Ga naar inhoud

regensensor pas actief vanaf 20 km/h?


Octavianus
 Delen

Aanbevolen berichten

Iets dat me reeds een tijdje op de maag ligt: die regensensor op m'n Octavia Greenline doet z'n werk prima, maar daar begint hij pas mee vanaf 20 km/h.

Met andere woorden: bij het vertrekken thuis schiet de ruitenwisser pas in gang als ik al van m'n oprit af ben, niet bij het starten van de motor.

Sta ik stil voor de verkeerslichten, dan blijven de wissers ook lekker liggen tot ik weer bijna naar tweede versnelling schakel.

Is dit iets wat in de garage kan ingesteld worden?

Ben nog lang niet aan m'n eerste onderhoud toe, maar daarvoor wil ik wel eens naar de dealer karren...

Cheers,

Octavianus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Octavianus, bij mijn Yeti heb ik de regensensor zelf geactiveerd en werkt dan alleen als de handel op interval staat.

Met het schuifje waarmee je normaal de snelheid van de interval regelt als je geen regensensor hebt, kun je nu (met regensensor) de gevoeligheid instellen.

Heb je dit al eens geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte Yeti,

De gevoeligheid is niet het probleem: hij wist voldoende frekwent om de voorruit netjes te houden.

M'n probleem is dat er niet wordt gewist alvorens ik 20 km/u haal. Dus bij het starten 's morgens moet ik eerst zelf eens wissen, wil ik m'n brievenbus niet omverrijden :doh2:

Om op jouw vraag te antwoorden MarcO2, ik wil die wisser een slag zien maken zodra de motor draait; ongeacht of ik rij of stilsta.

Misschien moet ik toch maar eens bij m'n dealer langs...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij begint de ruitenwisser ook pas te wissen als je gaat rijden (niet bij achteruit heb ik gemerkt), maar dat is wel duidelijk minder dan 20 km/h. In afstand eerder na maximaal een meter of 10 bij een "gevoelige afstelling". Bij de stoplichten staat ie inderdaad behoorlijk lang stil maar wist wel elke x seconden.

Wat Pim / Witte Yeti al aangaf, probeer eens de gevoeligheid te verhogen van je regensensor (schuifje/ palletje naar rechts). Dat scheelt in ieder geval reactiesnelheid en daarmee afstand tot het begin van het wissen.

In de software (VCDS) nog geen parameter ontdekt hoe je hem meteen kunt laten wissen. De meest voor de hand liggende reden daarvoor: het kan ook gewoon niet.

Dus een resumé: achteruit van de afrit doet ie niets, vooruit na een meter of 10 of later, afhankelijk van je ingestelde gevoeligheid.

Naar de garage gaan biedt niet zoveel kans op slagen. Je hebt een monteur nodig die verstand van de electronica heeft. Aangezien dit "maatwerk" is blijven er maar weinig kandidaten over.

Een mogelijke oplossing is natuurlijk de regensensor overgevoelig te maken (in de praktijk een andere kleur glas instellen in de parameters) waardoor die als een gek gaat wissen bij het minste of geringste en misschien al wel bij stilstand/ aanzetten. Het nadeel daarvan is echter, dat ook je licht gekoppeld kan zijn aan die instelling en je (dagrij)licht het in de praktijk nooit aangaat omdat je meteen volop licht hebt. Het lijkt dan trouwens verstandig altijd een setje reseverlampen te hebben, want ze branden dan natuurlijk wel wat sneller door :doh2: .

Misschien wel een te praktische benadering: als je bij stilstand al een schone ruit wilt hebben en niet de geduld van je auto hebt kun je altijd nog het schakelaartje van de gevoeligheid wijzigen, dan gaat die namelijk ook meteen een keertje wissen :klappen: en heb je je doel bereikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn minder rijk uitgeruste versie, kun je desgewenst 1 x wissen door de handel naar beneden te bewegen (en bij achterwisser 1 x naar achter drukken). Volstaat voor mij prima voor de spaarzame situaties dat je dat wilt (bv heel lichte regen of heel intermitterende regen). Voor de rest bevalt het me prima zonder sensor, meestal op interval en dan met het schuifje de gewenste frequentie regelen. En alleen bij hardere regen continue (afhankelijk van de regensterkte normaal of snel). Kies bewust niet voor de sensor omdat er dan veel meer gewist gaat worden dan ik wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rosinfield!!!!

gun die mensen nou hun problemen! Je hebt natuurlijk geen regensensor om alsnog handmatig te moeten pielen.... Als je alle problemen zo gemakkelijk omzeilt, dan valt er helemaal niets meer op te lossen. Moeten er WEER nieuwe functionaliteiten verzonnen worden waarvan het nog maar afwachten is of daar dan eindelijk weer een probleem mee is.....

Is er een schuifje om de interval te regelen? Gossie, zal eens kijken of ik dat ook heb. Wat afschuwelijk luxe zeg. Bijna decadent....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door even de voet van je binnenspiegel te bekijken vanaf buiten. Daar zitten de sensoren.

Om op jouw vraag te antwoorden MarcO2, ik wil die wisser een slag zien maken zodra de motor draait; ongeacht of ik rij of stilsta.

Als je daarvoor naar de dealer gaat, bestel dan ook vast wat extra wisserbladen ;). Als dat namelijk zo zou werken, zou je in de winter heel wat bladen verslijten (als je je motortje niet laat doorbranden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe