Ga naar inhoud

Skoda als leen/huurauto


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Woensdag moest mijn Fabia voor d'r grote beurt en werd ze eens flink onder handen genomen door de poetser...

Dus, ik kreeg (na inlevering van een tegoedbon - je krijgt er bij De Waal geloof ik 3 bij aanschaf van een nieuwe auto - super handig) een leenauto mee. Dit keer een Fabia Combi Fresh (geheel standaard gok ik), hooguit 2 maanden oud 2400 km op de teller.

Tijd om eens de opgemerkte verschillen te noemen tussen mijn Fabia II FL Combi GL.

- Handmatig openen met de sleutel... Wow! En dan verder wel exact hetzelfde motorische geluidje maken en knipperen zoals mijn GL, fantastisch :D Moest ik volgens de dealer ook eens met mijn wagen proberen, je batterij zou maar leeg zijn en je slot doet het niet.

- Wat een herrie! Die 1.2 Benzine motor ronkt behoorlijk, zeker in zijn 1 en 2. Doet denken aan een Citroen C1 1.0, maar heeft in dit geval toch net wat meer power (en volwassener geluid). In zijn 4 en 5 is de kracht er behoorlijk uit (en dat zeg ik als GL rijder), of moet je gewoon in de 4000-5000 toeren gaan zitten?

- Meer vering (het onderstel i.c.m. de banden?), je kan een stuk harder over drempels zonder meteen te denken dat je een slag in je wiel/ophanging hebt.

- Bochten werk is wat minder, je helt verder over en gaat dan ook vanzelf langzamer door de bochten (t.o.v. wat ik bij mijn GL merk/doe).

- Alles plastic, vooral bij het stuur merkte ik dat. Voelt minder fijn aan, en gaat op den duur 'zweten'.

- Geen CC, en dat heb ik behoorlijk gemist

- Geen PDC, opletten geblazen! Gelukkig valt het direct op dat je geen piepje hoort, wel een gemis.

- Geen stuurwielbediening, hoevaak ik niet over het stuur geaaid heb... en nog het geluid niet aanpassen...

- Geen climate control. Wat een gedoe! En geen stand om gewoon alles te verwarmen, of je voeten en het raam, je gezicht, alleen het raam of alleen je voeten. Wat is dat nou? Maar, hij is wel veel sneller warm dan mijn GL!! Nadeel is dan weer dat je zo'n warm/koud cirkel krijgt. Het was lastig om de boel gewoon neutraal te krijgen/houden.

- Radio met niks, zonder iets. Kan je eigenlijk niet veel aan missen, of je moet veel digitaal luisteren (geen MDI/USB)

- (Persoonlijk) afschuwelijke binnenbekleding. Soort inimini dambord over de zitting en op de deurbekleding. Lijkt wel een robuuste stof trouwens, maar ik word gek van dat patroon.

- Bespaard op de vloerbedekking, er zit van dat geperste gerecyclede spul in (weet even geen beter omschrijving). Lijkt op isolatie of voering van een jas. Alles wordt daardoor een beetje grauw en goedkoop. In de kofferbak is het zelfs nog erger, de achterkant van de achterbank is helemaal niet bekleed! Zelfs de GL heeft dat :P

Ik begin mijn wagen nu dus nog meer te waarderen dan ik al deed (t.o.v. van mijn vorige auto: Spacewagon '96 op LPG), en de prijs valt nu nog meer mee dan hij al deed. Moet je nagaan dat ik verder alle aanvullende opties niet eens met opzet bekeken heb, dit is gewoon waar ik tegenaan liep in 1,5 dag, 6 ritjes, 250km). Ik ben gewoon verwend met mijn simpele GL denk ik :lol:

Er ging trouwens 15,4 liter in na 240 kilometer. Heb er daarna iets meer dan een liter extra in gedaan omdat ik nog even moest tot de dealer. (scheelde toch 7 cent de liter t.o.v. het tankstation op de hoek van mijn dealer).

En nu, weer heerlijk genieten van mijn eigen wagen! Foto's van de velgen incl. de inmiddels geleverde naafdopstickers volgens nog :)

Zie ook:

http://www.skodaforum.eu/blogs/entry/16-/

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tsi in een Fabia geeft wel een brommetje als hij hard werkt bij weinig toeren, maar dat zou ik toch niet als "ronken" omschrijven. Mijn proefrit in een greenline is als weer een tijd geleden, dus hoe dat binnen in de auto was weet ik niet precies meer. Maar ik gok toch dat de tsi stiller is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het gebrek aan inhoud "De prijs van de Fabia Fresh is 10.950 euro". Dat is een aardig verschil met mijn GL die toen kaal (zonder de huidige korting) 16.000 euro kostte.

Een tsi in een Fabia geeft wel een brommetje als hij hard werkt bij weinig toeren, maar dat zou ik toch niet als "ronken" omschrijven. Mijn proefrit in een greenline is als weer een tijd geleden, dus hoe dat binnen in de auto was weet ik niet precies meer. Maar ik gok toch dat de tsi stiller is.

Dat vond ik dus ook raar, ik hoor redelijk vaak dat men de Fabia 1.2 TDI Greenline veel herrie vind maken.

De 1.2 TDI maakt het typische diesel geluid, deze 1.2 TSI 3 cilinder maakt een heel ander geluid, net als ik ken van de kleine Citroen C1 e.d. En dat is een behoorlijke herrie, zelfs bij 100 km/u in zijn 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fresh heeft ook geen tsi, maar een mpi van 51 kw.

http://www.skodaforu...__fromsearch__1

Wat je als herrie ervaart is heel persoonlijk, ik zelf vind lage tonen nooit zo'n probleem. Volgens mij willen mensen over zo'n greenline ook graag wat te zeuren hebben. Ik kan me wel herinneren dat greenlines flink wat geluid maken als je er buiten naast staat. Maar dat is ook weer zo'n ding: Who cares?

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erik, zie de link naar autoweek hiervoor.

De fresh heeft ook geen tsi, maar een mpi.

http://www.skodaforu...__fromsearch__1

Wat je als herrie ervaart is heel persoonlijk, ik zelf vind lage tonen nooit zo'n probleem. Volgens mij willen mensen over zo'n greenline ook graag wat te zeuren hebben. Ik kan me wel herinneren dat greenlines flink wat geluid maken als je er buiten naast staat. Maar dat is ook weer zo'n ding: Who cares?

Nu je het zegt! Er stond HPI of MPI achterop?

En, ik bedenk me net dat hij ook geen ASR of ESP had. Alle knopjes waren afgedopt als het ware. Dus kan met piepende banden weg zonder zo'n mooi knippert icoontje :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een 3 pitter met 1198 cc 69 pk en een koppel van 112 NM 3000tpm. En vooral dat laatste merk je heel goed. Die GL heeft 180 NM bij 2000 tpm, en die weegt maar 80 kg meer. In die GL zit veel meer soeplesse

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe