Ga naar inhoud

koelvloeistof / olie --> na 8000 km


MacManiac78
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat "gas er op" zijn voor mij ook eigenlijk grote woorden, want ik ben geen harde rijder. Het is wat jij schrijft Marco: als je bij de snelweg bent, dan naar 120km/h. Voor mij is dat na zo'n 3 km. Dan is de motor nog niet op bedrijfstemperatuur, maar de smering is dan goed. Zeker met de huidige oliën. Ik gebruik altijd een 5W40 en die is dun genoeg. Dat maakt in het hele verhaal natuurlijk wel wat uit: welke olie wordt er gebruikt. Omdat ik zelf olie ververs, bespaar ik daar niet op. En ach wat is besparen: ik koop m'n olie tijdens de vakantie in Frankrijk bij een supermarché en dat scheelt je zo de helft in prijs.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

ook weer een voordeel van geen olietemp meter :lol:

Ik denk dat ik wel zo ongeveer een goed idee heb van wat ik op welk moment mag vragen van vriend Henk

Ja, ja, ik ken inmiddels je uitgesproken afkeer van die extra informatie, waar je als niet-techneut (begrijpelijk) helemaal niets mee kunt.

Even als voorbeeld: de koortsthermometer, ook al zoiets wazigs,er gaat geen directe genezende werking vanuit, maar toch gebruiken we hem.

37° C is OK, maar wat houdt 38 ° C nou precies in ?

Geen idee, maar het gaat meer om het trendmatige verloop, in relatie tot de leeftijd van Henk, zal ik maar zeggen.

Een hogere olietemperatuur heeft mij er in elk geval van weerhouden om dan een tandje terug te nemen.

Wat ook meespeelt, het is mijn allereerste olietemp. meter :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ja, ik ken inmiddels je uitgesproken afkeer van die extra informatie, waar je als niet-techneut (begrijpelijk) helemaal niets mee kunt.

Even als voorbeeld: de koortsthermometer, ook al zoiets wazigs,er gaat geen directe genezende werking vanuit, maar toch gebruiken we hem.

37° C is OK, maar wat houdt 38 ° C nou precies in ?

Geen idee, maar het gaat meer om het trendmatige verloop, in relatie tot de leeftijd van Henk, zal ik maar zeggen.

Een hogere olietemperatuur heeft mij er in elk geval op attent gemaakt om dan een tandje terug te nemen.

Wat ook meespeelt, het is mijn allereerste olietemp. meter :)

[

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder doet gewoon lekker met z'n auto waar hij zin in heeft, en harkt juist die theorieën er bij die dat goedkeuren.

Iemand die veel kaas eet zegt dat het goed is voor z'n botten, iemand die weinig kaas eet zegt dat hij van kaas te veel verzadigd vet binnen krijgt. Beiden hebben gelijk, beiden zijn zeer tevreden met hun verstandige keuzes (en hun beleg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand die veel kaas eet zegt dat het goed is voor z'n botten, iemand die weinig kaas eet zegt dat hij van kaas te veel verzadigd vet binnen krijgt. Beiden hebben gelijk, beiden zijn zeer tevreden met hun verstandige keuzes (en hun beleg).

+ veel! Ik houd van vergelijkingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar mijn boerenverstand zegt me dat het niet perse goed voor je motor is om af en toe eens in het rood te gaan. Ook niet perse slecht trouwens. Kan me ook niet voorstellen dat daarvoor enige evidentie voorhanden is, maar ik houd me aanbevolen uiteraard

met de DSG moet je trouwens wel heel erg je best doen om in het rood te komen; ongetwijfeld niet voor niets

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo is het Skoody. Mensen verzinnen desnoods iets om hun handelen goed te praten.

Ikke-zelf, er zijn betere methoden om de EGR-klep en de ruimten er om heen te reinigen: afsluiten voor zo'n 5000km dan wordt de boel vanzelf weer schoon. Bij TDi's lees ik op internet dat het goed schijnt te werken. Bij de Franse HDi werkt dat toch minder, heb ik gemerkt. Na verloop van tijd merk je dat het koppel terugloopt. Sluit je EGR weer aan dan draait de motor weer als nieuw. Mijn verklaring is dat de EGR-klep schoonbrand, maar dat het motormanagement het niet pikt dat de klep is afgesloten en dus langzaam ontregeld. Ik sloot de klep weer aan en haalde de accu even los voor een reset. Daarna gaat de zaak weer herstellen en draait de motor weer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen heeft het over "inrijden" maar je zou eens moeten weten en kunnen zien wie er allemaal achter het stuur plaatsneemt van je nieuwe auto in de eerste (essentiele) kilometer tussen het einde van de lopende band in Tsjechie en aflevering bij de dealer...

Als ik dat allemaal had mogen meemaken, had ik mijn huidige O2 waarschijnlijk geweigerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar mijn boerenverstand zegt me dat het niet perse goed voor je motor is om af en toe eens in het rood te gaan. Ook niet perse slecht trouwens. Kan me ook niet voorstellen dat daarvoor enige evidentie voorhanden is, maar ik houd me aanbevolen uiteraard

met de DSG moet je trouwens wel heel erg je best doen om in het rood te komen; ongetwijfeld niet voor niets

Met de kick down knop onder je pedaal geactiveerd + DSG in D stand, raak je net in het rode gebied.

Je hoeft niet erg je best te doen, het is een kleine moeite ;)

En zo is het Skoody. Mensen verzinnen desnoods iets om hun handelen goed te praten.

Ikke-zelf, er zijn betere methoden om de EGR-klep en de ruimten er om heen te reinigen: afsluiten voor zo'n 5000km dan wordt de boel vanzelf weer schoon. Bij TDi's lees ik op internet dat het goed schijnt te werken. Bij de Franse HDi werkt dat toch minder, heb ik gemerkt. Na verloop van tijd merk je dat het koppel terugloopt. Sluit je EGR weer aan dan draait de motor weer als nieuw. Mijn verklaring is dat de EGR-klep schoonbrand, maar dat het motormanagement het niet pikt dat de klep is afgesloten en dus langzaam ontregeld. Ik sloot de klep weer aan en haalde de accu even los voor een reset. Daarna gaat de zaak weer herstellen en draait de motor weer goed.

@Gerardus

Eindelijk eens iemand, die echt de moeite heeft genomen de EGR uit te zetten, chapeau !

Ik begrijp dat je onder de EGR aan/afsluiten bedoelt, de klep electrisch te isoleren ?

Wat ook wel gedaan wordt is een blindplaat in het EGR kanaal te steken.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

De EGR wordt aangestuurd door een vacuümklep. Als je het aanvoerslangetje loshaalt en aftapet, blijft de EGR gesloten. Zo makkelijk gaat dat bij een Citroën/Peugeot. Maar nogmaals, na verloop van tijd verlopen ook de parameters van het motormanagement. Dan moet je de zaak weer herstellen. Herstellen doe ik voor ik er een caravan aanhang, want dan wordt het koppel zeker 15% beter (gemeten op de rollenbank) en dus ook goed voelbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe