Ga naar inhoud

maximum belasting sigarettenaansteker(s)


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

In het boekje staat dat via de sigartettenaansteker niet meer dan 120W mag lopen. In het boekje staat ook dat de sigarettenaansteker en de 12v-voeding in de kofferbak samen op 1 zekering zit. Ik heb die zekering bekeken, en die is 15 ampere.

Mij lijkt In ieder geval dat de belasting van beide aansluitingen optelt, en het dus samen niet meer mag zijn dan een bepaalde waarde. Maar wat die waarde is blijft wel vaag, want 15 ampere geeft wel een max belasting van 180W. Klopt die max 120 W dan wel?

Achtergrond van de vraag is dat mijn 12naar19v.adapter voldoende vermogen heeft voor twee laptops tegelijk, waarvan beide adapters opgeteld een vermogen van 129,2W hebben. Het verlies van de 12naar19v.adapter is zo'n 12,5 procent, dus dan kom ik uit op max 145W, maar dan loop ik dus tegen de bottleneck van de max-belasting van de sigarettenaansteker op. In ieder geval blijf ik daarmee voor de zekering binnen de marge, maar zijn er misschien nog andere zaken waardoor ik toch die 120W moet respecteren?

Praktisch zal al dat vermogen er waarschijnlijk nooit lopen, dat zou volgens mij alleen gebeuren als beide laptops een volledig lege accu laden en vol vermogen bewerkingen aan het doen zijn, wat nooit zal voorkomen. Maar ik wil wel graag weten of het (theoretische) risico aanvaardbaar is als het zich zou voordoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedrading (en eventueel daarmee in serie geschakelde andere verbruikers) zijn berekend op een maximale continue belasting van 120Watt (± een paar Watt tolerantie) op de betreffende aansluiting. Er zit echter een 15A zekering in, zodat er wat "ruimte" is voor pieken, voordat de zekering er uit klapt. Dit omdat verbruikers nooit echt een bepaald constant stroomverbruik hebben en vaak ook bij inschakelen even een stroompiek kunnen hebben (bijvoorbeeld versterkers, elektrische verwarmingselementen).

Als er een 10A zekering in zou zitten, zou deze er al uit klappen met 115-125Watt piekbelasting (gerekend met zo'n 5% tolerantie in de zekering) en dat wil je niet. De maximale, continue belasting is dus altijd fors lager dan de maximale piekbelasting, wat betreft een bepaalde zekering c.q. stroomlijn.

Nu, in jouw geval: als op die betreffende zekering echt alleen maar de sigaretten-aansluiting zit, dan zal het in de praktijk waarschijnlijk wel goed gaan als je met 140 Watt belast, i.p.v. de opgegeven 120Watt. Maar dat wil niet zeggen dat je vrij blijft van risico's!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dit even navragen bij de dealer (of ze samen zitten), en eventueel een van beiden laten omprikken (er zijn lege plekken beschikbaar). Indien mogelijk zou je een sterkere aansluitingen kunnen laten plaatsen met de juiste bedrading en aansluiting.

Laptops (zeker die kleinere) gebruiken trouwens lang geen 65 Watt. Op 220 (of 230 wat het eigenlijk is) ligt dit meer in de buurt van 30-40 watt afhankelijk van de specs/gebruik en laadstand van de accu. Ik weet natuurlijk niet wat jouw adapter daar van maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is maar 1 manier om erachter te komen of het goed gaat volgens mij ;)

Even ervan uitgaande dat een notebook zowel op de voeding (zonder accu erin) als op de accu kan werken hebben we hier te maken met de wet van Kirchoff. Oftewel de stroom op een knooppunt is altijd 0. Dat betekend dus dat als je de accu laadt en de notebook aanstaat er zowel stroom getrokken wordt voor het laden als voor de werking van het apparaat. Het opgenomen vermogen van een notebook met een lege accu kan dus best wel eens aardig oplopen. Als ik dan even voor het gemak de voeding van m'n Dell (Latitude E6500) bekijk zie ik dat dit een 90w voeding is. Die heeft ie niet voor niets ;)

Er zijn overigens ook notebooks die bij te weinig stroom hun prestaties naar beneden bijstellen, maar er zijn er ook die gewoon niet eens opstarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laptops (zeker die kleinere) gebruiken trouwens lang geen 65 Watt.

Het kleintje maar 39,9, maar die grote 89,3. Of preciezer, dat is wat de 220-adapters als output kunnen leveren.

Maar ik denk dat ik m'n verloopsnoertje toch als splittersnoertje ga uitvoeren. De grote laptop zal ik dan in de praktijk alleen tegelijkertijd laden, en niet ook aan zijn. En dan af en toe even goed snuiven of er geen gesmolten-plasticluht hangt :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zekeringen in de wagen behoren bepaald te zijn naar de dikte ( diameter in ² )

Dus men mag en zal niet zo gauw een draad nemen en die te hoog afzekeren

En de opgegeven belasting van je adapter is een maximale waarde die in algemeen altijd stukken lager zal zijn.

Dus gewoon inpluggen en met goed gesnoten neus ruiken en je zekering in de gaten houden !

Maar moet wel kunnen zolang de zekering hef blijft !

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe