Ga naar inhoud

remweg winterbanden


FredV
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zit een beetje in mn maag met de reacties op sf die ik las over winterbanden en remweg.

Dit las ik:

Zomerbanden, winterbanden, all-weather banden, gewoon banden, het is nooit goed en het blijft lastig:

http://www.autoweek.nl/weblog/2313/D...je-zomerbanden

Zoiets heb ik zelf ook wel eens meegemaakt. Begin maart, m'n winterbanden zaten er nog onder, iemand voor me stampt op de rem op het moment dat de verkeerslichten op oranje springen. Ik denk, ach, ik sta zo stil. Nou niet dus... (het was droog, ca. 15 graden), mooi dat ik er bovenop zat, terwijl ik toch er voor 99% zeker van was dat ik op 'gewone' non-wintersloffen eerder/op tijd had stilgestaan... (Van Captain Hook)

en

Als je met winterrubber hard moet remmen bij hoge temperaturen, dan laat je een aardig spoor rubber achter op het asfalt...........

(Van Constant)

Toch lijken mij beide stellingen onjuist.

De auto's hebben tegenwoordig ABS. Ik lees nergens dat de ABS in werking is getreden.

Ik mag derhalve aannemen dat de remkracht voldoende was om de auto zonder slippende banden tot stilstand te brengen.

De wrijvingscoëfficiënt was dus voldoende en zeker niet minder dan bij een zomerband. Immers, dan had de ABS ingegrepen als de wielen waren gaan slippen en dan was inderdaad de remweg langer geweest door die inschattingsfout.

De tweede reactie over een aardig spoor rubber op het asfalt is evenmin juist. Juist de ABS zorgt ervoor dat er GEEN rubber op t asfalt achterblijft en de remvertraging maximaal is (slippende wielen hebben minder weerstand).

De enige conclusie die ik dan kan trekken is dat men gewoon te dicht op de voorligger heeft gereden. De bekende overschatting dus van snelheid en afstand.

Is mijn conclusie juist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige factor die ik nog niet heb genoemd en die wellicht wel een rol speelt, is de verglazing van de remblokken door te vaak te zachtjes te remmen.

Daardoor zou je meer remkracht nodig hebben en bovendien, en daar gaat het om, is de wrijvingscoëfficiënt lager en dus de remwerking minder, met als gevolg een langere remweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel van mening dat je zowel met winter als zomerbanden een ongeluk kan krijgen zonder de banden de schuld te geven. Op basis van de verhalen van een collega (3x total-loss in 2 jaar of zo) denk ik dat de mens het grootste probleem is. Bij elk van de 3 aanrijdingen was het namelijk te wijten aan een menselijke fout. Te weinig afstand tot voorganger, niet opletten en dan ook nog iemand achter je die hetzelfde doet. We hebben het nooit over zijn banden gehad, enige wat ik hoorde was, afstand, moe, bellende bestuurders.

Dat verhaal van de remblokken ben ik het ook mee eens ja, zowel te hard als te zacht remmen kan rare gevolgen hebben (kromme schijven op V50 bijv), en ook nieuwe schoenen/blokken+schijven pakken niet direct 100% zoals ik zelf al ondervond bij mijn toch wel zware Spacewagon. Je weet dan dat je extra afstand moet houden tot de boel een beetje ingesleten is.

Verder vind ik het raar dat een winterband een langere remweg zou veroorzaken, zelfs al zou het 30 graden zijn. Volgens mij slijten de banden dan alleen veel sneller, vergelijkbaar met 160 rijden op een thuiskomertje die 80 toestaat. Uiteindelijk zal hij zelfs doorscheuren denk ik.

Is er niet iemand bekend met een natuur- of scheikundeleraar? Die vinden dat soort dingen leuk om te onderzoeken en kunnen dan ook wat meer op de feiten in gaan. Alles wat ik hier zeg is puur gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zag dit net voorbij komen: http://www.ppq2006.nl/mediapool/48/480082/data/vervolg_bestanden_vaaf_okt_2008/veiligheidssystemen_golf_V.pdf

Enige wat ik over winterbanden tegenkom is:

De wrijvingskracht wordt bepaald door de normaalkracht te vermenigvuldigen met de

wrijvingscoëfficiënt (μ).

De wrijvingskracht is in werkelijkheid afhankelijk van de staat van het wegdek en van de band

zelf. ( Nat of droog wegdek, winterband, regenband…)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderstaand komt Hier vandaan.

Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden. ‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’

Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.

Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip.

Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op.

Ik geloof wel dat een winterband een langere remweg kan hebben dan een zomerband, echter zoals hier ook al gezegd is het menselijke falen het grootste risico.

Wat de banden betreft: Kijk eens naar de formule 1, bij regen gebruiken ze full wets, als het iets minder hard regent slijten deze zo hard dat ze ''verbranden'' hetzelfde geld voor de intermediates, deze kunnen wel even op een droog wegdek maar hier is het ook snel mee gedaan. Met slicks op een natte baan werkt ook niet, elke band heeft zijn eigen sterke punt, voor winterbanden is dit sneeuw, een zomerband is eigenlijk een compromis maar presteert op nat en droog altijd redelijk tot goed alleen bij sneeuw zakt hij door het ijs (sorry voor de seth gaaikema grap)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed artikel, ook de rest van het artikel is interessant. Alleen jammer dat ze niet ook even de meters verschil bij nat en droog wegdek hebben geplaatst.

Een winterband moet in ieder geval geen reden zijn om opeens harder te mogen rijden. Dat is zoiets als 'ik heb een slipcursus gevolgd'...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Laten we een nieuw topic starten. Wanneer ga jij je zomerbanden weer monteren?

Het is maart, de lente komt eraan... het is vrij warm overdag....

Tijd voor hard rubber?

Warm? Verdorie, al twee dagen flink ruiten moeten krabben :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warm? Het is nauwelijks boven 0 geweest vandaag (buiten tenminste; achter het glas was het lekker).

Gisteravond waren de auto's al wit rond een uur of 10, vanochtend moeten krabben, vanmiddag nog een dun laagje ijs op een aantal sloten en kanalen, zojuist weer wit wordende auto's in de straat...

Nee, ondanks zonnig weer, is het nog niet echt lenteweer, maar ondanks dat toch maar een afspraak gemaakt bij de Euromaster voor 18 maart a.s.

V.w.b. het verschil in remweg tussen zomer- en winterbanden, wordt er in het eerder genoemde artikel weer voorbij gegaan aan de flexibele lamellen van een winterband. Maar goed er zijn net zoveel voors en tegens te bedenken als dat er wegen naar Rome leiden!

Alles is afhankelijk van omgevingstemperatuur, wieldruk, bandenspanning, etc, etc, etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FredV: Nee, je conclusie is niet juist. (mijn geval dan)

Dit zijn van die praktijk situaties die je niet altijd kunt voorkomen.

Mensen rijden met een gangetje van 20-30km/h redelijk strak achter elkaar langs de verkeerslichten. Je kijkt omhoog, licht groen, je kijkt voor je, auto rijdt gewoon nog, je kijkt omhoog, licht springt op oranje, je kijkt voor je, auto rijdt nog, je kijkt weer omhoog en op datzelfde moment besluit de bestuurder voor me toch ineens te stoppen (halverweg over de stopstreep). Tja en dan ben je te laat... :o

Met die snelheden doet ABS niks meer tot weinig.

En als jou redenering zou opgaan, dan zou iedere auto met ABS dezelfde remweg hebben, onafhankelijk v.d. gebruikte band. Nou, ik kan je verzekeren dat is NIET het geval! Kijk maar naar alle bandentests; dezelfde auto, met verschillende banden/profielen heeft een totaal verschillende remweg, zelfs met ABS.

Het is wel degelijk afhankelijk van de wrijving tussen band en asfalt (en nog veel meer condities), type rubber, temperatuur wegdek, temperatuur band, vochtigheid, bandenspanning, etc, etc.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je wel gelijk in Erik dat er vele factoren een rol spelen.,

maar de constante factor is wel de wrijvingscoefficient van het rubber. En die verandert niet.

Bij de banden test wordt dacht ik ook meestal de ABS buiten werking gesteld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel de wrijvings coefficient is bij elk type rubber harde of zachte compound en wat er tussen zit verschillend en ABS uitzetten is in principe niet mogelijk bij de wagens

Sterker nog is volgens mij een verplicht iets tegenwoordig in de wagen, en verplicht in de zin van verplicht gesteld door onze of europese regering !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, die ABS wel, maar bij de banden test zie je auto's slippen, de wielen stilstaan etc. dat kan niet als de ABS werkt.

Tuurlijk zijn er verschillen in dd wrijvingscoefficient van verschillende rubbersoorten, maar in t algemeen ligt die wrijvingscoefficient voor alle bandenrubbers dicht bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Fred, slippen lukt echt wel hoor, met ABS gewoon ingeschakeld.

En dat de wielen helemaal niet zouden blokkeren met ABS is ook een fabeltje. Ze gaan tegen het blokkeren aan. En je vindt op een testbaan dan ook vaak een soort van blokjespatroon op het asfalt terug.

En ja, ik heb het zelf getest op de baan van Prodrive/RDW in Lelystad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk krijg je je auto slippend en dwars. Anders zouden er ook geen ongelukken gebeuren.

Ik bedoel dus remspoor met slippen. Dat de wielen blokkeren en dus het zwarte remspoor wordt getrokken,

ABS zorgt er juist voor dat zodra een wiel blokkeert, (dat zwarte blokje wat jij noemt) de remkracht wordt verminderd waardoor het wiel blijft draaien en daardoor de auto bestuurbaar blijft.

Als je een remproef bij een bandentest doet. wil je de remweg, dus het lange strepentrekkende spoor meten. en dat lukt niet met ABS aan, toch?

Dan zie je het verschil in remweg en dus het onderlinge verschil in wrijvingscoefficient.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het ook van een andere kant bekijken, zonder de ABS uit te schakelen (hoe moet dat?)

Ik rijd nu op winterbanden en ben een half jaar geleden begonnnen op zomerbanden, buitentemperatuur ca. 8 °C.

Nu,met winterbanden eronder, weer bij ca. 8 °C, valt het mij op, dat ik bij snel optrekkken, doorslip.(Yeti,1.2, DSG)

Met de zomerbanden was dit niet zo.

Het gaat toch om het rubbercontact, om het even,of je nu snel remt, of optrekt.

Ik ga de zomerbanden er weer onder laten zetten, :wheelchair:

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het ook van een andere kant bekijken, zonder de ABS uit te schakelen (hoe moet dat en mag dat ?)

Ik rijd nu op winterbanden en ben een half jaar geleden begonnnen op zomerbanden, buitentemperatuur ca. 8 °C.

Nu,met winterbanden eronder, weer bij ca. 8 °C, valt het mij op, dat ik bij snel optrekkken, doorslip.(Yeti,1.2, DSG)

Met de zomerbanden was dit niet zo.

Het gaat toch om het rubbercontact, om het even,of je nu snel remt, of optrekt.

Ik ga voor de zekerheid, de zomerbanden er weer onder laten zetten, :wheelchair:

Je kunt het ook van een andere kant bekijken, zonder de ABS uit te schakelen (hoe moet dat?)

Ik rijd nu op winterbanden en ben een half jaar geleden begonnnen op zomerbanden, buitentemperatuur ca. 8 °C.

Nu,met winterbanden eronder, weer bij ca. 8 °C, valt het mij op, dat ik bij snel optrekkken, doorslip.(Yeti,1.2, DSG)

Met de zomerbanden was dit niet zo.

Het gaat toch om het rubbercontact, om het even,of je nu snel remt, of optrekt.

Ik ga de zomerbanden er weer onder laten zetten, :wheelchair:

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt Fred.

Ik bedoel niet die dikke zwarte streep, zoals je vroeger zag bij vol blokkerende wielen (auto's zonder ABS) op het asfalt, maar echt een blokjes patroon. De laatste generaties ABS (zeker in geavanceerdere SUVs als b.v. een VW Touareg) laten beperkte blokkering van de wielen toe, omdat dat uiteindelijk een nog kortere remweg oplevert. En als de on-board elektronika een niet-vaste ondergrond detekteert (zoals b.v. losse sneeuw of grind) wordt zelfs nog meer blokkering toegelaten om een soort van vooruitschuivend dijkje te creëren voor de wielen, dat remt uiteindelijk nog sneller.

Belangrijkste blijft natuurlijk dat de bestuurder de rem VOL moet intrappen (en niet moet schrikken en de rem loslaat), ABS zorgt er voor dat de auto bestuurbaar blijft, daar gaat 't om!

Remweg meten bij remproeven gebeurt gewoon met radar- c.q. lasermetingen, daar heb je echt geen rubberspoor op het asfalt voor nodig. ;)

En ja, de remproeven met allerlei soorten banden doen ze gewoon met ABS ingeschakeld, want idd, ABS kun je niet uitschakelen bij hedendaagse auto's. (en da's maar goed ook)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke Erik :)

Dank voor je toelichtingen.

Jij staat er dichtbij en weet hoe t tegenwoordig gaat.

En ik neem aan dat met dezelfde auto de verschillende banden worden beproefd, zodat je een echte onderlinge vergelijking krijgt.

Ja, je moet zeker vol remmen.

Want dat gebeurt vaak niet omdat men zich schrap zet (als je ineens een noodstop moet maken) en men daardoor DENKT volop te remmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe