Ga naar inhoud

ruitenwissers met eigen wil?


michiel9876
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ging gisteren even boodschappen doen, toen ik na 10 minuten uit de supermarkt kwam stond m'n Fabia met z'n ruitenwissers naar mij en de rest van de supermarkt-gasten te zwaaien. Het regende behoorlijk, en bovendien was ik vergeten m'n ruitenwissers uit te zetten, maar de sleutels van m'n Greenline zaten gewoon in m'n broekzak.

Toen ik met de afstandsbediening de deuren opende stopten de ruitenwissers vanzelf, totdat de sleutel in het contact werd rondgedraaid uiteraard.

Ik kan het geheel niet reproduceren, heeft iemand enig idee hoe dit kan, of hoe ik dit voor elkaar heb gekregen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Michiel,

Vriendelijke Fabia heb je die naar iedereen zwaait! Knap, dit heb ik zelf nog niet gehoord / meegemaakt.

Nu even zonder gein, misschien kun je iets meer vertellen over je uitvoering. Heeft je Fabia misschien een regensensor of zo of staat rainclosing aan bijvoorbeeld. Je hebt aangegeven dat de schakelaar in ieder geval nog aan stond, maar op welke stand stond die bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier ook een regensensor en deze staat nu op automatisch en het regent hier behoorlijk maar de ruitenwissers staan niet te zwaaien (gelukkig).

Normaal kan je de ruitenwissers niet bedienen met de sleutel uit het contact inderdaad raar geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu even zonder gein, misschien kun je iets meer vertellen over je uitvoering. Heeft je Fabia misschien een regensensor of zo of staat rainclosing aan bijvoorbeeld. Je hebt aangegeven dat de schakelaar in ieder geval nog aan stond, maar op welke stand stond die bijvoorbeeld.

Fabia 2 Greenline. Volgens mij zonder regensensor.

Schakelaar stond in standje turbo, helemaal naar boven dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging gisteren even boodschappen doen, toen ik na 10 minuten uit de supermarkt kwam stond m'n Fabia met z'n ruitenwissers naar mij en de rest van de supermarkt-gasten te zwaaien.

je hebt een unieke fabia....zo vriendelijk....ik zou er niets aan doen :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enne je kwam niet toevallig bij de slijterij vandaan waar je ook het één en ander kon proeven aan alcoholische versnaperingen ?

Maar ik kan me alleen voorstellen dat als je regensensor hebt en hij verkeerd is ingesteld in vagcom dat dit kan gebeuren

Of dat er een sluiting oid in een kabelboom zit !

Maar normaal is het niet, voor zelfde geld ben je een daggie aan het stappen en kom je eind van de dag bij je wagen en zwaaien ze niet omdat de accu kompleet leeg gezwaaid is !

Zou het eens proberen te simuleren thuis, dus hendel omhoog deuren op slot en dan de tuinsproeier erop zetten en kijken wat hij dan doet !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenaardig, normaal zou ik zeggen; een storing in de hendel of in de motor zelf, waarbij één van de twee moet worden nagekeken/vervangen . Maar als er elektriciteit wordt doorgegeven terwijl dat eigenlijk niet zou mogen, ligt het probleem misschien in het contactslot/relais/kabelboom

Ik zou hem sowieso eens laten uitlezen, dan weet je al wat meer. Tenzij je zo een Herbie-edition liever houdt natuurlijk...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd, GL heeft daar geen sensoren voor (zou wel leuk zijn trouwens). Zou haast denken foutje in CANBUS/ECU.

Heb wel een keer gehad dat mijn knipperlichten aan bleven na het ontgrendelen (dus permanent i.p.v. 2-3x na ontgrendeling). Ik vermoed dat dit in mijn geval te maken heeft met mijn alarm, die heeft mogelijk iets verkeerd aangestuurd.

Zou het gewoon in de gaten houden, misschien zit er ergens iets niet goed met een van de canbus kabels of heb je ergens vocht in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Is niet vreemd hoor, de sensor voelt niet of die nat word

Maar meet de vervuiling / lichtbreking van de ruit en dit kun je ook krijgen met drrog vuil en vandaar dat hij af en toe ook dan wel eens wist als t droog is.

Maar ja waarom staat hij aan als het droog is, het is autowissen met regen natuurlijk

Zelf gaat hij pas in die stand als het echt regent en dat hij dan auto wist als t nodig is

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK Op je laatse alinea geef ik je volkomen gelijk. Ik heb de schakelaar altijd in de aan-stand staan. Kan je natuurlijk ook pas doen als het begint met regenen ;-) Weer wat geleerd! Echter is het niet fijn denk ik voor de wissers als je een droge ruit hebt, als deze een slag geeft. Zand o.i.d. is niet fijn voor de wipers;-) Wat ik je toch nog even wil zeggen, als ie in de auto-stand staat, gebeurt het regelmatig dat de wissers bij het beginnen van een buitje, naar mijn inziens te laat begint met wissen. Ik geef dan maar een zetje zodat het wissen begint. Is wel eens hinderlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Het antwoord is te zoeken achter de radio. In veel Fabia's is in de Quadlock connector de geschakelde draad in de continu geprikt. Ik heb de draad onlangs doorgehaald en naar een geschakelde pin in de zekeringbox gelegd. Geen lege accu meer omdat alle componenten op "standby" bleven staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik zit momenteel ook met een achterruit wisser met een eigen willetje, begind te vegen als ik de wagen start en stop niet meer, trek er de zekering uit dan stop hij,steek ik de zekering er terug in dan veegt hij niet, maar zet ik hem op met de hendel dan stop hij weer niet meer, tot ik de zekering er terug uittrek.

Iemand een idee wat hier mis gaat? of hoe ik dat kan verhelpen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe