5 en dan zo tussen de 100 en 120 km/h

De temperatuur van de olie loopt op tot ongeveer 100 a 105 graden. De verwarming is beter bij de les. Ik ben dus een tevreden mens. 8-) 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

he James,

ik woon zelf in een omgeving waar we deze winter vaak onder de -15 zitten ....en ik vind het eigenlijk wel mee vallen!...

ik let er niet op wanner het nu warm word in de auto, we hebben ook een volkswagen met een grote diesel motor.. en als ik ze vergelijk ..( de VW heeft 8cylinders meer ..)

zijn ze beide redelijk snel op temp!-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe