Ga naar inhoud

Dak spoiler Yeti


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 287
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ondanks een allriskverzekering en 16+ jaren schadevrij rijden kreeg ik van Achmea, na mijn achterbumberincident ,geen enkele reactie, na de melding ,drie weken geleden.

wel een telefonisch schadenummer gekregen, daarna niets, geen bevestiging van gesprek, radiostilte.

Eergisteren weer gebeld, geen contact mogelijk, gisteren pas een levend wezen aan de lijn gekregen,

waarna vandaag ineens het volledige bedrag op mijn rekening.

Als ik nou niet had gebeld, zou het dan St Juttemis geworden zijn ?

Ik weet, dat het veel erger kan, maar allrisk en schadevrij rijden, betekent niet dat je er zorgenloos vanaf bent.

Je moet er dus toch achteraan bellen, alsof het een tegenpartij betrof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, klopt , je verwacht dan eigenlijk dat eea snel en netjes geregeld wordt. Heb hetzelfde met een lijfrenteverzekering die na 20 jaar is geexpireerd. Overal zelf achteraan moeten zitten, bv dat er rekening wordt gehouden met het gedeelte waarover je geen premies hebt afgetrokken. Krijg je dan pas op dat moment te horen. Was met de belastingdienst snel geregeld, maar die hadden uiteraard gegevens nodig over die verzekering. Nou, dat heeft maanden en een aantal mailtjes gekost. Vandaar dat we hebben gezegd we gaan van die paar honderd euro pm leuke dingen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ja, hoe moet ik dit nu zeggen, mijn kroonjuweel op de Yeti LAAT LOS.

Na een beheerste snik, zit ik nu in de herstellende fase.

Wat eraan vooraf ging:

Spoiler aangebracht met P2 lijm (kit)

De (summiere) gebruiksaanwijzing zei, niet verwerken > 40 C.

Maar dit blijkt een absoluut gegeven, boven de 40 C wordt de kit maximaal flexibel = loslaten.

De Yeti stond met de hitte de afgelopen tijd, onbeschermd (> 40 C)

Mijn noodplan is:

De kit is flexibel, dus nogmaals aanbrengen, maar dan spanningsloos.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoongelach ? Wel heb er niet om gelachen en zit met smart te wachten op een conclusie van je waardoor het is gebeurd ?

Ben je te vlug van stapel gelopen ?

Heb je de verkeerde kit gebruikt ?

Heb je alleen op de dunne randen dun gekit ?

Heb je niet goed ontvet en of het kunststog niet opgeruwd.

Vandaar de reden dat ik hem er nog niet op heb zitten is er één van meerdere factoren

grootste is geen tijd om het op gemak te doen

Afwachtende houding tov de anderen hoe het daar zich houd

En hoe ga / heb je de oude kit resten kunnen verwijderen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de wasstraat was geen enkel punt, muurvast.

Maar de warmte van de afgelopen tijd bleek fataal.

De zeer summiere gebruiksaanwijzing, of productspecificatie maakt alleen melding van : niet verwerken > 40°C.

Dat is wat anders dan : niet gebruiken > 40°C

Mijn ervaring is,dat handleidingen, of gebruiksaanwijzingen slecht, of verkeerd worden vertaald en daar beginnen de problemen.

En Ed, jouw vragen zal ik vanavond laat, puntsgewijs beantwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ed

Gebruikte lijmtype: ELCH type P1

overige vragen:

Ben je te vlug van stapel gelopen ? neen, maar ook niet tot St. Juttemis gewacht, schiet ook niet op

Heb je de verkeerde kit gebruikt ? ja, denk ik wel, maar heb nog geen echt goed alternatief kunnen vinden, er was er eentje geschikt voor 190 °C, maar dan slechts gedurende 1 uur.

Heb je alleen op de dunne randen dun gekit ? ja, er zijn alleen maar dunne randen, deze flink gekit.

Heb je niet goed ontvet en of het kunststog niet opgeruwd? ja, alles goed ontvet (thinner) en kunststof opgeruwd.

Na de bevestiging de boel met ducktape gefixeerd en 24 uur met rust gelaten.

Daarna muurvast, er stevig aan getrokken en geduwd, de wasstraat, allemaal geen punt

Volgens mij is het gewoon de hoge temperatuur die de flexibele kit de das omdoet.

Bij een voorruit merk je dat niet, die wordt tegen de kit aan geduwd, maar bij de spoiler wordt er juist aan getrokken.

De situatie nu is als volgt.

De spoiler is alleen aan beide uiteinden ca. 5 cm ongeveer 1 mm los.

En dus spanningsloos, denk ik.

Mijn plan is (je moet wat) de kiertjes op te vullen met dezelfde kit.

Eerst weer vetvrij maken en daarna met behulp van een medisch injectiespuitje gevuld met kit, te vullen.

Daarna, ook alweer met medische handschoenen, afwerken.

Tot zover mijn ervaringen en plannen, tips zijn welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hobbel misschien heb je hier nog iets aan:

Uit het assortiment van Skoda:

lijmkit ELCH Technik P1©-3 x 80 ml bestelnummer HHA 381 014

activator Primer P 146(D)- 1x bestelnummer HHA 381 016

van de firma Dow:

lijmkit Betamate 2810

activator Betaprime 5600

reiniger Terosta 8550

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ja en zoals te lezen heeft Rosinfield en ikzelf een tijd terug ook een spoiler aangeschaft

En rosinfield had deze aangeschaft nadat ik hem toegezegd had om te helpen hiermee omdat hij er min of meer tegenop zag

Maar goed we kennen het allemaal wel ..... druk druk druk en er kwam zowel voor mezelf en dus voor Rosinfield niets van

En toen de tijd weer aanwezig was zaten in de tijd van vakantie's met elke dag regen !

Maar goed de weergoden zijn toch nog met ons, en vandaag was dus een zeer geschikte dag ervoor.

Dus alle spullen bij elkaar gezocht aan gereedschappen / tools en uiteraard spoiler en op naar Friesland.

Daar aangekomen uiteraard eerst ff aan de koffie en toen moest het zover zijn !

Dus eerst het deel waar de spoiler komt te zitten goed ontvet met wasbenzine en pluisvrije doek ( tip van de spuiter van mijn spoiler )

En hierna met heel fijn schuurpapier de hechtings punten van de spoiler opgeruwd en hierna ook ontvet en stofvrij gemaakt.

Had nog niet zolang terug een tube P1 kit aangeschaft en deze geopend en tuut opengesneden op een doorsnede van plus minus 2 mm

En zou op dat moment de spoiler insmeren met de P1 kit, maar tot onze verbazing kwam er nul komma nul uit, en bleek de kit zo uitgedroogd in de tube te zitten dat het net kauwgom leek

Met andere woorden totaal niet meer verwerkbaar !!

Dus tsja daar sta je dan in het hartje van friesland met nul komma nul aan garage assortiments winkels !

Dus dorp in en naar een ijzerwareninkel om te kijken of daar wat op de plank zou liggen.

Wel P1 zoals ik wel verwachte had men niet , maar gelukkig een verkoper die verstand van zaken had en die had wel wat van Bison met een droogtijd van 2 uur en uithardings tijd van 24 uur.

En dit had hij zelf ook al meerdere malen gebruikt tbv side skirts te plakken op zijn eigen wagen.

Dusna nog wat heen en weer gepraat gekozen voor deze variant en weer terug naar Rosinfield zijn stulpje.

En daar de kit aangebracht op de spoiler.

En dan is het de bedoeling om de spoiler er voor te houden te positioneren en in een keer aan te drukken

Hierna is het een kwestie van met schilders tape en duc tape de spoiler te fixeren en tevens aan te drukken

Dan met een tooltje de restanten kit die tussen de raakvlakken uit komen voorzichtig verwijderen en glad strijken

En dan komt het moment van wachten op het uitharden

Na 2 uur alles gecontroleerd of alles goed gehecht had en toen bleek dat aan één zijkant hij niet 100% zat dus voorzichtig iets weten op te lichten en er wat extra kit onder gespoten en weer met duc tape aangedrukt en gefixeerd

Ook aan onderkant remlicht (3e) had een strookje van 10 cm zich niet goed gehecht dus ook daar hetzelfde uitgevoerd als met zijkant

Hou rekening ermee dat de kit 24 uur moet uitharden en advies is ook om de tape te laten zitten en wagen niet te gebruiken

Advies ik ook om eerste week niet een wasstraat in te gaan met de wagen ( is ook advies van kit leverancier )

Tsja en dan conclusie, het smoelt echt mooi zo'n spoilertje , totaal niet opzichtig of iets dergelijks.

Maarrrr, op superskoda forum staat door een ieder te bevestigen !

Wel hier ben ik het niet geheel mee eens !

Denk zeker niet dat een ieder dit voor elkaar kan krijgen en dat je toch wel moet weten wat en hoe je het moet gaan aanpakken.

Dus twijfel je over jezelf of je dit wel zou lukken, is mijn advies doe het niet of doe het met iemand die het eerder heeft gedaan.

En zorg dat je je spullen van te voren allemaal bij elkaar hebt liggen en dat je niet ff tussendoor nog een spateltje of lap nodig hebt en moet pakken

Advies mbt gereedschappen en tools

Wasbenzine om te ontvetten

Schuurpapier fijn om de raakvlakken op te ruwen van je spoiler

Voldoende oude lappen liefst niet pluizend

Duc tape

Rol Schilderstape breed smal

Rol Schilderstape smal

tooltje om overtollige kit te verwijderen

wasbenzine met doek om restanten van vlagen kit te verwijderen

Tafel bij auto om spullen onder handbereik te hebben en om de kit aan te brengen op spoiler

Oud kleed om op dak te leggen zodat je daar indien nodig is gauw spullen op te kunnen zetten zonder de lak te beschadigen.

Hier wat foto's tijdens montage gemaakt door Rosinfield.

post-27-0-94665700-1316895522_thumb.jpg

Voorbereiding

post-27-0-35073100-1316949767_thumb.jpg

Droog passen en kijken hoe in één keer te plaatsen

post-27-0-65106700-1316895683_thumb.jpg

geplaatst en fixeren met tape

post-27-0-79123400-1316896302_thumb.jpg

Gefixeerd met tape

post-27-0-14549900-1316896178_thumb.jpg

Overtollige kit verwijderd en zoveel mogelijk met wasbenzine schoongemaakt

post-27-0-58877200-1316896498_thumb.jpg

Uiteindelijk resultaat bij mijn Yeti

Hier is alleen de spoiler door derden in kleur gespoten

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed verhaal Ed, mooie foto's en goede uitleg.

Nou heb ik nog geen foto van jouw uitlaat gezien jammergenoeg...

Dank je Frank, enne foto's zijn made by menno

en uitlaat staan in juiste topic hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk ben ik niet meer alleen, maar heb soortgenoten die op mij lijken ! (het lelijke jonge eendje, die uiteindelijk uitgroeide tot een zwaan):o

Erg boeiend en herkenbaar om de beide collega-forumleden te zien worstelen met de onbekende materie, maar de voldoening is daarna des te groter.

Wat mij verbaast, is het gelijk opgeven na het kennismaken met de viscositeit van de lijm, bij mij was dat ook zo, het was net schoensmeer, maar dat heeft, dacht ik ermee te maken, dat je de lijm ook ONDER WATER kunt aanbrengen.

Het pleit wel voor jullie improvisatievermogen, om dan toch met de beschikbare middelen door te gaan :klappen:

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe