Ga naar inhoud

Yeti met 1 of 2 ventilatoren


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Precies wat ik vermoedde op basis van de titel. Het aantal en/of afmeting(en) van de ventilatoren wisselen afhankelijk van het gebied waar de auto wordt ingezet en/of deze wel of niet over een airco beschikt.

Wat hier minder goed te zien is, is het feit dat sommige auto's ook creatief omgaan met de extra radiateur. Soms zit deze naast die van het normale systeem en soms er voor. Dat heeft ook weer invloed op hoe de boel werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja leuk ronald, maar nu het volgende.

Pim heeft een airco in zijn wagen en heeft dus 1 fan onder de kap.

En ikzelf heb ook de airco in de wagen en heb dus de uitvoering met 2 fans.

We wonen 25 km van elkaar af dus het klimaat in deze gaat niet op in het verhaal.

Dus wat is de meerwaarde van de 2e fan bij mij onder de motorkap ?

H eb zo'n vermoeden dat de uitvoering van Sodela er ook één is met 2 fans

En dat bij Menno er weer 1 fan onder de motorkap zit.

En dan kom je uiteindelijk uit op verhaal dat het in de uitvoering van de wagen zit.

Maw de goedkopere uitvoering 1 fan de luxere uitvoeringen 2 fans.

En dan blijf ik zitten met de vraag wat de meerwaarde (niet in euro) is van die 2e fan en zijn functie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou zomaar kunnen Menno. Zijn de wagens van het zelfde bouwjaar? (en dan nog specifieker, van dezelfde versie). Je ziet wel meer vreemde verschillen tussen 2 opeenvolgende productieperiodes.

Misschien leuk om te weten (maar lastiger te testen met het huidige weer), gaan bij Ed meteen beiden fans aan? Of, zou hij er eerst 1 aan doen omdat hij anders te veel koelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel dat was dus de discussie ( gesprek ) dat ik hierover had met Pim een paar dagen terug.

Wat is de extra functie hiervoor ?

Want het zijn niet twee kleine fans die 1 grote maken zeg maar.

Nee het is een fan van normaal formaat en dan nog één kleintje ernaast.

Ik was er in eerste instantie van overtuigd dat dit bij allen zo was tot Pim met zijn verhaal van 1 stuks kwam

Want was zelf nog in veronderstelling dat het een gecombineerde radiator was, waar één deel voor warmte afvoer koelvloeistof zou zijn en een tweede deel tbv van de warmte afvoer van de airco zou zijn !

Maw je zou het elektrische schema van de YETI moeten hebben en aan de hand van dit misschien kunnen achterhalen door wat de fan (s) worden aangestuurd !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je een punt ja, maar heb je die schema's wel eens bekeken... :blink:

Mocht er met opzet een andere fan ingezet zijn lijkt het mij de meerwaarde om specifieker te bepalen hoeveel je koelt. Ik weet namelijk niet of die fans meerdere toerentallen begrijpen of alleen door er 2 te plaatsen in koeling kunnen variëren.

Heb jij wel dezelfde radiator? Of zoals in mijn eerste reactie verschil tussen gelaagde/naast elkaar geplaatste radiatoren?

Echt zo'n ding waarbij het leuk is om te weten, maar het verder eigenlijk geen drol uitmaakt :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Climatronic zou inderdaad één van de redenen kunnen wezen , en waar pim en ik het ook al over hebben gehad.

En inderdaad Ronald het is leuk om te achterhalen maar voor de rest maakt het geen drol uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het weer een complexe combinatie van factoren:

Auto's met af-fabriek een trekhaak c.q. een zware motorisering en hogere toegestane maximaal aanhangergewicht hebben een versterkte koeling. En dat in combinatie met de extra warmtewisselaar/compressor van een climatronic zorgt voor andere typen/combinaties van fans.

En op sommige types kon/kun je verzwaarde koeling bestellen...

En soms is het ook terug te vinden in de VAG options codes van jouw auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel zal je vertellen hoe dit verhaal begonnen is.

Pim had een tijdje terug een You tube filmke geplaatst hier op forum van de skodafabriek en hoe men de Yeti maakt.

En tijdens kijken zie je dat er op een bepaald moment door een Robot de gehele radiator met fans wordt geplaatst en vastgeschroefd.

En op moment dat die robot dus die radiator etc oppakt zag ik die 2 fans, en had zoiets van he?? 2 fans, en dat is een reden geweest voor mij om toen me ruitenwisservloeistof op was eens te kijken of ik ook 2 fans had

En wat bleek, ik heb er dus 2 inzitten.

Hiervan uitgaande was ik in veronderstelling dat elke Yeti er dus 2 had, maar dit werd weer tegengesproken door Pim, en dus nu de discussie van wat is de excacte reden en waarom ??

Want het moet toch een achterliggende reden hebben lijkt me !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad zit in mijn auto (climatic) maar 1 ventilator.

Wat hier al eerder beschreven is over climatic (halfautomatische airconditioning) en climatronic (automatische airco) is denk ik reden of er 1 (climatic) of 2 (climatronic) ventilatoren in bij de radiateur zitten.

Met een climatronic zal men in in de meeste gevallen altijd aan hebben staan, of dit de reden is dat er dan 2 ventilatoren in zitten weet ik niet

Bij een climatic gebruik je die alleen als je hem nodig hebt.(mijn ervaring).

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb climatronic en 1 ventilator (pullsysteem)

Waar ik langzamerhand steeds meer achterkom, is dat de radiator (bij de 1.2) vanwege de intercooling in twee delen gesplitst is , de onderzijde t.b.v. de intercooling is ca. 20% van het totale VO.

Ter bescherming van de turbo wordt na een stevig stuk doorrijden, na de onvermijdelijke tankstop, een electrisch aangedreven koelpompje gestart, die de turbo lagers gaat koelen.

Dit gaat via de 20 % intercoolingradiator.

Daarvoor is dan ook weer een (kleine) fan nodig .

Wellicht speelt dit ook mee naast de AC koeling ?

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe