Ga naar inhoud

Welke trekhaak?


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Hierover een paar vragen.

De Wagen (een Skoda natuurlijk wat dacht je).

SuperB Combi Benzine 1.4 TSI

1. Welk merk?

2. Afneembaar of vast?

3. Een elektrisch wegklapbare of manueel verwijderen van de kogel?

4. Op wat te letten zodat de trekhaak geen vluchtheuveltjes kust (merkafhankelijk)?

5. Als men een aanhangwagen aankoppelt is er een hulpmiddel tegen slingeren beschikbaar. Als ik dit bij de dealer laat monteren zal deze dit activeren kan een derde partij dat ook aangezien ze vragen of er een boordcomputer aanwezig is?

Heb hier een site gevonden met wat info http://www.trekhaken.../downloads.html

Ben aan het twijfelen of ik de trekhaak zou laten installeren door de dealer of een derde partij.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de "orginele" eraan zitten. Die wordt er trouwens gewoon ondergehangen door de dealer en is meen ik gewoon een Westfalia of een Thule...

Het is een vaste en daar ben ik eigenlijk wel blij om. Omdat hij er altijd op zit is ook het "parkeren" veiliger, niet alleen van mij (PDC helpt mij daarbij) maar ook van anderen die misschien op het idee komen hem wel erg strak op die van mij te plaatsen. Daarnaast heb ik ooit in het schemer in Oostenrijk een garagedeur geraakt omdat die altijd openstaat, maar onze vriend Ernst hem even dicht had gedaan en ik dat niet goed (genoeg) gezien had. Het gevolg was een plankje kapot in de deur en geen enkel effect op mijn auto (Ford Focus, zonder PDC...). Als je een afneembare hebt en hem er ook afhaalt is de passieve veiligheid natuurlijk weg. Laat je hem erop, kan die ook zo maar "weg" zijn.

Op een Duits forum was er overigens ook al eens de discussie over trekhaken achteraf inbouwen door Sjaakie op de hoek. Daar was de trekhaakboer vergeten de trekhaak aan te melden bij Canbus en was er altijd een waarschuwing als hij er iets aan had hangen dat stroom gebruikte (is voor Canbus lekstroom). Daarnaast werden de piepjes van de PDC niet uitgeschakeld bij het achteruit rijden. Bij een officiële/ aangemelde versie laat hij in het display ziet dat er een aanhanger achter zit en houdt de bolide zijn mondje. Waarbij de electronica (ESP) ook nog eens waat dat er wat achterhangt (nooit getest/ gemerkt trouwens...). ESP heeft er wel een speciaal programma voor maar ik weet ik echter niet hoeveel dat uitmaakt.

Last but not least is een vaste trekhaak goedkoper, voor krenterige Nederlanders erg belangrijk, maar ook in België misschien niet onbelangrijk ;) .

Bij een mooie Superb loop je misschien tegen hetzelfde probleem aan dat ik ooit had met mij Octavia. Daar was het plaatje van de stekker verkeerd gemonteerd (gaatje te hoog en dus plaatje te laag) waardoor bij bijna elke vluchtheuvel die "dikke kont" van de Octavia net even 2 cm speling tekort kwam en "bonk" deed. Op een "speciale" weg in het veengebied in Duitsland bij Meppen (met de passende bijnaam Rollercoaster) kwam die bij 30 km/h al op de trekhaak.... Daarnaast het probleem van 3 meerijders die bijna moesten overgeven en een hersenschudding hadden opgelopen, wat een weg: gaaf! Als je de trekhaak eronder hebt en in de buurt bent zou ik hem daar dus even testen, ESP is gewenst/ verplicht!

De Superb heeft ook zo'n dikke kont/ overhangend gedeelte. De oplossing was: het plaatje gewoon wat hoger monteren (gaatjes allemaal netjes aanwezig). Bij de Yeti heb ik daar geen last van omdat die achterkant 30 cm korter is dan die van de Octavia (vandaar ook die kleinere kofferbak).

aangepast door Sodela
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor een vaste gaan. Die zat er bij mij ook op (ik gebruik hem wel nooit), en tweemaal voorgehad dat iemand lichtjes tegen mij gereden is. Bumper achterligger gedeukt, gebroken, maar dan heb je zelf niets te herstellen :)

Tot zover mijn bijdrage, ik ken niets van trekhaken. Alleen dat je die op een Felicia heel eenvoudig zelf zou kunnen monteren, alle gaten zijn reeds geboord. Maar ik weet niet hoe gemakkelijk dat op een SuperB is.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

In handige links staat een link mbt de VAG?COM modules mbt de trekhaken

Dus kun je het de garageboer het om de hoek laten doen en dan bv bij antera laten activeren in vagcom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het gewoon bij de dealer doen (zeker met jouw wagen). Ik heb weleens afwerkingen gezien waar je niet blij van wordt (ja ok, dat was via de dealer, maar daar heb je wel meer invloed dan een willekeurige toko). Ook moeten ze hem even aanvinken als module en je parkeersensoren even virtueel bijstellen (optie).

Zelf heb ik een vaste, ideaal als afweergeschut. Mijn vader heeft een losse, dopje/klepje raakt zoek, gaat roesten, wordt je alsnog van achter aangereden, kortom hij zit er gewoon altijd op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tip: afneembare Westfalia, gemonteerd door een specialist (met verstand van zaken) of de dealer.

Electrisch wegklapbaar is er bij mijn weten nog niet voor de S2C, hoewel Thule er wel een levert voor de S2 Twindoor... (?!?).

Misschien nog beter: neem het origineel, dat lijkt op de Westfalia, maar komt van de fabriekstoeleverancier uit Tsjechië (Prof Svar)

ak11-ps.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn Honda zit reeds 14 jaar een vaste trekhaak op en daar is inderdaad nog geen kusjes schade te zien.

Bij de S2 is er al een kleintje grrrrrrrrr.

Heb hier wat prijzen gekregen.

geen wegdraaibare trekhaak leverbaar.

de prijs voor een vaste trekhaak met montage, elektr. 7-polig met originele bekabeling aan can-bus (en door ons te programmeren voor PDC uitschakeling) is :  418 euro btw incl.

de prijs voor een zichtbaar afneembare trekhaak alles incl. is :  578 euro btw incl.

de prijs voor een onzichtbaar afneembare trekhaak alles incl. is :  630 euro btw incl.

Staat wel niet bij welk merk het is maar daarvoor kan ik nog eens bellen.

Mijn tip: afneembare Westfalia, gemonteerd door een specialist (met verstand van zaken) of de dealer.

Electrisch wegklapbaar is er bij mijn weten nog niet voor de S2C, hoewel Thule er wel een levert voor de S2 Twindoor... (?!?).

Misschien nog beter: neem het origineel, dat lijkt op de Westfalia, maar komt van de fabriekstoeleverancier uit Tsjechië

HeMi24

Waarom een Westfalia of nog beter een origineel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vaste Westfalia haak en heb daar eigenlijk geen klachten over. Wat misschien wel iets is om rekening mee te houden: Bij mijn greenline hangt de achterkant standaard al iets lager dan normaal. Met een kogeldruk van 75 kg en volle bepakking hangt ie al gauw op z'n kont. Als ik vaak op pad zou gaan met een aanhanger zou ik er denk ik hulpveren onder (laten) zetten. (sterker nog, dat overweeg ik sowieso al)

Wat je bij puntje 5 bedoeld is denk ik de trailer stability control, dat is aanvullende functionaliteit bovenop de ESP van je auto. Wat ik begrepen heb hoeft dit er niet altijd op te zitten. In mijn geval is dat wel het geval en is het ook geactiveerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Fabia hetzelfde, die is bovendien zo zacht geveerd achter dat je als er mensen achterin zitten bij de verkeerde drempels toch al de trekhaak raakt. In mijn geval zit er een haak aan de haak die mijn trekhaak netjes beschermd. Maar al zit er een aanhanger achter dan zal die inderdaad erg laag over de drempel gaan :P

Foto van de Skoda hulpkoppeling (verplicht)

trekhaak Met Oog Zij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekend verhaal van met name de Fabia GL die net wat lager bij de grond ligt en echt met de pink door de knieën te duwen is. Op zich wel fijn bij een ongelijkmatige weg (de kont lijkt dan rechtdoor te varen) maar als je dus een beste drempel te pakken hebt zakt ie net te ver door z'n knieën en tikt hij even de drempel aan (in mijn geval met de onderzijde van de hulpkoppeling). Bumper raken kan in ieder geval niet, ook niet zonder trekhaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bon, door dit topic toch ook maar eens terug gaan denken over een trekhaak, is iets die ik eigenlijk wou, maar vergeten te bestellen ben bij de leasing. Heb nu juist nog paar goedkeuringen nodig om hem te laten plaatsen, 611€ voor een originele afnembare geplaatst door de dealer. Het verschil in al de prijzen die mij gegeven werden (door de dealer aangezien dieteren lease enkel dit toelaat) was te klein om niet voor een originele te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe