Ga naar inhoud

Twijfel, inruilen of verder rijden....


The bone collector
 Delen

Aanbevolen berichten

Zo, de laatste dagen is de twijfel bij mij een beetje toegeslagen of ik mijn Felicia toch niet zou gaan inruilen. Ik heb hem pas 6 maand en rij er eigenlijk pas 4 maand dagelijks in, nu ongeveer 4000 km gereden. Ik ben nog altijd even 'verliefd' op mijn Felicia diesel, maar ik vrees een beetje dat er één dezer dagen een serieus defect aan zit te komen.

Waarom zou ik hem inruilen:

  • Koelvloestofverbruik dat ik niet thuis kan brengen, ik vind nergens een lek. Het verbruik ligt op ongeveer 1 liter op 4000km
  • Brandstofpomp is duidelijk ver aan het eind van haar leven. Vooral bij starten met koude motor hoor ik ze ratelen en houdt de auto erg in (al is dat maar 30 seconden). Ook in de hoge toeren verliest ze soms druk.
  • Sinds gisteren kraakt de versnellingsbak (of het vliegwiel) bij gas geven, maar er zit al heel wat axiale speling op de lagers, in ieder geval te veel. Had niet zo snel problemen daarmee verwacht.
  • Er zit nog steeds iets niet juist met de ophanging, die maakt af en toe geluiden die er niet zouden mogen zijn.

Waarom zou ik het niet doen:

  • In theorie kan ik alles zelf oplossen, al ben ik niet zeker over de brandstofpomp en versnellingsbak, eenvoudig lijkt me dat niet.
  • Heb er toch wel wat in geïnvesteerd, nieuwe remmen, distributieriem, V-snaar en nog wat kleinere zaken.

Ik had altijd een beetje het gevoel, ik rij en ik zie wel. Maar ik heb geen al te goed oog in de huidige defecten op middenlange termijn. Ik had gedacht om er ergens een 2 à 3 jaar mee te rijden, maar ik vrees dat ik dan op een bepaald moment zonder auto kom te zitten.

Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja een brandstofpomp is meestal een kostbaar iets

Meen me te herinneren dat voor een Jumpy dat op een 1000 euro kwam voor gereviseerde met montage.

Tel daar je andere gebreken bij op aan kosten en wat ben je dan kwijt aan euro's ?

En dan je afvragen heb ik dat er voor over of heb ik daar een knappe 2e hands voor ?

Het is heel simpel voor mij, ik kan de beslissing niet nemen die moet je zelf maken, simpel omdat ik niet in en niet wil kijken in jouw financieele plaatje wat je kunt besteden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk! Hij is ruim een aantal jaar al op de weg. De tijd is dus gekomen dat er iets moet gebeuren. Ga je voor de uitdaging dan houd je hem.

Ga je voor zekerheid dan wordt het inruilen binnenkort en kun je op zoek naar iets anders wat bij je past!

Het gaat zowiezo geld kosten, linksaf of rechtsaf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet (meer) wat deze auto je gekost heeft, maar heel erg veel zal het niet zijn gezien de leeftijd. En dankzij je handigheid heb je bij de werkzaamheden er aan behoorlijk bespaard op garagekosten. Ik zou dan de neiging hebben door te rijden totdat zich een (te) dure reparatie aandient. Heb je geluk, dan rijd je nog een hele tijd, heb je pech dan moet je op korte termijn uitzien naar een andere auto.

Dus, ook al omdat ik vermoed dat je nu al eigenlijk niet mag rekenen op een leuke inruilprijs: doorrijden!

N.B.

De Yeti die ik nu heb is de eerste auto die ik nieuw heb gekocht. Vrijwel al zijn voorgangers waren tig-de handjes waarvan ik de laatste eigenaar was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mijn idee was ook een beetje ingegeven door de mooie inruilprijzen die de constructeurs de laatste tijd geven, tot 2500 euro (wat toch wel echt veel is voor deze auto). En dan was ik er vanaf, van al de problemen die er zitten aan te komen (of al zijn eigenlijk).

Ik was er natuurlijk aan begonnen met het idee dat ik ging kijken wat het gaf. Maar als ik voor langere tijd zonder auto zit in de winter, leuk is anders natuurlijk....

Ik twijfel dus verder :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

Mijn idee was ook een beetje ingegeven door de mooie inruilprijzen die de constructeurs de laatste tijd geven, tot 2500 euro (wat toch wel echt veel is voor deze auto). ....

Ik vind het altijd een beetje lastig, dat zgn gestunt met mooie inruilprijzen. In Nederland is het vaak zo dat je ook korting kan krijgen als geen auto inruilt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De korting die je krijgt is die afhankelijk van wat je terug koopt of maakt dat niet uit. Kijk als je een mooie gebruikte auto vind voor € 5000,-- en je krijgt € 2.500,- terug voor je oude auto. Dan loont zich dat zeker de moeite.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij elke aankoop die je doet ligt de inruil anders! Logisch ook omdat het bedrijf verschillende opties heeft met de oude Felicia.

Stoot het bedrijf de Felicia door of gaan ze hem toch proberen zelf op te knappen, dus shoppen loont!

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de auto rijden tot op het bot als er niet te veel kosten aan zijn.

Neem nu wat je van inruilwaarde krijgt reken daar de mogelijke kosten bij die er aan zitten te komen. En dan moet u zich afvragen of het dit nog wel waard is. En als je hem wegdoet moet het wel voor een beter exemplaar zijn natuurlijk.

Heb hier ook een wagen van bijna 15 j wel max 1000€ euro kosten is het meer dan gaat hij weg, en mag ik terug met de fiets naar het werk :P

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus die vier maand later zijn de laatste kosten als er dan nog kosten komen is het dag auto en welkom fiets.

En ja dan zit ik er 200€ over maar dat is het dan ook.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja wat wil je eventueel als nieuw kopen ?

Een Citigo nieuw of een fabia knap 2e hands van een 2 of 4 jaar oud ?

Denk dat als je komt zonder inruil dat je een betere prijs kunt maken dan als je met de felicia als inruil komt

En waarschijnlijk wordt er zelfs nog gezegd, meneer Beentjes verzamelaar het is beter dat u die auto zelf verkoopt want wij geven alleen nog de oud ijzerprijs ervoor !

Dus tsja afwegen voor jezelf en eens met 1 of meerdere dealers om de tafel gaan zitten

En eens wat prijzen met nieuwe wagens en met knappe tweede hands wagens laten maken en dan daar je uiteindelijke conclusie uit trekken.

Want zoals gezegd al, ik kan en wil niet in je portomonee kijken wat je wel en niet kunt uitgeven aan euro's.

En dat is een factor die dus echt wel meespeelt.

Als ik in me eigen portomonee kijk dan is dat gelukkig nog steeds een conclusie van inruilen en nieuw aanschaffen, maar dat is vanuit mijn portomonee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het altijd een beetje lastig, dat zgn gestunt met mooie inruilprijzen. In Nederland is het vaak zo dat je ook korting kan krijgen als geen auto inruilt.

Tsja wat wil je eventueel als nieuw kopen ?

Een Citigo nieuw of een fabia knap 2e hands van een 2 of 4 jaar oud ?

Hier is Belgie, zitten die kortingen toch wel redelijk hoog. Bijvoorbeeld een Ford Fiesta. 1500 euro korting + 2500 euro in ruil voor mijn versleten Felicia. En deze heeft al airco, radio, enz.. Enkel nog 5 deurs versie en hij is compleet.

http://www.nl.ford.b...ren/Ford-Fiesta

Skoda Fabia HTP go is er al voor 8290 euro (daar zouden dan wel nog metaalkleur, afstandsbediening en misschien airco bijkomen), dan zit ik nog niet aan 10.000 euro.

Mocht er nu niets aan mijn huidige zijn, dan zou ik zeker verder rijden. Het probleem is, dat ik weet dat er grote mankementen zijn, en ik weet niet hoeveel kilometer hij nog door kan zonder dat iets het begeeft. Op dat moment kan ik nog inruilen natuurlijk, er staat nergens bij vermeld dat hij nog moet rijden als ik inruil :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook al eens een optelsom gemaakt wat het je kosten gaat om de Felicia helemaal op te knappen ?

Daarna zul je moeten afvragen wil ik dat nog spenderen aan deze auto. Alles wat je aan de Felicia uitgeeft wordt die niet meer waard. Je krijgt bij inruil €2500,- dat worden er dan b.v. niet €3000,--.

Stel je komt op €2000,-- kosten en je besluit er nog 3 jaar mee te rijden, hopelijk zonder problemen, dan loont zich dat denk ik.

Het is altijd een gok of opknappen of een 'nieuwe' gebruikte kopen. Want daar kun je ook pech mee hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle problemen nu door de garage laten oplossen, ik vermoed dat ik rond de 3000 euro uitkom (versnellingsbak en brandstofpomp alleen kosten heel wat).

Om mijn verhaal wat duidelijker te maken. In mei van dit jaar kocht ik deze Felicia, maar wel met het idee dat hij goedkoper moest blijven dan een nieuwe in dezelfde klasse. Voor een nieuwe reken ik dan afschrijving + wat extra kosten aan verzekering. Ik heb heel wat zelf vervangen (homokineet, radiateur, motorsteun, koplamp, nieuwe remmen, schokdemperveer, draagarm) en laten vervangen (distributieriem + v-snaar).

Om dus maar te zeggen, het budget aan wat ik wou uitgeven (dat was 1300 euro, aankoop inbegrepen) is op voor dit jaar, als ik nu nog iets moet betalen is het gewoon te veel. Ik ga echt geen nieuwe brandstofpomp en versnellingsbak monteren nu. Het is een gok die ik al eens genomen heb in mei, maar blijkbaar verkeerd gegokt, er komen problemen bij. Bovendien zijn het serieuze problemen, die ik misschien niet eens zelf meer kan oplossen.

Ik geef dus niks meer uit (naast onderhoud natuurlijk), hij blijft rijden of hij valt in panne en dan bekijk ik of ik het zelf kan (met vervangstukken van mijn vorige Felicia). Als hij volgend jaar haalt, wil ik terug wat geld uitgeven, maar opnieuw, het moet goedkoper dan een nieuwe blijven . In feite dus het principe dat Snelle ook gebruikt, anders kan je er blijven geld inpompen terwijl ik goedkoper uit ben met bijvoorbeeld een nieuwe Fabia, dat lijkt me al te gek.

Vandaar, als ik de huidige inruilkortingen zie, zou ik dan niet beter het zekere voor het onzekere nemen en inruilen?

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar in het begin van het nieuwe jaar beginnen ze allemaal weer op 0.

Dus eind dit jaar moeten targets nog gehaald worden vandaar dat ze graag wat extra willen geven in deze tijd tot 1 januari.

Tuurlijk geven ze in januari ook nog korting alleen minder dan tot 1 januari. Gegarandeerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

goedkoper uit ben met bijvoorbeeld een nieuwe Fabia, dat lijkt me al te gek.

Dat is niet helemaal waar. Op een nieuwe auto schrijf je af. En dat kan na 3 á 4 jaar ook de helft zijn van wat die gekost heeft. Maar dat zie je pas als je er vanaf wil.

Autorijden kost nu eenmaal altijd geld. Op een nieuwe heb je de afschrijving, en op een oudere wat meer onderhoud/reparatie.

Maar dat moet dan wel in evenwicht zijn anders kun je beter voor nieuwe of jong gebruikte gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe