Ga naar inhoud

review Fabia II Combi 1.2 tsi 77 kw greentech ambition


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 1 jaar later...

Gisteren schoot mijn Faab opeens in noodloop. Totaal geen fut in het blokje, auto trilde erg bij het optrekken, ik denk dat ik een cylinder minder had..... 

EPS-lampje brandde, en een lampje wat met uitlaatgassysteem te maken had. Volgens het boekje mocht ik naar de dichtstbijzijnde Skoda-dealer rijden, en ik vond het een aantrekkelijke gedachte dat dit vast wel die naast mijn huis zou zijn. Ben maar met 80 achter een vrachtwagen gaan hangen, en met gelijkmatige snelheid ging het wel, maar zodra er opgetrokken moest worden trilde de auto als een gek.

Met wat googelen kwam ik op bougie-kabel(s) en/of bobine, maar dat past dan weer niet bij het uitlaatgassysteem lampje. Misschien een sensor? Ben wel blij dat we eerst een weekje thuis hadden gepland voor we op vakantie zouden gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat uitlaatgaslampje gaat in veel gevallen branden. Ben benieuwd. Klinkt als wat ik ook had met de Yeti destijds. Bougiekabel kapot (nr 3 wordt te heet vanwege de plaats waar die loopt) , met kapotte bobine als collateral damage . Weet niet of bij de jouwe dit probleem al is opgelost door andere plaatsing kabels

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎23‎-‎7‎-‎2017 at 06:31, Rosinfield said:

Dat uitlaatgaslampje gaat in veel gevallen branden. Ben benieuwd. Klinkt als wat ik ook had met de Yeti destijds. Bougiekabel kapot (nr 3 wordt te heet vanwege de plaats waar die loopt) , met kapotte bobine als collateral damage . Weet niet of bij de jouwe dit probleem al is opgelost door andere plaatsing kabels

Hier ook: nieuwe kabels + bobine, en dan ben ik 490 euro verder.

Lijkt mij een heel mooi puntje om op te nemen in die "zomercheck", alsmede al die andere beurten en keuringen:  bougiekabels en bobine.  Zou toch te voorkomen moeten zijn, dit soort kosten. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er van overtuigd dat het iets is waar je bijna op kunt wachten bij die configuratie van de motor. De bewuste kabel wordt gewoon te heet en op gegeven moment is hij door. Dus exact hetzelfde meegemaakt en ook meerdere keren hetzelfde probleem op de fora gezien. En ook de ww man vertelde dat men het regelmatig ziet

Leuk om terug te lezen. Ik was er zo klaar mee dat ik me ging orienteren op een Auris. The rest is history. In het verhaal zeg ik in afwachting van de rekening, ook nog terug te komen op de kosten, maar heb dat kennelijk niet gedaan. Zal eens wat speurwerk verrichten

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je toevallig nog na hoeveel jaar en hoeveel km jij dit had?

Als ik bij dit setje nou de bougiekabels tijdig weet te vervangen dan spaar ik de volgende bobine uit. Nog beter is iets hittebestendigs er tussen als afscherming, maar dat is wellicht lastiger.

Bij mij was het overigens niet cylinder nr 3 maar nr 1 die niet meer mee deed.

 

2 minuten geleden, Skoody Boo said:

Weet je toevallig nog na hoeveel jaar en hoeveel km jij dit had?

 

 

O ja, 80.000 lees ik daar. Bij mij 146.000. Misschien maakt die marterkap nog verschil die mijn tsi al vanaf de fabriek had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het topic nu pas, maar er komen wel wat zaken in mijn geheugen boven:

- Vag-auto's met pakweg bouwjaar 2000-2005 hadden regelmatig kapotte steekbobines. De vraag is of dit kwam door matige kwaliteit van de steekbobines, of doordat er met sleutelen (bijv. bij bougiewisseling) niet goed met de steekbobines werd omgegaan (als je ze nl. lostrekt zonder de juiste gereedschappen is de kans aanwezig dat je ze teveel buigt, en dat de bobine na enige tijd het loodje legt)

- een aantal jaren terug waren er ineens diverse gevallen bij Vag waar één of meer bougiekabels het na vrij korte tijd (in jaren en in km's) lieten afweten door corrosie. Oorzaak was een partij bougiekabels van mindere kwaliteit. Als de kabel los was, kon je het vaak al zien aan de witte 'uitslag' op de metalen delen.

 

Verder nog even een opmerking: problemen met bougiekabels en/of bobines treden vaak vrij plotseling op, en kun je eigenlijk niet goed testen of zoiets binnenkort kapot gaat, dus een zomercheck heeft weinig zin.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het defect was goed getimed, precies in de week na m'n werk en voor we op vakantie gingen. De Faab heeft mij probleemloos op mijn vakantiebestemmingen gebracht, lekker scheuren over de Autobahn :), wat een uitstekende therapie blijkt om de reparatiekosten te vergeten. Het ding doet weer prima wat hij moet doen, nu al meer dan 150.000 km overigens. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

De Faab is sinds zondag de 250.000 voorbij.  Ik doe er nog een half tonnetje bij, hopen dat het chip tekort dan is weggewerkt en de prijs voor een volgende weer wat naar beneden. 

Hij haalde maandag nog 194 op de navi, dus het vermogen is ook nog steeds op orde.  510 liter bagageruimte. Bij een op dit moment gemiddelde afschrijving is 1800 euro per jaar.  

Ga ik met m'n volgende auto niet halen vrees ik.  Dan wordt het duurder, kleiner, slomer, of van alles wat. 

aangepast door Skoody Boo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet het nooit @Skoody Boo ik had ook verwacht dat mijn Fabia III een behoorlijke afschrijving zou hebben, een poosje terug voor de aardigheid eens gekeken wat de huidige vraagprijs voor een vergelijkbaar exemplaar is, en dan zie ik vraagprijzen die 500-2500 euro lager zijn, dan ik meer dan 2 jaar ervoor heb betaald. Nu is dat natuurlijk nog niet de afschrijving (als je een auto inruilt gaat daar natuurlijk nog een flink bedrag vanaf), maar lijkt er op te wijzen dat de afschrijving voorlopig vrij laag is voor zo'n jonge auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Er moet een versnellingsbaklager worden vervangen en volgens de garage nog wat dingetjes, wat maar zo - grof geschat - 3000 euro samen kan gaan worden.  Dat "nog wat dingetjes" heb ik zo hier en daar m'n twijfels bij, dus dat mogen ze netjes specificeren.  Wat betreft de distributieketting bijvoorbeeld dacht ik altijd dat die niet vervangen hoefde te worden, maar daar kwam de garage nu wel mee.....   Dat de airco-koeler lekt geloof ik meteen, en ik herinner mij dat er wel wat arbeid in zit om dat uit- en in te bouwen.  

Maar 3000 euro.... daarbij moet je je natuurlijk wel afvragen of je dat nog moet doen bij 270.000 Km.  Aan de andere kant: een ID3 77kWh staat ook niet morgen voor de deur.  

Het is niet zo dat het ding niet rijdt, dus ik heb hem maar gewoon weer opgehaald en wacht even die gespecificeerde rekening af. Ik heb ergens helemaal geen zin in een andere auto. Een nieuwe Fabia spreekt met totaal niet aan. Geen mooie koppelcurves meer, kleinere kofferbak.  En veel auto's zijn me te laag en te breed. Vooral dat breed is vervelend. Het is mooi dat er meer inpast, maar een beetje slank autootje kan je overal parkeren, en je past overal tussendoor. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.aircoservice.nl/prijzen/airco/

Met bovenstaande link kun je beetje vergelijken of de prijzen mbt airco beetje redelijk zijn.
Is wel een toko in NH maar zullen ongetwijfeld ook bij jou in omgeving te vinden zijn.
En ja een fabia 3 combi met een 1,2TSI zal ongetwijfeld 2e  hands ook nog wel ergens te vinden zijn met weinig kilometers.
En kun je leven met een 1,0TSI dan zijn die zeker met weinig km te vinden want die productie is nog niet zolang geleden pas gestopt.
Misschien dat je ze zelf nieuw kunt vinden bij de dealers, en dan eventueel een stage 1 tuning erbij nemen en dan heb je en nagenoeg vergelijkende wagen als je nu hebt. ( kwa trekkracht/snelheid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja rij nu ff meer dan 4 jaar met de 1,0 TSI met fabrieksupdate en ik klaag geheel niet over het blok
Of er nu 4 volwassenen inzitten of niet, hij rijd prima ..
En ook nog relatief zuinig

Maar goed zo werd er ook door velen gedacht over de 1,2TSI in de Yeti !
En was een prima blok voor in de Yeti

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody Boo Ik hoor vaker advies rond de 250.000 km de distributieketting te vernieuwen, dus ik zeg niet dat het niet klopt. Vroeger had je wel eens een auto die heel veel km's had gemaakt en die begon dan weer op 0 km (dus na 99.999,9 km), dus in die tijd was een distributieketting voor een autoleven lang.

Wat een ID3 betreft: zojuist eens op Gaspedaal.nl gekeken en daar staan er meer dan 400 te koop, de goedkoopste voor pakweg 25.000 euro en dat loopt door richting 50.000 voor een nieuwe voorraad auto. Heel veel 45 en 58 kWh versies maar vanaf 46k euro ook 77 kWh.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe