Jump to content

review Fabia II Combi 1.2 tsi 77 kw greentech ambition

Skoody Boo
 Share

Recommended Posts

• 1 year later...

Gisteren schoot mijn Faab opeens in noodloop. Totaal geen fut in het blokje, auto trilde erg bij het optrekken, ik denk dat ik een cylinder minder had..... 

EPS-lampje brandde, en een lampje wat met uitlaatgassysteem te maken had. Volgens het boekje mocht ik naar de dichtstbijzijnde Skoda-dealer rijden, en ik vond het een aantrekkelijke gedachte dat dit vast wel die naast mijn huis zou zijn. Ben maar met 80 achter een vrachtwagen gaan hangen, en met gelijkmatige snelheid ging het wel, maar zodra er opgetrokken moest worden trilde de auto als een gek.

Met wat googelen kwam ik op bougie-kabel(s) en/of bobine, maar dat past dan weer niet bij het uitlaatgassysteem lampje. Misschien een sensor? Ben wel blij dat we eerst een weekje thuis hadden gepland voor we op vakantie zouden gaan.

Dat uitlaatgaslampje gaat in veel gevallen branden. Ben benieuwd. Klinkt als wat ik ook had met de Yeti destijds. Bougiekabel kapot (nr 3 wordt te heet vanwege de plaats waar die loopt) , met kapotte bobine als collateral damage . Weet niet of bij de jouwe dit probleem al is opgelost door andere plaatsing kabels

• Like 1

On ‎23‎-‎7‎-‎2017 at 06:31, Rosinfield said:

Dat uitlaatgaslampje gaat in veel gevallen branden. Ben benieuwd. Klinkt als wat ik ook had met de Yeti destijds. Bougiekabel kapot (nr 3 wordt te heet vanwege de plaats waar die loopt) , met kapotte bobine als collateral damage . Weet niet of bij de jouwe dit probleem al is opgelost door andere plaatsing kabels

Hier ook: nieuwe kabels + bobine, en dan ben ik 490 euro verder.

Lijkt mij een heel mooi puntje om op te nemen in die "zomercheck", alsmede al die andere beurten en keuringen:  bougiekabels en bobine.  Zou toch te voorkomen moeten zijn, dit soort kosten. 

Ik ben er van overtuigd dat het iets is waar je bijna op kunt wachten bij die configuratie van de motor. De bewuste kabel wordt gewoon te heet en op gegeven moment is hij door. Dus exact hetzelfde meegemaakt en ook meerdere keren hetzelfde probleem op de fora gezien. En ook de ww man vertelde dat men het regelmatig ziet

Leuk om terug te lezen. Ik was er zo klaar mee dat ik me ging orienteren op een Auris. The rest is history. In het verhaal zeg ik in afwachting van de rekening, ook nog terug te komen op de kosten, maar heb dat kennelijk niet gedaan. Zal eens wat speurwerk verrichten

• Like 1

Weet je toevallig nog na hoeveel jaar en hoeveel km jij dit had?

Als ik bij dit setje nou de bougiekabels tijdig weet te vervangen dan spaar ik de volgende bobine uit. Nog beter is iets hittebestendigs er tussen als afscherming, maar dat is wellicht lastiger.

Bij mij was het overigens niet cylinder nr 3 maar nr 1 die niet meer mee deed.

2 minuten geleden, Skoody Boo said:

Weet je toevallig nog na hoeveel jaar en hoeveel km jij dit had?

O ja, 80.000 lees ik daar. Bij mij 146.000. Misschien maakt die marterkap nog verschil die mijn tsi al vanaf de fabriek had.

Ik zie het topic nu pas, maar er komen wel wat zaken in mijn geheugen boven:

- Vag-auto's met pakweg bouwjaar 2000-2005 hadden regelmatig kapotte steekbobines. De vraag is of dit kwam door matige kwaliteit van de steekbobines, of doordat er met sleutelen (bijv. bij bougiewisseling) niet goed met de steekbobines werd omgegaan (als je ze nl. lostrekt zonder de juiste gereedschappen is de kans aanwezig dat je ze teveel buigt, en dat de bobine na enige tijd het loodje legt)

- een aantal jaren terug waren er ineens diverse gevallen bij Vag waar één of meer bougiekabels het na vrij korte tijd (in jaren en in km's) lieten afweten door corrosie. Oorzaak was een partij bougiekabels van mindere kwaliteit. Als de kabel los was, kon je het vaak al zien aan de witte 'uitslag' op de metalen delen.

Verder nog even een opmerking: problemen met bougiekabels en/of bobines treden vaak vrij plotseling op, en kun je eigenlijk niet goed testen of zoiets binnenkort kapot gaat, dus een zomercheck heeft weinig zin.

• Like 1

• 4 weeks later...

Het defect was goed getimed, precies in de week na m'n werk en voor we op vakantie gingen. De Faab heeft mij probleemloos op mijn vakantiebestemmingen gebracht, lekker scheuren over de Autobahn :), wat een uitstekende therapie blijkt om de reparatiekosten te vergeten. Het ding doet weer prima wat hij moet doen, nu al meer dan 150.000 km overigens. 

• Like 1

• 4 years later...

De Faab is sinds zondag de 250.000 voorbij.  Ik doe er nog een half tonnetje bij, hopen dat het chip tekort dan is weggewerkt en de prijs voor een volgende weer wat naar beneden. 

Hij haalde maandag nog 194 op de navi, dus het vermogen is ook nog steeds op orde.  510 liter bagageruimte. Bij een op dit moment gemiddelde afschrijving is 1800 euro per jaar.  

Ga ik met m'n volgende auto niet halen vrees ik.  Dan wordt het duurder, kleiner, slomer, of van alles wat. 

Edited by Skoody Boo
  • Like 1

Je weet het nooit @Skoody Boo ik had ook verwacht dat mijn Fabia III een behoorlijke afschrijving zou hebben, een poosje terug voor de aardigheid eens gekeken wat de huidige vraagprijs voor een vergelijkbaar exemplaar is, en dan zie ik vraagprijzen die 500-2500 euro lager zijn, dan ik meer dan 2 jaar ervoor heb betaald. Nu is dat natuurlijk nog niet de afschrijving (als je een auto inruilt gaat daar natuurlijk nog een flink bedrag vanaf), maar lijkt er op te wijzen dat de afschrijving voorlopig vrij laag is voor zo'n jonge auto.