Ga naar inhoud

Bouten gasveren achterklep zitten los...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik had het wel eens gemeld bij de garage, dat tijdens het openen/sluiten van de achterklep ik zo'n soort van knak geluid hoorde, net alsof er iets verschoof of niet helemaal netjes past o.i.d. Zouden ze naar kijken, niks gevonden...

Vandaag was ik de kofferbak wat aan het reorganiseren en wederom irriteerde ik me aan dat geknak als je de kofferbak open/dicht deed. Toch maar eens goed onderzocht, en wat blijkt?

De gasveren zitten aan een soort driehoekig profiel, met twee grote bouten in de achterklep bevestigd. Aan één kant zag je al duidelijk dat het zwarte metalen profielstuk al schuifsporen had achtergelaten in het gelakte gedeelte van de achterklep. Afijn, de juiste torx erbij gepakt en maar eens aangedraaid...nog erger, die bout zat gewoon 4-5 hele slagen los! :o

De andere bout kon ik makkelijk een complete slag aandraaien.

Andere zijde ook maar eens gecontroleerd, en die zaten ook nauwelijks handvast. Terwijl hier toch forse krachten op uitgeoefend worden.

Alles zorgvuldig en strak aangedraaid en de achterklep sluit makkelijker en soepeler (zonder knakgeluiden) dan ooit! :D

Hoezo gaat men tegenwoordig voor vakkundige controle en advies naar de garage? :gestoord:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt? Meen je dat nou? Zouden die 'deskundigen' dat vergeten zijn?

Och, gut-o-gut.

Ik kan me notabene nog voor de geest halen dat de monteur de achterklep een paar keer open en dicht deed (om o.a. het reservewiel te checken en slotbouten te pakken) en je zag 'm kijken van 'he, ik hoor iets...''

Maar niet verder kijken of onderzoeken, neuh, dat staat niet mijn functieomschrijving... :angry:

  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net hetzelfde gemerkt bij mijn auto. Koffer ging niet heel vlot vanzelf open. Eerst dacht ik dat de gasveren bijna versleten waren, maar toen ik het eens nader bekeek bleek hetzelfde probleem, bij mij zitten de veren gewoon met een bout rechtstreeks in de kofferklep geschroefd. Eén bout was bijna volledig los. Aangedraaid en hups, probleem weg omdat de druk weer gelijkmatig over beide veren wordt verdeeld. Auto is 13 jaar dealer onderhouden geweest door de vorige eigenaar.

Je kan je inderdaad de vraag stellen of ze dat in de garage niet merken. Bij mij moet de koffer ook zeker open gedaan zijn voor de technische controle, maar niemand zegt er wat van.

Eerlijk gezegd zeg ik de laatste tijd ook gewoon in de garage wat ik verwacht in plaats van benamingen als klein en groot onderhoud, of wil je er eens naar kijken (als ik het niet zelf doe). Neen, gewoon aanduiden wat ze moeten vervangen en wat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens, maar dat zie zo toch wel bijna overal gebeuren ongeacht welke discipline ze hebben.

Hoewel ik moet zeggen dat ik nu bij mijn garage hier geen problemen mee heb. Ze kijken zelf ook goed rond of alles in orde is, zoals de punt van een ruitenwisser die een keer bij een auto kapot was. Het rubber kon er zeg maar uitlopen. Wie ziet dat nou bij normaal onderhoud?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie ziet dat nou bij normaal onderhoud?

Heb je volgende keer een moeilijkere vraag ?

Wie ziet dat ? wel de monteur bij jou dealer dus ! :P

Maar goed ik zit ook in service en onderhoud, en laatst naar een pomp toe die 2 maanden ervoor jaarlijks onderhoud had genoten.

En nu was de aandrijfstang gebroken, dit is een stang van hard metaal van 12mm dikte.

En inderdaad hij was finaal doormidden.

Tsja heb je dat niet tijdens jaarlijks onderhoud dan gezien ?

Nee niet gezien inderdaad, en breuk bekijkend was het ook niet van te voren te zien omdat er geen oude breuksporen inzaten.

Dus dat ding is van ene moment op andere gebroken.

Maar ook met losziitende moeren en bouten, hou er wel rekening mee dat ook een wagen onderhevig is aan trilingen rek trek bewegingen , warm koud worden van onderdelen en dus allemaal factoren waardoor bouten en moeren los kunnen komen en soms binnen een maand

Dus om alles altijd maar op een monteur te gooien vind ik in deze ook niet fair

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Dus om alles altijd maar op een monteur te gooien vind ik in deze ook niet fair

Het was al enige maanden het geval, dat 'geknak' en ik had het al eens gevraagd bij de garage.

Maar ze hebben er gewoon niks aan gedaan...

Dus ja, ik gooi het op de nonchalance en desinteresse van de garage...

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja als het dan al maanden is en je hebt geen linker handen dan kun je zelf ook dat doppie 10 met ratel erbij pakken en ff vastdraaien

en doe je dat niet kun je dat ook benamen als nonchalance van je eigen spullen.

Maar als ik dit soort dingen heb en ik breng de wagen de dag voor de servicedag bij de dealer dan geef ik ook dingen op die aandacht nodig hebben.

En als ik dan aan eind van de dag mijn eigen wagen weer kom ophalen dan krijg ik op papier te zien wat ze hebben gedaan.

Hierna loop ik naar mijn wagen en controleer ik de dingen die ik heb opgegeven ook gedaan zijn !

Zoniet omdat ze vergeten zijn om welke reden dan ook krijgt de baliemedewerker dan meteen te horen en zodoende is bij me roomster deze toen weer de garage ingereden en hebben ze het alsnog gefixt !

Dus hiermee zeggende is het altijd heel makkelijk om een monteur af te bekken in welke vorm dan ook, maar er ligt ook een stukje van het geheel bij jezelf in deze, want je moet gewoon alles even ter plekken controleren of het is uitgevoerd !

Het is een over en weer spelletje zeg ik altijd maar, en als het allemaal in gemoedelijke toestand gaat en je niemand een trap tegen de schenen geeft ( woordelijk) dan word er veel gedaan en ook op het laatste moment.

Althans dat is mijn ervaring met mijn dealer !

En wil geheel niet zeggen dat mijn dealer vlekkeloos is , maar door open en eerlijk tegenover elkaar te zijn kan ik niet anders zeggen dat op soms een klein dingetje na alles wordt gedaan zoals ik de dag ervoor heb opgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moet me helemaal bij EdK aansluiten. Daarnaast kunnen ze niet alles elke keer controleren dan kost dat nog meer tijd mits dit aangegeven is door de klant. maar goed ook niet iedereen kan alle problemen opzoeken of zijn daar niet snugger genoeg voor. Kunnen ze ook niks aan doen. Anders zouden alle problemen wel in een keer opgelost kunnen worden en hadden we ook geen oorlogen enz

aangepast door Antera
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, zelfs de intelligentie om zelfstandig een paar boutjes aan te draaien en het kostbare product van de klant met aandacht tegemoet te treden, is een kwestie van 'te hoog gespannen verwachtingen'??

Blijkbaar verwacht ik dan altijd teveel? Dat mensen gewoon hun werk doen en niet met de pet er naar gooien? (ongeacht of ze een pet hebben, om die flauwe grapjes voor te zijn)

Whatever.

En even voor alle duidelijkheid Ed, ik ben altijd uiterst correct en vriendelijk bij de garage. En dat kun je van hun niet zeggen... (zo heeft het maanden geduurd voordat ze hun excuus aanboden voor het feit dat ze me voor leugenaar uitmaakten vanwege dat akkefietje met de missende olietemp. weergave)

Ik vraag of ze naar iets willen kijken en dan moet ik alles letterlijk, schroefje voor schroefje gaan controleren? M.a.w. je vertrouwt de garage voor geen meter? Ik heb/had er vertrouwen in dat ze hun werk correct en met de nodige zorgvuldigheid uitvoeren. Maar zoals PC-fre@k al zei, die mentaliteit schijnt tanende te zijn. Het is blijkbaar niet 'cool' om betrokken te zijn bij je werkzaamheden...

Zou wel zulk soort artikelen verklaren:

"In totaal telt de hoofdstad maar liefst 104.000 inwoners met een IQ dat schommelt tussen de 70 en de 85."

Geeft toch te denken? :huh:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet nu even niet meer waar je het over hebt hoor ?

Ik heb het allereerst er geheel niet over dat jij onvriendelijk bent bij je dealer !? of toch wel ?

Wat jouw IO hiermee te maken heeft snap ik al geheel niet ?

en je verhaal van de leugenaar kan ik even niet plaatsen in het verhaal met de gasveren !?

Maar zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen met zijn dealer !

Ik geef hem op de punten die buiten de reguliere service beurt aandacht behoeven

En neem aan dat hij dat dan oppakt

En bij terugkomst de volgende dag kontroleer ik het zij alleen het zij met de dealer de punten die ik heb opgegeven !

En dit gaat op een normale en vriendelijk wijze van beide kanten, en zoals ik zij dat hij wat vergeten was , dan ga ik nog ff een bakkie drinken en wordt het ter plekken opgelost

En hieruit maak ik toch op dat men zeker betrokken is bij de werkzaamheden.

En komen ze dat allemaal niet na ?????? tsja simpel zijn nog genoeg andere dealers in mijn woon en werk omgeving !

En dan is het bye bye

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een regelrechte schande als er ergens een schroefje los blijkt te zitten, want dat hadden ze bij de garage moeten vast zetten. Een dergelijke attitude is toch te gek voor woorden? Denk echt dat ergens anders een schroefje los zit dan.

aangepast door Rosinfield
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hook, volgens mij heb je alle gelijk van de wereld en begrijp ik eerlijk gezegd de reacties niet als een soort tegenwerping van jouw verhaal.

Hook begint zijn schrijven met: Ik had het wel eens gemeld bij de garage, dat tijdens het openen/sluiten van de achterklep ik zo'n soort van knak geluid hoorde, net alsof er iets verschoof of niet helemaal netjes past o.i.d. Zouden ze naar kijken, niks gevonden......

Dus ze zouden er bij de garage naar kijken! Dat hebben ze misschien wel gedaan, maar blijkbaar meer niet. Ik ben met Hook eens dat een garage dan onder maat werkt. Heeft niets te maken met vergeten of wat dan ook. Hook, ik zou ook geïrriteerd raken van zulk prutswerk. Waarom, omdat ik zelf mijn werk altijd serieus doe en ik dat ook verwacht van anderen. Het garagetarief is tegenwoordig van een niveau dat ik topwerk mag verwachten. Verwachtingen zijn dus nooit te hoog als je 90 euro/uur moet betalen.

Gelukkig werken vliegtuigmonteurs beter dan mening automonteur.

Overigens gaat mijn auto na de garantie altijd in eigen onderhoud en dat is mij altijd goed bevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lopen hier niet 2 zaken een beetje door elkaar? Wat EdK aangeeft, is mijn inziens correct, maar dan haal je zelf al de aandachtspunten boven. Meestal vind ik dat een garage/dealer dat over het algemeen heel netjes oplost.

Wat Captain Hook aanhaalt is toch wel degelijk dat de monteur het had gemerkt, en er niets aan gedaan heeft. Goed, stel dat de veer vanbinnen 'knakt', dan zou het ook sterk zijn om zomaar dingen gaan te vervangen terwijl alles goed werkt. Maar net zoals in mijn voorbeeld, het duurt echt 10 seconden voor je doorhebt dat die bouten los zitten.

Edit: naar aanleiding van de post van Gerardus die ik net zie, had ik het blijkbaar niet goed gelezen. Captain Hook heeft het probeem zelfs gemeld, nu ja, dan is het zelfs nog wat triester, dat kan iedereen die zelfs geen verstand heeft van auto's zo zien en oplossen!

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Gerardus helemaal gelijk, alleen als je het al maanden hebt en je geeft het aan bij de dealer

en je komt erna je wagen ophalen dan controleer je volgens mij als eerste of het uitgevoerd is ?

En zo niet dan loop je die winkel toch weer in ? Ik wel zoals ik ook al aangeef.

Dus dan heb ik zoiets van ja de dealer/ monteur heeft zijn werk niet volledig gedaan

Maar je bent dan zelf ook nalatig om je opgegeven punten niet te controleren of het gedaan is !

En ben ik van mening dat je er uiteindelijk zelf ook debet aan bent !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is natuurlijk niet zo dat dit voor elke garage geldt. Zelf ben ik uitermate tevreden. Men doet wel degelijk dingen uit eigen beweging, vaak zonder extra kosten, enz. Misschien wordt het dus tijd in zo'n geval je eens elders te gaan orienteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Gerardus helemaal gelijk, alleen als je het al maanden hebt en je geeft het aan bij de dealer

en je komt erna je wagen ophalen dan controleer je volgens mij als eerste of het uitgevoerd is ?

En zo niet dan loop je die winkel toch weer in ? Ik wel zoals ik ook al aangeef.

Dus dan heb ik zoiets van ja de dealer/ monteur heeft zijn werk niet volledig gedaan

Maar je bent dan zelf ook nalatig om je opgegeven punten niet te controleren of het gedaan is !

En ben ik van mening dat je er uiteindelijk zelf ook debet aan bent !

In dit geval heeft de dealer wel aangegeven het probleem onderzocht te hebben, en niets gevonden te hebben. Moet je dan zelf beginnen controleren of er toch niets iets te vinden is? Met een gasveer kan dat nog, maar wat met een ander probleem?

In dit geval komt het er eigenlijk op neer dat er helemaal niet gezocht is naar de oorzaak (anders was het zeker gevonden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel simpel

Als ik beroepsmatig een installatie maak voor een klant van mijn werkgever dan doe ik dat als monteur naar volle overtuiging en netheid

Maw ik ga altijd van een standpunt uit dat als ik iets maak ik dan kijk of ik hetzelf ook zo bij mezelf zou willen hebben.

En ik denk dat elke techneut dit wel zal hebben die instelling.

Maar ook ik wordt bij oplevering gecontroleerd en loop ik dus met de klant langs de nieuw gemonteerde dingen langs !

En dat is geen wantrouwen van een klant, maar puur controle op wat hij heeft afgesproken met je !

En ondanks dat je met de volle 100% inzet en liefde voor je vak het hebt gemonteerd kun je ook iets over het hoofd hebben gezien waar je dan op gewezen wordt.

Maw ik blijf van mening dat al heb je iets doorgegeven aan een monteur, dat jij bij ophalen van je wagen ( in dit geval) de opgegeven punten even naloopt ! het zei alleen het zei met de monteur en indien het nog aanwezig is of dat er niet naar gekeken is dan meld je dit en laat je het ze even alsnog verhelpen.

Maar om dan te zeggen dat het allemaal maar slecht is ( in andere bewoording ) vind ik te ver gaan !

En vind je dat het wel zo is , prima maar ga dan een andere dealer zoeken die wel aan je wensen voldoet in jouw ogen.

Is toch simpel !

In dit geval heeft de dealer wel aangegeven het probleem onderzocht te hebben, en niets gevonden te hebben. Moet je dan zelf beginnen controleren of er toch niets iets te vinden is? Met een gasveer kan dat nog, maar wat met een ander probleem?

In dit geval komt het er eigenlijk op neer dat er helemaal niet gezocht is naar de oorzaak (anders was het zeker gevonden).

Dan is het toch simpel, ga je naar een andere dealer die wel aan je wensen voldoet, maar dan blijf je toch niet doormodderen en mopperen over die dealer !?

Ja ik ben daar erg makkelijk in hoor en zeg het ook tegen mijn dealer !

Als hij me bedonderd of afzet of dat ik niet tevreden ben over hem dan krijgt hij dat te horen en als het dan aanblijft dan is hij me kwijt als klant !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets over het hoofd zien kan altijd. Maar de dealer zegt hier expliciet, meneer Hook, ik heb het nagekeken en er is niets te vinden. Nu, dat is niet waar, want het probleem was heel simpel te vinden, in een oogopslag als het ware.

Dan kan je inderdaad terug naar binnen gaan en nogmaals vragen om het na te kijken en op te lossen. Maar in feite was het gewoon aan de dealer om daadwerkelijk het probleem aan te pakken en geen ***verhaal te verkopen.

Dan vind ik wel dat er een reden is om niet helemaal tevreden te zijn. Met een gasveer is het helemaal niet zo erg, maar stel dat je trillende remmen hebt of zoiets, of een distributieketting die ratelt. Neen hoor meneer, nagekeken en niets te vinden. Dat is niet de service die je verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe