Ga naar inhoud

banden vervangen


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

de rijstijl zal denk ik idd niet zoveel verschillen, wel het relatief op de snelweg gereden aantal kilometers. Maar als ik het rekensommetje volg, kom ik op ruim 7000 tot ik bij de 2.0 mm ben.

Laat het 5000 zijn, dan is het dus wel de moeite ze op te rijden. Regelmatig profieldiepte meten dan maar. We zullen vanzelf zien in hoeverre het enigszins klopt.

Aan de andere kant bespeur ik bij mezelf ook een wat meer gemakszuchtige instelling die zegt; gewoon meteen vervangen. Gelukkig nog even de tijd om tot een besluit te komen

de rijstijl zal denk ik idd niet zoveel verschillen, wel het relatief op de snelweg gereden aantal kilometers. Maar als ik het rekensommetje volg, kom ik op ruim 7000 tot ik bij de 2.0 mm ben.

Laat het 5000 zijn, dan is het dus wel de moeite ze op te rijden. Regelmatig profieldiepte meten dan maar. We zullen vanzelf zien in hoeverre het enigszins klopt.

Aan de andere kant bespeur ik bij mezelf ook een wat meer gemakszuchtige instelling die zegt; gewoon meteen vervangen. Gelukkig nog even de tijd om tot een besluit te komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja bij jou komt gemakzucht om hoek kijken

Ik bekijk het weer op andere wijze, moet ik in korte tijd weer een afspraak maken met de dealer

En moet die weer tijd hebben etc etc

Dus dan heb ik zo van doe mij maar meteen bij opzetten van zomerbanden er meteen maar 2 banden vervangen bij zodat ik ongedwongen andere afspraken kan maken en nakomen.

En door mijn periode van bijna 20 jaar motorrijden ben ik er gewoon achter dat een goed profiel erggg belangrijk is, en zomers met droog weer was het profiel minder van belang, maar zodra er regen in het spel was dan merkte je gewoon dat je op nieuwe of bijna versleten banden reed.

En hierdoor was ik ook zo van wissel maar gauw, want schade kost meer dan die nieuwe banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Menno heeft een punt. De invloed van de snelheid en de omgevingstemperatuur op banden:

Als bijvoorbeeld het rendement bij een snelheid van 64 km/h en een temperatuur van 19°C, 100% is, dan daalt dit rendement tot 55% bij een snelheid van 112 km/u. De levensduur neemt dus met 45% af.

post-43-0-87960600-1320492854_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dacht je van de invloed van de bandenspanning?

Te hoge of te lage bandenspanning is beiden niet goed.

Normaliter verslijt je minder rubber als je veel snelwegkilometers rijdt. Maar als je b.v. met veels te zachte banden rijdt, op de snelweg, dan worden je banden veel heter dan normaal, ergo dan slijt het rubber ook weer sneller...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie grafiekjes, maar wel een beetje apart om dan 64 km/u als 100% te nemen.

Maar goed, al die factoren en al die afwijkingen. Ik zal maar gewoon meteen even HET doorslaggevende argument noemen:

Tadadaaaaa!!!

Met meer profiel stuurt gewoon veel lekkerder = fun = renderende griepprikken = waar het toch altijd gewoon om gaat.

Vervangen dus, die voorbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk Erik, er zijn meer factoren van invloed op "ongewone" slijtage:

1. te hoge bandenspanning;

2. te lage bandenspanning ;

3. defecte schokdempers;

4. foutieve wielstanden (camber, sporing);

5. beschadiging door scherpe voorwerpen;

6. defect remsysteem;

7. foutieve sporing

Waar het mij om ging en wat in de grafiek wordt duidelijk gemaakt is dat hogere snelheden een negatieve invloed hebben op de levensduur, de banden slijten sneller. Jouw opmerking dat normaliter de slijtage minder is met veel snelwegkilometer is dus in tegenspraak met wat de grafiek laat zien. Interessant inzicht van je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

snelweg kilometers zijn waarschijnlijk bedoeld ten opzichte van stadskilometers. We vinden dus nog een factor:

de "snelheidsverandering per kilometer" = hoe vaak en hard je remt en accelereert, waarbij we er op alert zijn dit dit voor de achterwielen dus in mindere mate van belang is.

Rijden wordt steeds moeilijker, voor de bandentemperatuur moet het langzamer, maar dat afremmen mag dan weer niet te vlot, terwijl je voor je olietemperatuur net lekker mocht uithalen....

Toen ik voor het eerst de kreet "autorijden = emotie" hoorde vond ik dat echt gelul, maar ga het gaandeweg steeds beter begrijpen als je ziet welke complexiteit de "rationele benadering" met zich mee brengt.

aangepast door EdK
van kilimeters kilometers gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met de afgelopen 30 jaar autorijden:

Naarmate ik meer snelwegkilometers reed, gingen de banden langer mee, dan puur alleen lokaal verkeer. Al dat optrekken en remmen, bochtjes om, parkeermanoeuvres, dat geeft veel slijtage.

En alleen maar snel rijden geeft vrijwel geen extra slijtage. Hard scheuren daarentegen wel.

Maar rustig naar een hoge snelheid accelereren en zodanig anticiperend rijden dat je nauwelijks hoeft te remmen, heeft z'n weerslag in minimale banden (en remmen) slijtage.

Weet wel dat ik een paar jaar lang met een Golfje kriskras door Europa reed (85kkm per jaar). En dan deed ik rustig een jaar met een set banden en nog langer met een set remblokjes. En daar zaten toch echt trajecten met forse snelheden op de Autobahn bij. Maar taxis en busjes die continu als haantje de voorste zich overal tussenpersen, die vreten banden en remmen. :P

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik voor het eerst de kreet "autorijden = emotie" hoorde vond ik dat echt gelul, maar ga het gaandeweg steeds beter begrijpen als je ziet welke complexiteit de "rationele benadering" met zich mee brengt.

Heeft meer met leeftijd te maken, ga je alles wat beter zien door levenservaring en dat je rustiger wordt en wat aanneemt van anderen :PB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ook de wintercheck laten doen bij S-Point in Amsterdam, km-stand 28807 km

Profiel van de banden is:

LV 5,3 mm

RV 5,5 mm

LA 5,7 mm

RA 6,0 mm

Menno, jou banden zijn met een bijna vergelijkbare km-stand veel verder versleten?

Bedenk me nu opeens, dat ik een poosje met winterbanden heb gereden, het is dus niet te vergelijken.

Wat ik ook vreemd vind is dat er 0,3L olie bijgevuld moest worden, dit na een grote beurt bij 25700 km.

Er zijn geen sporen van olielekkage gevonden.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook vreemd vind is dat er 0,3L olie bijgevuld moest worden, dit na een grote beurt bij 25700 km.

Er zijn geen sporen van olielekkage gevonden.

Tsja dan blijven er twee optie's over.

Of men heeft bij grote beurt er gewoon maar wat ingedaan en niet goed op de pijlstok gekeken

Of je Yetje is zijn olie aan het verbruiken, en in dit geval zou ik maar eens periodiek je olie blijven pijlen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reist bij mij de vraag nu hoe er olie is gepeild ?

Zijn jullie binnenkomen rijden en is de klep meteen open gegaan en heeft men gepeild ?

Of heeft hij voor het peilen nog een 10 minuten stil gestaan ?

Want in eerste geval is nog niet alle olie terug gelekt de carterpan in en zal je inderdaad een te laag oliepeil meten.

Of staan jullie thuis op een niet vlak stuk wegdek waardoor het lijkt dat het peil goed is maar uiteindelijk toch niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thuis sta ik tamelijk vlak.

In de garage kon ik er deze keer niet bij zijn (erg jammer vind ik). Er was een grote rij wachtenden, je moest je sleutel inleveren en wachten met een kop koffie en gevulde koek. Heeft al met al een uurtje geduurd, het wachten en de check. Had ik rekening mee gehouden, krant meegenomen.

Als ik het niet vergeet zal ik morgenochtend nog eens peilen.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is er ook bijgevuld, volgens de baliemedewerker een half litertje (en wat koelvloeistof). Vond het ook wel een beetje vreemd dat bijvullen want ik check heel regelmatig en had het idee dat het op de peilstok nog steeds bijna max stond.

Als je nooit olie hebt bijgevuld, is het niet vreemd dat er zoveel bij moet. Bij mij ging zelfs het olielampje branden bij ongeveer 15k. Ben een beetje laks met oliepeil controleren.....ga het maar eens vaker doen.

Ik bedenk me nu opeens....had de auto wel lang genoeg stilgestaan om het oliepeil te controleren!!!

Kom aanrijden, na 5 minuten naar binnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ik dus bedoel Pim, en zou straks eens voor de gein eens controleren of het nu niet opeens te veel is.

Kan me zo voorstellen dat die dealer er nu een x aantal wagens per uur doorheen moet jagen.

En in 5 minuten is nog echt niet alle olie terug gelopen, zeker niet als deze ook nog eens niet op temperatuur is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zichtbaar ? misschien dat @ PC Freak hier iets aan kan doen,

Mocht je toch nog geintersseerd zijn, dan staat de bijlage onder mijn album, met de tekst : mijn eerste auto.

En wat Zweden betreft, de geur van de papierfabrieken is voor eeuwig (in gunstige zin) in mijn collectieve geheugen gebakken,

deze geur roept weemoed en nostalgie op, inderdaad het licht is altijd aan, s' zomers.

de bevolking gedraagt zich dan daarom zeer vriendelijk en uitgelaten,

mocht je uitgekeken zijn op Zweden, Finland (Suomi) is echt een aanrader,zeker in het geval u bijvoorbeeld een nieuwe levensgezel in de winter zoekt.

(Dit is en blijft gewoon een praktische handleiding tot beter en optimaal gebruik van U Skoda, de gevolgen zijn geheel voor U eigen rekening)

Trek er eens op uit, ik noem geen namen, of bestemmingen.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om te stoken, maar ik heb meegemaakt dat we auto's naar de garage brachten voor een beurt waarbij altijd de ruitensproeier voor een astronomisch bedrag werd bijgevuld.

Deze auto's waren van onze stichting dierenambulance waar elke euro telde, dus vulden we de volgende keer de ruitensproeier reservoirs zelf bij voor ze naar de garage gingen, vreemd genoeg stond dezelfde post nog steeds op de rekening. Kennelijk dacht de garage dat we dat toch niet zouden merken, want de rekening werd niet aan de chauffeur meegegeven, maar aan de penningmeester gestuurd.

Ooit heb ik in een garage gewerkt waar we dit ook moesten opvoeren, alsmede een post van een paar gulden voor "klein materiaal" (en per klant een kwartiertje arbeidsloon extra, maar dit terzijde). Alles bij elkaar wekelijks een leuke opsteker waar je niets voor hoefde te doen.

Door die ervaringen ben ik waarschijnlijk te achterdochtig geworden :-), maar misschien valt dat beetje olie per klant in dezelfde categorie?

0,3ltr klinkt geloofwaardig en is, zeker met een long life olie, toch een leuk bedragje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe