Ga naar inhoud

Debadging - logo's verwijderen - clean look


Ronald
 Delen

Aanbevolen berichten

Hellow fellow Skoda drivers...

Een onderwerp wat je best vaak tegenkomt op internet, maar wat ik hier nog niet tegengekomen ben, is het verwijderen van logo's, badges etc.

Op internet vind je heel wat methodes, waarbij ik soms toch mijn twijfels heb.

De ervaring die ik zelf opgedaan heb na wat zoekwerk wil ik graag delen..

(In mijn geval heb ik het "Greenline" logo achteraan verwijderd van mijn octavia)

Logo's of badges komen voornamelijk in twee vormen:

Enerzijds de grote logo's zoals het embleem op het kofferdeksel, die doorgaans vastgeschroefd zijn door het plaatwerk heen.

Anderzijds de badges zoals "TDI" of "Greenline" of losse letters die op de wagen gekleefd zijn.

Mijn ervaring betreft de tweede categorie van gekleefde badges.

De beste manier om deze badges te verwijderen zonder enige lakschade is door gebruik te maken van visdraad en een haardroger.

Hoe dunner de draad, hoe beter je ermee snijden kan, maar hoe sneller hij breken kan. Toch denk ik dat mijn draadje slechts 0.6mm dik was.

Verwarm het logo (en de lijm eronder) met de haardroger totdat het logo heet aanvoelt wanneer je er met je vinger over gaat.

Gebruik best een gewone haardroger, niet zo'n industrieel hittepistool. Een gewone haardroger zal je lak niet beschadigen.

Wikkel beide uiteinden van je visdraad rond een stukje hout zodat je deze stevig kan vasthouden.

Schuif je visdraad onder het logo en maak een zaagbeweging terwijl je de draad zacht naar je toe trekt, wég van de lak.

In mijn geval sneed de draad door de warme lijm alsof het zachte boter was :)

Wanneer het zagen moeilijk wordt, of je draad breekt, dan moet je je logo en de lijm verder verwarmen.

Uiteindelijk komt je logo er af. De resterende lijm kan je makkelijk verwijderen met gewoon poetsmiddel.

Ik raad af om te krabben met je nagel of hard te wrijven met een doekje. Gebruik ook geen producten die je niet zou gebruiken bij een gewone poetsbeurt.

Gewoon een beetje heet water, zeep en geduld erop loslaten doet wonderen.

Zelf was ik een beetje bang om toch wat lakschade te hebben, maar het resultaat was perfect. Het leek alsof er nooit een logo geweest was.

Ik zou nog wat foto's posten van het resultaat.... maar eigenlijk is dat best zinloos :)

Het logo zelf is trouwens ook in perfecte staat.

Misschien moet ik opmerken dat ik mijn wagen nog maar enkele maanden had toen ik dit uitvoerde. Mogelijk is het iets moeilijker bij een wagen van enkele jaren oud.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk verslag Ronald.

Maar één ding wil ik nog wel toevoegen

De lijmresten kun je gerust verwijderen met wat wasbenzine of terpetiene hoor

DIt heeft geen nadelige effecten op de lak.

Alleen na verwijderen zou ik wel de plekken waar de letters / logo's etc op de lak hebben gezeten even meteen in de wax zetten.

Die dingen worden vrij vroeg in het proces op de wagen geplakt en dan staat deze nog niet in de wax oid !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat de kleurverschillen op jonge wagens te verwaarlozen zijn

Maar zou wel even de plekken behandelen met de wax waar je ongetwijfeld een kleine flacon van hebt gekregen van de dealer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan maar eerst langs de dealer gaan achter wat wax heb hier ook nog wel wat vloeibare wax staan maar ja dit is niet hetzelfde.

En als het niet beschermd is met wax kan mogelijk de zon er voor zorgen dat op deze plaats de verf licht verkleurd ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correcte opmerkingen van EdK.

Wat die wax betreft.

Het klopt dat onder de belettering wellicht geen wax aanwezig zal zijn.

Echter... Wax moet je sowieso regelmatig opnieuw behandelen. Bij elke wasbeurt gaat er wat van de waxlaag verloren. Na enkele maanden is het effect dus alweer verdwenen.

:ot:

Misschien is dit weer stof voor een ander forum.

Als je meer info wil over wax, onderhoud etc... Op deze site vond ik heel wat nuttige uitleg. Je bepaalt natuurlijk zelf hoe ver je wil gaan.

http://www.wax-it.be/advies/handleidingen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen gaan er de TSI lettertjes op deze manier van de wagen.

Had dit gevraagd bij de bestelling was een optie van 0 € maar ze hebben enkel de 1.4 weggelaten.

De Superb deze laat ik staan.

Enne? Al iets kunnen ondernemen? :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dit ook gedaan bij mijn nieuwe superb combi (greenline logo achteraan verwijderd).

ben blij dat dat er af is, wel miniscule krasjes op die plaats (niet door de lak, ik denk in de wax) - maar na het wassen/waxen zal dit wel weer beter zijn.

kent er iemand een oplossing voor het logo vooraan? het logo'tje zelf kan geen probleem zijn, dat kan op dezelfde manier, maar dan blijf je nog met de 'houder' zitten. die zit preceis vast aan de grille gegoten. iemand een oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Speeskeek,

Als ge effe op google zoekt naar "superb badgeless grill", dan vindt ge wel wat.

Ik denk trouwens niet dat het logo vooraan op deze manier verwijderd kan worden!

Opletten dus :-)

Trouwens... waar in Belgisch Limburg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziezo de TSI lettertjes zijn er af ongeveer 2,34 minuten aan bezig geweest wax inbegrepen.

Geen haardroger gewoon (sterk) draadje er achter en onmiddellijk los. De lijm die eigenlijk een schuimfoam is met de vingernagel wat los en je kan dit gewoon zo oprollen en laat geen sporen achter. Denk als je de letters opwarmt men meer werk heeft om de lijmresten te verwijderen.

Nu nog aan het twijfelen of de superb er ook afgaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe