Ga naar inhoud

Tanken


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds de laatste 2x tanken (bij hetzelfde pompstation) heb ik het probleem, dat het vulpistool heel snel uitklikt. Met pijn en moeite door de handel heel voorzichtig een beetje in te drukken heb ik de tank vol gekregen. Als je het vulpistool iets verder indrukt, klik...

Ik heb dit verschijnsel voor het eerst meegemaakt in februari 2011, onderweg naar Oostenrijk bij een Duitse pomp. Na € 10,- benzine ben ik gestopt en bij een volgend pompstation had ik geen enkel probleem.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere Yeti kopen !

Maar het zit in het vulpistool als je het mij vraagt

Die krijgt op één of andere wijze een terugslag waardoor hij uitschakeld

Vloegel kon je de hendel van pistool vastzetten en zodra tank vol was dan schakelde hij uit

Eigenlijk is dit hetzelfde ondanks dat je tank nog geheel leeg is

Soms wil wat draaien of naar voren halen wel eens helpen.

Maar ik heb met mijn bedrijfswagen het ook wel eens gehad en heb ik een andere vulslang gepakt van pompstation en gooide hem toen wel in één keer vol !

Heb vermoeden dat als de brandstof te snel ( te hoge druk ) de vulpijp inkomt van je tank dat hij dan ophoping krijgt waardoor het iets naar boven komt en dan een soort tegendruk krijgt in vulpistool waardoor hij telkens afslaat !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat ook weleens gehad ja, sindsdien houd ik hem vaak net wat meer schuin (slang-kant meer naar achteren) en stop ik hem minder ver in de vulopening.

Vermoed zelf ook dat dit komt door de slang in combinatie met de druk waarmee de brandstof uit de slang komt, zoals Ed zegt dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe werkt een vulpistool bij een tankstation?

Als je het vulpistool goed bekijkt, zie je dat er 2 openingen aan zitten.Een grote, waardoor de benzine naar buiten komt en een kleine, die op het eerste gezicht geen nut heeft. Beide komen echter in de slang bij elkaar.

Op het moment dat je gaat tanken, vloeit benzine uit de grote opening, maar tegelijkertijd gaat er lucht de slang in via de kleine opening. Dit heet het Bernouille-principe: als je vloeistof ergens uit laat stromen, dan moet een andere stof (meestal lucht) naar binnen om de plaats van de vloeistof in te nemen. Het vulpistool werkt, tot je tank bijna vol is en het uiteinde van je vulpistool de bovenkant van de brandstof in je tank raakt. Er kan dan geen lucht meer door het pistool naar binnen. Daardoor sluit een klepje in de kleine opening, en wordt het afslagmechanisme in de pomp in werking gezet.

http://www.quest.nl/braintainment/pijlers/vraag-en-antwoord/hoe-werkt-een-vulpistool-bij-een-tankstation

Dat is ook zoals ik dacht dat het zou moeten werken. In dat geval ligt het dus zeker aan het vulpistool welke misschien niet zo'n schone leiding, waarvan de mond beschadigd is of welke ergens lucht lekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronald en Ed, bedankt voor de info.

Wat betreft het scheef houden of iets uittrekken van het vulpistool, dat hielp de eerste keer dat ik dit meemaakte allemaal niet. De problemen die ik de laatste 2x heb gehad waren bij Esso Express, Ouderkerj a/d Amstel, dat is een onbemande pomp.

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn vrouw heeft dit probleem ook regelmatig bij het tanken van diesel in onze paar maanden oude Fabia GL. Had het overigens zelf ook 1x. Is geen doen. Ben je 10 minuten bezig en zit er 10 liter in. Maar het is erg pompafhankelijk, bv. bij 1 van de 4 pompen bij de Tango in Groningen gaat het wel goed, bij de andere 3 niet. Zit totaal geen logica in. Zal de tip van het vulpistool schuinhouden eens voorleggen. Las ook al elders om hem op de kop er in te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe