Ga naar inhoud

regensensor pas actief vanaf 20 km/h?


Octavianus
 Delen

Aanbevolen berichten

Zover ik weet reageert de regensensor niet zozeer op een druppel op het glas maar het veranderen van het lichtbeeld (breking van het licht). Als je de auto start en er zitten druppels op is dat voor de sensor de "basis" instelling. Zodra je 20 km/uur rijdt raken de druppels in beweging en zal de sensor dus geactiveerd worden.

Zover ik weet heeft dat weinig te maken met het opstarten of wat dan ook.

Mijn doodeenvoudige oplossing hiervoor is om de gevoeligheid even omhoog en omlaag te doen, dan wist ie sowieso..

@Rosinfield, bij mij staat de wisser altijd op de "intervalstand" de regensensor doet dan de rest, ik hoef me helemaal nergens druk om te maken, regen of geen regen altijd een schone voorruit, luxe hè :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat weet ik wel, maar dan wist hij me veel te vaak naar mijn zin. Ik wil zo weinig mogelijk van dat gezwiep voor mijn ogen en laat de ruit dan liever eerst flink nat worden alvorens 1 x te wissen. Is een persoonlijk iets, denk ik. In de praktijk gebruik ik dus ook vaak handmatig 1 x (handle omlaag), zelfs ipv het grootste interval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet reageert de regensensor niet zozeer op een druppel op het glas maar het veranderen van het lichtbeeld (breking van het licht). Als je de auto start en er zitten druppels op is dat voor de sensor de "basis" instelling. Zodra je 20 km/uur rijdt raken de druppels in beweging en zal de sensor dus geactiveerd worden. Zover ik weet heeft dat weinig te maken met het opstarten of wat dan ook.

Dat is niet helemaal correct, de start van het automatisch wissen hangt af van óf de bereikte snelheid óf het aantal gereden meters, niet van druppels die in beweging komen. De basisinstelling ligt vast, die wordt niet bepaald op het moment dat je de auto start.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb hier een aardige discussie op gang gebracht!

Dat palletje moet ik idd eens uitproberen. Ik ging er van uit dat dit enkel bedoeld was om de gevoeligheid van de regensensor te beïnvloeden, los van de rijsnelheid.

Voor alle duidelijkheid: ik rij m'n opruit achteruit op, en vooruit af: da's (naast het radioalfabet) het enige nuttige wat ik tijdens m'n dienst in het leger leerde. Als je erg gehaast en/of gestresst bent bij 't vertrekken (de Russen komen, of je moet naar de spoedopname), dan hoef je zo alvast niet meer te manoeuvreren. :drive1:

En vermits ik met 'n Greenline rondtuf, staat er geen achterruitenwisser op: dat spaart weer wat gewicht (en de fabrikant centen).

Anyhow, ik laat hier nog wel weten wat de bevindingen zijn. Daar ik maar weinig kilometers maak, en dan nog enkel privé, kan het nog wel even duren alvorens ik nog eens in een bui terechtkom.

Allemaal bedankt voor de vele reacties.

Octavianus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, sneller dan verwacht kan ik al uitsluitsel geven.

Tijdens een fikse wandeling rond de Boerenkreek kwam ik gisterenmiddag in een regen- en hagelbuitje terecht.

Terug bij m'n karretje was het nog natter dan ikzelf, maar wissen deed-ie terug maar bij 20 km/u. Ondanks het hendeltje dat helemaal naar rechts stond.

Staat inmiddels terug links, anders wist hij voor het geringste spatje.

Aan het Skoda-ontwikkelteam: er is dus nog ruimte voor verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het Skoda-ontwikkelteam: er is dus nog ruimte voor verbetering.

Of niet... misschien is het Skodateam slimmer dan jij ;) Zie mijn eerdere post:

Als je daarvoor naar de dealer gaat, bestel dan ook vast wat extra wisserbladen ;). Als dat namelijk zo zou werken, zou je in de winter heel wat bladen verslijten (als je je motortje niet laat doorbranden).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe